Een initiatief van
BNP Paribas Fortis

VISTA
Dieter Penninckx, CEO van FNG © Filip Van Roe
4 Leestijd

‘We doen nooit zomaar een overname'

Een initiatief van BNP Paribas Fortis

Meer in VISTA

Hoe bied je als Belgische ondernemer het hoofd aan de Zalando’s van deze wereld? Door hen met hun eigen wapens te bestrijden. Dieter Penninckx, CEO van kledinggroep FNG, werpt binnenkort honderd vernieuwde Brantano-winkels in de strijd.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Het nagelnieuwe bedrijfsgebouw van modegroep FNG, op een boogscheut van het Mechelse station, laat er weinig twijfel over bestaan: hier huist een bedrijf in volle expansie. FNG werd eind 2003 opgericht door drie ingenieurs die op dat moment niets wisten van textiel of mode. Vandaag ontwerpen en verdelen zij een aantal Belgische topmerken. Eind vorig jaar ging medeoprichter en CEO Dieter Penninckx nog een flinke stap verder en nam hij schoenenketen Brantano over.

Het beste toekomstproject

‘Brantano stond voor zowat 130 winkels, goed voor ruim honderdduizend vierkante meter retailoppervlakte en een duizendtal medewerkers’, vat hij samen. ‘We waren uiteraard niet de enige bieder – Brantano is en blijft een sterk merk. Maar ik denk wel dat wij het beste toekomstproject op tafel konden leggen. We wisten al enige tijd dat Brantano niet in goede papieren zat, en toen de kans zich voordeed, zijn we meteen mee in het biedingsproces gestapt. FNG heeft nu een 350-tal verkooppunten, maar die bevinden zich haast allemaal in de stadscentra. Als we een flink gedeelte van onze kledingcollecties nu ook in baanwinkels kunnen aanbieden, werkt zoiets alleen maar versterkend voor ons aanbod.’

“Als wij de voorbije jaren iets geleerd hebben, dan is het wel dat uitstraling erg belangrijk is.”
Dieter Penninckx CEO van FNG

Toch was de overname van Brantano niet bepaald kinderspel. FNG Group wilde immers een keten aankopen die decennialang uitsluitend schoenen had verkocht. ‘En dat is een product waar wij nul ervaring mee hadden’, gaat Penninckx voort. Daarenboven zaten we, ten gevolge van het faillisementsscenario, met een bijzonder strakke timing. ‘In welgeteld drie weken moest alles rond zijn’, vertelt Penninckx. ‘In die tijdspanne moesten we de curator overtuigen van ons voorstel én de bank zover krijgen om de overname en ons toekomstproject, mee te financieren. Zoiets krijg je nooit klaargespeeld zonder een goede relatie met je bankier.’

Duizend jobs gered

‘Onder leiding van BNP Paribas Fortis hebben de huisbankiers van de Macintosh-groep – waar Brantano toen nog deel van uitmaakte – in een eerste fase een overbruggingskrediet verleend, zodat de keten nog enkele weken kon overleven’, legt Koen Peeters van BNP Paribas Fortis uit. Met het oog op de toekomst en de duizend jobs die daar op het spel stonden, was dit overbruggingskrediet een belangrijk luik in dit verhaal. De curatoren moesten beslissen met welke kandidaat-overnemer ze in zee wilden gaan. Zij beoordeelden wie het meest realistische doorstartscenario kon voorleggen met maximale werkgelegenheid maar keken ook naar de financieringscapaciteit van de overnemer.


Duidelijke overnamestrategie

‘Ik vermoed dat we de voorbije jaren redelijk overtuigend hebben aangetoond dat we bij FNG een duidelijke visie hebben en resultaten boeken. Wij doen nooit zomaar een overname om de overname’, klinkt het bij Dieter Penninckx. ‘Als we kopen, doen we dat met een welomlijnd toekomstplan voor ogen.’ Koen Peeters: ‘Net omdat wij al zolang kind aan huis zijn bij FNG wisten wij dat ook. Bovendien zaten in het consortium dat de overname van Brantano realiseerde, nog enkele mensen met een overtuigend en complementair track record, zoals Wouter Torfs en Rens van de Schoor’. ‘Na het overbruggingskrediet dat we samen met andere banken verleenden, gingen we daarna alleen verder. We gaven Brantano voldoende werk- en investeringskapitaal voor hun ambitieuze plannen van de volgende 3 jaar.

Een extra positief signaal was de eigen kapitaalsinbreng van de nieuwe investeerders, die hiermee de eigenlijke overname wilden financieren. Koen Peeters: ‘De overnemer nam dus overduidelijk ook zelf zijn verantwoordelijkheid op.’

Als we een overname doen, hebben we een welomlijnd toekomstplan voor ogen.

Schoenen én kledij

Over het groeitraject dat hij met Brantano wil uittekenen, is Dieter Penninckx heel duidelijk. ‘Onze markt wordt alsmaar meer bepaald door de grote onlinespelers, de Zalando’s van deze wereld. Zij proberen een zo groot mogelijk marktaandeel te verwerven, zonder ook maar één stenen winkel. En Zalando verkoopt schoenen én kledij. Ook andere grote spelers met eigen winkels verkopen vandaag gewoon alles’, zegt Penninckx. ‘Mode stopt niet aan de enkels. De klant verwacht vandaag onestopshops, waar hij een hele outfit kan kopen.’

“Mode stopt niet aan de enkels. De klant verwacht vandaag onestopshops, waar hij een hele outfit kan kopen.”
Dieter Penninckx CEO van FNG
 © Filip Van Roe © Filip Van Roe

Intussen werden acht Brantano’s vernieuwd en spreken de resultaten van het nieuwe concept voor zich: de omzet ligt al 20 tot 25 procent hoger. ‘Het concept en de inrichting van die winkels zagen er niet meer uit. Dat was dus veel werk, maar we zijn er van overtuigd dat de combinatie van een betere uitstraling én een ruimer aanbod zeker zal aanslaan.’

Meer schoenen dus, en tegelijk ook een nieuw aanbod van kledij uit de eigen stal. Waardoor het rendement per vierkante meter stevig de hoogte in kan. ‘Als wij de voorbije jaren iets geleerd hebben, dan is het wel dat die extra uitstraling en oog voor details aanspreekt, geeft Penninckx aan. ‘Die knowhow passen we nu toe.’

Advertentie

previous
next
Meer weten over

Financiering
Groei
e-commerce

Advertentie