Een initiatief van
BNP Paribas Fortis

VISTA
Toby Woolrych, Group Finance Director van Shanks © Filip Van Roe
4 Leestijd

‘Voor een duurzaam bedrijf betekent een green bond een echte meerwaarde'

Een initiatief van BNP Paribas Fortis

Meer in VISTA

In een bedrijf investeren dat op zijn beurt het geld gebruikt voor groene producten en projecten. Dat is de filosofie van een green bond. Afvalverwerker Shanks was de eerste om in België een corporate green bond voor particulieren uit te geven. In amper vijf dagen tijd haalde het bedrijf 100 miljoen euro op.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

In de haven van Rotterdam opende het Europese waste-to-product bedrijf Shanks eind vorig jaar een gloednieuwe afvalverwerkingsinstallatie. Afvalwater, olie, slib en vaste stoffen worden er van elkaar gescheiden, waarna het water na zuivering wordt afgevoerd via de riolering. De overige afvalstoffen gaan naar een grote verwerkingsfabriek. ‘Door de bouw van deze nieuwe installatie – een investering van 10 miljoen euro - slaan we twee vliegen in één klap: er wordt nog meer gerecycleerd én we halen onze C02-uitstoot in de haven gevoelig naar beneden’, vertelt Group Finance Director Toby Woolrych. Ook in België wil het bedrijf zijn C02-uitstoot flink laten dalen door binnenkort een groot gedeelte van zijn vrachtwagenvloot te vernieuwen.

Duurzaam imago

Beide groene projecten passen in een veel ruimer investeringsprogramma ter waarde van tientallen miljoenen euro’s. Om die projecten te financieren bracht Shanks vorig jaar in ons land de allereerste green bond voor particuliere beleggers op de markt: een idee van huisbankier BNP Paribas Fortis. ‘De bank kent Shanks al jaren’, geeft relatiebeheerder Raf Ceulemans aan. ‘Het is een bedrijf dat continu op zoek gaat naar vernieuwende oplossingen om afval niet alleen op te halen en te verwerken, maar het ook om te zetten in nieuwe producten en materialen, die dan weer opnieuw op de markt kunnen worden gebracht.’ Doordat Shanks zich op een circulaire economie richt, wat een snel groeiende mark is, lag het voor BNP Paribas Fortis voor de hand om hen een green bond voor te stellen, een relatief nieuw product. De uitgifte werd in een mum van tijd een groot succes.

‘We willen onze planeet beschermen en bijdragen aan een beter leefmilieu. Groene obligaties sluiten perfect aan bij die ambitie.’
Toby Woolrych Group Finance Director van Shanks

‘Het groene label van deze nieuwe obligatielening biedt voor een bedrijf als het onze een grote toegevoegde waarde’, vult Group Finance Director Toby Woolrych aan. ‘Alles wat Shanks doet, draait rond duurzaamheid. We geven om de toekomst van deze planeet en willen ons steentje bijdragen tot een beter leefmilieu. Groene obligaties sluiten perfect aan bij die ambities.’

Onafhankelijke partij

Nu duurzaamheid en socially responsible investing hoog op de economische en politieke agenda staan, groeit de populariteit van ‘groene’ obligatieleningen. Toch was het management van Shanks aangenaam verrast toen BNP Paribas Fortis vorig jaar voorstelde om een aflopende obligatielening te vervangen door een nieuwe green bond. ‘We wisten niet dat dit mogelijk was’, vertelt Toby Woolrych. ‘De bank heeft ons in de voorbereiding van die uitgifte heel goed begeleid. Er moesten contacten gelegd worden met regulatoren, advocaten, accountants en andere banken en een prospectus opgemaakt worden. Het is handig als een bank dit in handen neemt.’

Het groene label van deze obligatielening biedt voor een bedrijf als het onze een grote toegevoegde waarde.

Een bank gaat niet over één nacht ijs om een green bond in de markt te zetten. Ook haar marktkennis is van onschatbare waarde bij het bepalen van een correcte prijs voor de obligatie, zodat zowel de belegger als het bedrijf tevreden zijn.

BNP Paribas Fortis nam daarnaast ook een onafhankelijke partij onder de arm om de business van de emittent te analyseren en te onderzoeken op basis van een aantal vooraf vastgelegde criteria. Er werd ook gekeken naar het latere gebruik van de opgehaalde fondsen: het moet wel degelijk om duurzame investeringen gaan. Shanks was overtuigd van een goede afloop: zowat elke euro die het bedrijf investeert, gaat naar duurzame technologie en producten. Het was logisch dat ze die lijn ook zouden doortrekken in de financiering van die investeringen.


Woolrych: ‘Steeds meer bedrijven willen hun klanten, de lokale gemeenschap en de eigen werknemers ervan overtuigen dat ze volop de duurzaamheidskaart trekken. Ze kunnen een green bond als een soort marketingtool hanteren. Op zich is daar niets mis mee: een maatschappij wordt er beter van als bedrijven via groene obligaties aangemoedigd worden om duurzame investeringen te doen.’

Perfecte match

‘Het was onze taak om deze groene obligaties in de retailmarkt in België te structureren en te verkopen’, vertelt Katherine Dior, hoofd Primary Markets bij BNP Paribas Fortis. Omdat het om een echte primeur ging voor de Belgische retailmarkt, was het zowel voor de emittent als voor de bank afwachten hoe dit product onthaald zou worden. ‘Dit is een innovatief product,’ aldus Katherine Dior, ‘maar tegelijk is er ook een bijzonder goede match tussen wat de markt vandaag zoekt en de activiteiten van Shanks.’

‘Een maatschappij wordt er beter van als bedrijven via groene obligaties aangemoedigd worden om duurzame investeringen te doen.’
Toby Woolrych Group Finance Director van Shanks
Toby Woolrych, Group Finance Director van Shanks © Filip Van Roe Toby Woolrych, Group Finance Director van Shanks © Filip Van Roe

Duurzaamheid scoort namelijk almaar hoger in het prioriteitenlijstje van investeerders. Voor investeerders is het een aantrekkelijke gedachte dat ze door de aankoop van deze obligaties het milieu en onze leefomgeving vooruit helpen. En voor een bedrijf dat zo zwaar inzet op duurzaamheid is het ook aantrekkelijk om die inspanningen extra in de verf te zetten via dit soort financiering.

Nichemarkt

Groene obligaties zijn voorlopig een beperkte nichemarkt. Toch laat de ruime belangstelling voor deze green bond het beste verhopen voor de toekomst. ‘De inschrijvingsperiode ging van start op 28 mei’, blikt Toby Woolrych terug. ‘Nauwelijks vijf dagen later hadden we het beoogde bedrag van 100 miljoen euro al opgehaald, wat de groeiende interesse bij het grote publiek aantoont.’

Advertentie

Advertentie