Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Geen enkele belegger kan afwezig blijven in China

Philippe Gijsels, Chief Strategy Officer, BNP Paribas Fortis ©Tineke De Vos

Ondanks het grote potentieel blijft China voor veel beleggers een blinde vlek. Toch kunnen beleggers het zich niet veroorloven om afwezig te blijven in China.

China is misschien groot geworden met goedkope namaak, intussen heeft het zich wel ontpopt tot een technologische grootmacht. Philippe Gijsels, Chief Strategy Officer bij BNP Paribas Fortis: ‘Innovatie kun je zien als een grote tafel, met daarop alle mogelijke hulpmiddelen, boeken, studies, technologie en onderdelen. En rond die tafel staan de slimste wetenschappers, academici en uitvinders. De grootste innovatietafel ter wereld staat sinds de Tweede Wereldoorlog in de Verenigde Staten. En sinds kort staat er net zo’n tafel in China. Geen enkele belegger kan het zich permitteren om niet aanwezig te zijn aan een van die tafels.’

Bovendien heeft China een enorm bevolkingsaantal van 1,4 miljard, van wie een groot deelbovendien nog van het platteland naar de stedenzal verhuizen. Dat is een sterke stimulans voor de binnenlandse consumptie. En samen met de urbanisatie zal de welvaart toenemen, waardoor ook de sterk consumerende middenklasse groter wordt. ‘Daarom zijn voor beleggers zowel de sector van consumptiegoederen als de technologiesector bijzonder interessant in China. Dat zijn de twee groeimotoren’, zegt Gijsels.

De handelsoorlog is in de eerste plaats de strijd om het technologisch overwicht.
Philippe Gijsels
Chief Strategy Officer bij BNP Paribas Fortis

Door de handelsoorlog met de Verenigde Staten twijfelen beleggers of dit wel het juiste moment is om te beleggen in China. Maar wie wacht tot het conflict van de baan is, kan nog heel lang afwezig blijven in China. Gijsels: ‘De handelsoorlog gaat niet over sojabonen of handelstekorten. Het is in de eerste plaats de strijd om het technologisch overwicht. De ongeremde snelheid waarmee China groeit, baart de VS zorgen. In zo’n conflict is er weinig ruimte voor compromis, waardoor het nog jaren kan aanslepen.’

Beleggen in China

Hoe kunt u als belegger China het best bespelen? Veel beleggers kiezen voor aandelen van Europese of Amerikaanse bedrijven die een deel van hun omzet in China genereren. ‘Toch zijn er nog niet zoveel bedrijven die ten volle profiteren van het Chinese groeiverhaal, omdat de markt er nog vrij gesloten is. Voorlopig zijn dat vooral de producenten van luxegoederen en de grondstoffenbedrijven’, zegt Gijsels.

Ook beleggingsfondsen zijn een populaire manier om te investeren in China.
Philippe Gijsels
Chief Strategy Officer bij BNP Paribas Fortis

Ook beleggingsfondsen zijn een populaire manier om te investeren in China. Dat kan gaan om passieve fondsen, die een marktindex kopiëren. Gijsels: ‘Maar wie investeert in een index koopt ook bedrijven uit het oude China, zoals staatsbedrijven die al heel lang failliet moesten zijn, maar die open worden gehouden om werkgelegenheid te garanderen.’ Daarom kiest u beter voor een actief beheerd fonds. De kosten liggen daardoor weliswaar iets hoger, maar de focus ligt meestal wel op het economisch interessante gedeelte van China. Uw fondsbeheerder kan u hierover adviseren.

Wie over voldoende kapitaal beschikt, kan via private-equityfondsen rechtstreeks investeren in Chinese bedrijven die nog niet naar de beurs zijn gegaan. ‘Dat is bijzonder interessant, want daar ligt nog een enorm potentieel voorwaarde creatie’, besluit Gijsels.

Geen recessie voor China

De PMI-index is een belangrijke maatstaaf voor de industriële gezondheid van de economie en geeft weer in welke mate de orderboeken gevuld zijn. Duikt de indicator consequent onder de 50? Dan is er sprake van een recessie. Sinds 2008 slaagt China erin om grote terugvallen te vermijden.

Van groeimarkt naar mature economie

De groei van het bbp is de voorbije jaren duidelijk afgenomen. De economische groeicijfers van 14 procent of meer liggen al verschillende jaren achter ons, en schommelen nu rond 6 procent. Dat wijst er op dat China de transitie maakt van een groeimarkt naar een mature economie.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.