Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Trage groei, razendsnelle digitalisering

©Shutterstock

Ook al verwacht het IMF een tragere economische groei voor china, de digitalisering gaat er razendsnel. Tegen 2025 maakt de digitale economie waarschijnlijk 50 procent van het bbp uit, te vergelijken met het huidige niveau in Japan.

China wil digitale leider worden in een aantal sectoren.

E-COMMERCE
15 procent van alle retailverkopen gebeurt via e-commerce. In de VS is dat 10 procent.

800
miljoen internetgebruikers
Met meer dan 800 miljoen internetgebruikers heeft China de grootste internetpopulatie ter wereld.

FINTECH
In 2016 waren er voor 790 miljard dollar mobiele betalingen door Chinese burgers. Dat is elf maal zo veel als in de VS.

98
%
is mobiel actief.

500 MILJOEN X 5G
China draait proefprojecten met 5G in 17 steden. De commerciële lancering zou voor eind 2019 of begin 2020 zijn. Het doel? 500 miljoen 5G-gebruikers tegen 2025.

Van wereldfabriek tot hightechsupermacht

In 2015 pakte China uit met het strategisch plan ‘Made in China 2025’. Daarin maakt het land duidelijk dat het niet langer de fabriek van de wereld wil zijn, door alleen goedkope producten te produceren met weinig toegevoegde waarde. China heeft de ambitie om een hoogtechnologische supermacht te worden. In het strategisch plan stipt het land tien sectoren aan, waarin het tegen 2025 tot de absolute wereldtop wil behoren, zoals IT, robotica en groene energie.

In zijn strategisch plan stipt China 10 sectoren aan, waarin het tegen 2025 tot de absolute wereldtop wil behoren.

Het plan zorgde voor grote ongerustheid op het wereldtoneel. Dat kwam onder meer door een officieus werkdocument, waarin stond dat de tien kernsectoren voor 70 procent zelfvoorzienend moesten worden. Dat lukt alleen door Chinese toeleveranciers te bevoordelen, wat ingaat tegen de regels van de Wereldhandelsorganisatie. En dat terwijl het voor buitenlandse bedrijven sowieso al lastig is om toegang te krijgen tot de Chinese markt.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.