‘Impactinvesting is een must’, zegt onderneemster Myleen Verstraete gedreven. ‘filantropie is mooi en noodzakelijk, maar het is goed dat mensen ook zien dat je kunt zakendoen én tegelijk een steentje bijdragen aan een betere planeet.’
‘Ik ben bij impactinvesting niet de typische zaken vrouw die alles puur in termen van ren-dement bekijkt’, zegt Myleen Verstraete, die carrière heeft gemaakt in de vastgoedsector. ‘Ik hoop natuurlijk dat die impactinvesteringen opbrengen, net zoals andere investeringen. Maar het gaat er voor mij ook om een betere wereld na te laten voor de volgende generatie.’
Er zijn twee manieren om aan impactinvesting te doen, legt ze uit. ‘De eerste vorm is impact investment funding via een professioneel beheerd vehikel dat een resem bedrijven in portefeuille heeft. Een voorbeeld daarvan is de Nederlandse coöperatieve Pymwymic. Ook investeerde ik in Goodwell, een fonds dat in Sub-Sahara microkredieten verstrekt, zodat mensen daar in hun basisbehoeften kunnen voorzien.’
Als niemand investeert in impactstartups, hebben we morgen geen sterke impactbedrijven.
De tweede optie is direct investeren. Zelf stopte Verstraete twee jaar geleden geld in het Nederlandse modemerk MC Collignon, The Conscious Collection. ‘Dat maakt duurzame prêt-à-porterkleding die voor 70 procent bestaat uit gerecycleerde plastic flessen’, legt de onderneemster uit. ‘Deze hoogwaardige stoffen worden door Waste2Wear gemaakt van gerecycleerde petflessen, waardoor de CO2-voetafdruk drie keer lager ligt dan bij nieuw polyester.’
Petroleumindustrie
Ondanks alle inspanningen voor de duurzame modelijn is dat nog geen succes gebleken, erkent ze. ‘Ik vrees dat we er een punt moeten achter zetten. Dat is doodzonde, want het is een mooi concept met een duidelijke boodschap aan de modewereld dat het anders kan. Zeker als je weet dat de textielindustrie de tweede grootste vervuiler is na de petroleumindustrie. Maar de consument lijkt er gewoon nog niet klaar voor.’
Toch is Verstraete niet ontevreden dat ze deze risicovolle impactinvestering heeft gedaan. ‘Als niemand in zulke impactstartups zou investeren, hebben we morgen ook geen sterke impact bedrijven. Het moet echt anders, of er zal volgens de Ellen MacArthur Foundation tegen 2050 vijf keer meer plastic in de zeeën zijn dan vissen.’
Verstraete gaat in elk geval verder met Waste2Wear. ‘Ze bestrijken een groter spectrum dan alleen mode. Ik blijf mij wel op die niche focussen. Naast de ecologische voordelen is de investering ook gekoppeld aan Waste2Weave, een sociaal programma waarbij vrouwen in afgelegen dorpen in India kleding maken met weefgetouwen die ze dankzij onze bestellingen kunnen terugbetalen. Dat helpt hen uit de armoede.’
Ze is heel blij met de ondersteuning die ze bij BNP Paribas Fortis krijgt. 'Ik mocht van de bank bijvoorbeeld deelnemen aan een programma voor vrouwelijke ondernemers aan de universiteit van Stanford, en kon Waste2Wear voorstellen aan een groep ondernemers. We gaan zelfs T-shirts voor de bank maken met gerecycleerde petflessen.’
2.5 miljoen euro
BNP Paribas Fortis Private Banking & Wealth Manage-ment heeft sinds 2015 reeds 2.5 miljoen euro geschonken aan de sociale projecten van het Venture Philanthropy Fonds van de Koning Boudewijnstichting. Dat geld dient voor het efficiënter maken van ruim 40 sociale instellingen en bedrijven, waarbij dus vooral de maatschappelijke return belangrijk is. Jaarlijks mogen de klanten van het dakfonds van de bank twee organisaties kiezen die extra in het zonnetje gezet worden.
Dit jaar kunnen Inclusie Vlaanderen en Comme Chez Nous rekenen op meer ondersteuning en visibiliteit. Die eerste ondersteunt mensen met een verstandelijke handicap en hun netwerk. Comme Chez Nous biedt collectieve opvang en individuele begeleiding aan daklozen en mensen die maatschappelijk kwetsbaar zijn.