Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Op zoek naar de meest ecologische kilometer

Eddy Haesendonck, CEO bij BMW Group Belux

In geen enkele sector is stilstaan zo nefast voor de business als in de auto-industrie. Dat mag u letterlijk en figuurlijk nemen. BMW is daarom voortdurend bezig met het ontwikkelen van nieuwe technologieën, creatie van vooruitstrevende designs en het uitwerken van verrassende merkstrategieën voor BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad. ’We willen vooral de innovatieve ideeën daadkrachting implementeren. Maar uiteindelijk is het de klant die in grote mate bepaalt hoe ons aanbod er morgen zal uitzien’, zegt Eddy Haesendonck, CEO bij BMW Group Belux.

‘Onze toekomst is eerst en vooral duurzaam. Daar werken we al sinds de jaren 90 aan, we staan dan ook niet voor niets al sinds 1999 bij de meest duurzame bedrijven in de automobielsector in het klassement van de Dow Jones Sustainability Index. Vandaag is duurzaamheid belangrijker dan ooit. Als BMW Group zullen we trouwens dit jaar al voldoen aan de strenge Europese CO2-doelstellingen die aan de autosector opgelegd werden.’

‘Dat is geen eindpunt. Als één van de eerste autobouwers ter wereld hanteren we transparante CO2-reductiedoelstellingen voor onze volledige waardeketen. Die doelstellingen gelden voor de inkoop van grondstoffen, de ontwikkeling, de productie en de assemblage van onze wagens, en voor het gebruik en de recyclage ervan. We willen op elk moment minder koolstof uitstoten. Ons doel is om tegen 2030 minstens een derde minder CO2 uit te stoten. Rond 2050 willen we volledig klimaatneutraal zijn.’

‘De voorbije twee decennia verkleinden we onze CO2-voetafdruk met 40%, tegen het eind van dit jaar zal de CO2-uitstoot van ons wagenpark nog eens met 20% dalen. We leveren nu inspanningen om onze toekomstige doelen te halen. Onze fabriek in Leipzig draait al enkele jaren op hernieuwbare, zelfopgewekte energie. Tegen eind 2020 zullen al onze productiesites zo werken. Zo kunnen we al onze wagens emissievrij assembleren.’

Blockchain

‘Tegelijk investeren we in schone en zuinige benzine- en dieselmotoren die overschakelen naar de 48v technologie. Via het Green Building Project moedigen we onze verdelers aan om te blijven investeren in onder meer zonnepanelen en snelle laadinfrastructuur.’

‘We kijken ook nauwlettend toe op de duurzaamheid van de waardeketen als we elektrische wagens bouwen. Grondstoffen zoals kobalt, die nodig zijn voor de productie van elektrische batterijen, kopen we rechtstreeks bij mijnen in Marokko en Australië. Al drie jaar garanderen we met blockchaintechnologie de oorsprong van die ontginningen. Zo zijn we zeker dat de mijnbedrijven eerlijk en maatschappelijk verantwoord omgaan met hun medewerkers en het milieu.’

‘Het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen bepaalt in de toekomst mee de verloning van het topmanagement van onze groep.’
Eddy Haesendonck
CEO bij BMW Group Belux

‘Duurzaamheid zit diep in onze organisatie geworteld. De CEO van BMW Group, Oliver Zipse, kondigde aan dat de verloning van het topmanagement in de toekomst mee wordt bepaald door de mate waarin onze groep zijn duurzaamheidsdoelstellingen realiseert.’

Waterstof

‘Elektrisch rijden is onlosmakelijk verbonden met duurzaamheid en het verminderen van de CO2-uitstoot. Tegen 2023 bieden we 25 modellen aan die volledig of deels elektrisch rijden. Dankzij de eDrive Zones rijden onze jongste hybride BMW’s en MINI’s automatisch elektrisch bij het binnenrijden van de centrumzones in Antwerpen, Bergen, Brugge, Brussel, Gent, Hasselt en Luik.

‘Tegen 2021 zal een kwart van de modellen die we verkopen in Europa volledig of deels geëlektrificeerd zijn. In 2025 zal dat een derde zijn, in 2030 één op de twee wagens. Eind vorig jaar reden er wereldwijd reeds een half miljoen geëlektrificeerde wagens op de wegen. Eind 2021 zullen dat er al meer dan een miljoen zijn en tegen 2030 liefst 7 miljoen waarvan twee derde volledig elektrisch.’  

‘BMW is bovendien klaar met de ontwikkeling van de waterstof-hybride aandrijving. Op voorwaarde dat er voldoende waterstofdistributie voorhanden is, kunnen wij tegen 2025 op industriële schaal waterstofmotoren produceren en nieuwe hybride modellen introduceren.’

Verzekeringsexpert

‘Ook de digitalisering blijft de volgende jaren een belangrijke stimulans, met slimme connectiviteit in onze wagens als speerpunt. Daardoor zullen wagens steeds autonomer rijden.’

‘We merken dat de relatie met onze klanten ook digitaliseert. Steeds meer kopers ontdekken ons aanbod online, en verwachten ook dat ze van daaruit vlot verder geholpen worden, een naadloze “end-to-end” ervaring van online naar de fysieke omgeving bij de verdeler. Ze configureren hun wagen online, boeken een testrit via hun smartphone, reserveren via onze site een stockwagen en laten die afleveren bij de verdeler van hun keuze. Dit kan trouwens allemaal contactloos en coronaproof!’

’We willen vooral de innovatieve ideeën daadkrachting implementeren. Maar uiteindelijk is het de klant die in grote mate bepaalt hoe ons aanbod er morgen zal uitzien’
Eddy Haesendonck
CEO bij BMW Group Belux

‘De rol van onze verdelers verandert constant. Zij worden experten in financiering, fiscaliteit, verzekeringen, service en onderhoudscontracten en andere diensten zoals advies rond opladen tot het plaatsen van laadinfrastructuur voor onze klanten van geëlektrificeerde wagens.’

‘Het zijn uitzonderlijke tijden. En die vragen om uitzonderlijke maatregelen. Daarom ontwikkelden we een grootschalig “phygital” initiatief ter vervanging van het Autosalon, waar we traditioneel elk jaar een kwart van ons autovolume verkopen.’

‘Dit jaar (2021, red.) halen we de klant niet naar het salon, maar brengen we het salon naar de klant. Onze BMW Group Phygital aanpak combineert het laagdrempelig ontdekken van al onze producten en diensten, -zonder de “salonacties” te vergeten-, binnen een digitale omgeving, dus via het grote of het kleine scherm; laptop, pc, smartphone, smart-tv… Ook hier verzekeren we een naadloze end-to-end ervaring voor de klant tot bij al onze BMW en MINI verdelers, die onze fysieke bezoekers coronaveilig het gamma laten proefrijden en deskundig mobiliteitsadvies geven. Ook kan de klant in januari langs een digitale reservatietool premières komen ontdekken, maar daarover communiceren we later.’

Minder kilometers

‘Tijdens de coronacrisis hebben we het gebruik van onze wagens in kaart gebracht. Die zijn voor noodoproepen uitgerust met een simkaart, waardoor we onder andere kunnen meten hoe vaak ze gestart worden en hoeveel kilometers ze afleggen. Uiteraard volledig GDPR-proof. Het systeem weet uiteraard niet waar en wie met welke wagen rijdt.’

‘Uit die data merken we dat onze BMW’s en MINI’s ook na de lockdown dit voorjaar ongeveer 15 procent minder kilometers aflegden. Het toegenomen telewerk zal daar ongetwijfeld een rol in spelen. Voor de files was dat goed nieuws en er gebeurden minder ongevallen. Wij beseffen ook dat de meest ecologische kilometer diegene is die niet gereden wordt.’

‘Onze individuele mobiliteit is continu in verandering. De komende jaren blijven we investeren in nieuwe diensten en businessmodellen. We bieden de klant steeds meer mobiliteitsoplossingen: elektrische steps, fietsen, motorfietsen en wagens. Kortom, voor BMW Group is de toekomst duurzaam, elektrisch, digitaal en multimodaal.’

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.