Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hoe kunnen bedrijven bijdragen aan een duurzame toekomst?

Hoe kijken bedrijven naar duurzaamheid? BMW en BNP Paribas Fortis gaan in gesprek over ‘De Wereld van Morgen’ en hoe de bedrijfswereld zich kan aanpassen in de toekomst.

Hoe kan de bedrijfswereld meebouwen aan een duurzame toekomst? Dat is de hoofdfocus van het inspirerende debat tussen BMW, BNP Paribas Fortis en ETION, het forum voor geëngageerd ondernemen. ‘Wij vinden het onze taak om de duurzaamheidsrevolutie mee te ondersteunen.’

2020 gaat de geschiedenis in als een uitzonderlijk zwaar jaar. De coronapandemie heeft de maatschappij, de zorgsector en onze hele economie maanden in haar greep gehouden. Bedrijven hebben hier veel uit geleerd. Ze hebben zich razendsnel aangepast aan ‘het nieuwe normaal’. Die ervaringsdeskundigheid is voor sommige ondernemingen zelfs een extra troef.

Rondetafel gemist? Bekijk hier de video

Rondetafel 'De Wereld van Morgen'

Heeft de coronacrisis de druk op bedrijven verhoogd om duurzamer te werken?

Sandra Wilikens (Chief HR-Officer BNP Paribas Fortis): ‘Duurzaam ondernemen is inderdaad in een nog hogere versnelling terechtgekomen. Veel van onze bedrijfsklanten hebben hun toeleveringsketen onder de loep gehouden en bekeken welke elementen ze weer naar België kunnen halen. Drie vierde van de ondernemers is zich vragen beginnen te stellen over hoe ze hun duurzaamheidsstrategie kunnen verbeteren. Dat zijn er meer dan in 2019. Daarnaast vergroot de Europese Green Deal de druk om een duurzame toekomst op te zetten.’

Eddy Haesendonck (CEO BMW Group Belux): ‘Die druk hadden we onszelf al opgelegd. Duurzaam ondernemen zat al in ons DNA. Al sinds de jaren 1999 staan we als autoconstructeur bovenaan de Dow Jones Sustainability Index. Dat geldt voor onze volledige waardeketen: van de inkoop van eerlijk ontgonnen grondstoffen, naar de ontwikkeling, de productie en assemblage, het gebruik tot zelfs de recyclage achteraf van de wagen. De circulaire economie is voor ons geen marketingtrend, maar een realiteit waarmee we de wereld van vandaag en morgen vormgeven.’

‘Wij zien het als onze taak om de duurzaamheidsrevolutie mee te ondersteunen en te financieren’ Sandra Wilikens, Chief Human Resources Officer BNP Paribas Fortis

Geert Janssens (Hoofdeconoom ETION): ‘De voorbije maanden is het bewustzijn over duurzaamheid en circulariteit bij heel wat Belgische bedrijven fors toegenomen. De pandemie is in zekere zin ook een les geweest. Ze heeft ons geleerd dat het slimmer is om preventiever na te denken en handelen. Dat geldt dubbel als het over het klimaat gaat. Als we niet nadenken over de gevolgen voor het klimaat van de toekomst, dan zijn de kosten voor de volgende generatie buitenproportioneel.’

Hoe draagt uw bedrijf concreet bij aan een duurzamere wereld?

Sandra Wilikens: ‘Duurzaamheid is een van onze vijf strategische pijlers. We bieden bijvoorbeeld 93 beleggingsoplossingen aan met het Febelfin-duurzaamheidslabel. Daarin zit vandaag meer dan 25 miljard euro belegd vermogen van onze klanten. En de vraag naar duurzame beleggingen neemt elk jaar toe. Ook in duurzame financiering zijn wij als bank een belangrijke hefboom. We financieren niet alleen duurzame activa zoals zonnepanelen en windturbines. We werken ook met financieringsoplossingen waarbij onze marge afhangt van doelen en KPI’s die de ontlenende onderneming al dan niet haalt. Als een bedrijf bijvoorbeeld zijn CO2-uitstoot verlaagt tot op een bepaald niveau, dan verlagen wij de rente op zijn krediet. We gaan ook constructief in dialoog met bedrijven, onder meer met ons Sustainable Business Competence Centre, om te helpen bij hun duurzaamheidsuitdagingen en -transformatie. Wij vinden het onze taak als bankier om de duurzaamheidsrevolutie mee te ondersteunen, financieren en versnellen.’

‘Al drie jaar garanderen we met blockchaintechnologie de oorsprong van grondstofontginning’ - Eddy Haesendonck, CEO BMW Group Belux

Eddy Haesendonck: ‘De BMW Group voldoet dit jaar al aan de strenge Europese CO2-doelstellingen die aan de autosector opgelegd worden. We hebben niet gewacht op die strenge normen om initiatieven te nemen. Al sinds 2013 geloven wij in elektrische auto’s. Vorig jaar brachten we al meer dan 500.000 elektrische voertuigen op de markt. Tegen eind 2021 willen we dat aantal verdubbelen. Daarbij houden we ook nauwlettend de duurzaamheid van de waardeketen van onze elektrische wagens in de gaten. Grondstoffen zoals kobalt, die je nodig hebt voor de productie van elektrische batterijen, kopen we rechtstreeks bij mijnen in Marokko en Australië. Al drie jaar garanderen we met blockchaintechnologie de oorsprong van die grondstofontginning. Zo zijn we zeker dat de mijnbedrijven eerlijk en maatschappelijk verantwoord omgaan met hun medewerkers en het milieu.’

Ook pensioenfondsen en vermogensbeheerders vragen meer transparantie over de boekhouding van bedrijven waarin ze voor hun cliënten investeren. Tot welke resultaten leidt dat?

Geert Janssens: ‘Dat is een manier om via jaarverslagen, cijfers en indicatoren duurzaamheid mee in kaart te brengen en te kwantificeren. En het is ook een gamechanger. Als een groot pensioenfonds of een belangrijke vermogensbeheerder op die duurzaamheidsvereisten een grotere nadruk legt, dan wordt het volledige ecosysteem bestaande uit banken, investeerders, ondernemingen en hun producten richting duurzaamheid geduwd. Zo ontstaat er een echte duurzaamheidstransformatie.’

‘Als we niet nadenken over de gevolgen voor het klimaat van de toekomst, dan zijn de kosten voor de volgende generatie buitenproportioneel’ - Geert Janssens, Hoofdeconoom ETION

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.