Digitaal printen ontlast het milieu

'De verpakking is een belangrijk communicatiemedium', zegt Danielle Miller, Global Packaging Innovation Director bij AB InBev. ©Studio Dann

AB InBev heeft een nieuw digitaal printprocedé ontwikkeld waarmee teksten, logo’s en afbeeldingen rechtstreeks op blikjes en glazen flesjes gedrukt worden. De voordelen zijn ongezien.

Deze nieuwe ontwikkeling is niet alleen beter voor het milieu, maar opent ook heel wat creatieve mogelijkheden, verduidelijkt Danielle Miller, die als Global Packaging Innovation Director bij AB InBev het digitale-printproject mee coördineert. ‘Bij digitale printing kunnen we in principe elk flesje en blikje een unieke bedrukking geven, die afwijkt van het vorige exemplaar. Bij het traditionele drukproces met etiketten zien alle labels van miljoenen flesjes en blikjes er identiek uit. Digitale print bestaat al langer, maar werd vooral toegepast op vlakke ondergronden. Samen met onze partners hebben we nu een methode ontworpen om ook ronde vormen te bedrukken.’

Tomorowland

‘100 procent van onze klanten interageert met de verpakking,’ gaat Danielle Miller voort. ‘Ze houden het blikje of flesje in hun hand terwijl ze ervan drinken. De verpakking is dus een belangrijk communicatiemedium. En dankzij dit nieuwe drukproces kunnen we die nu perfect afstemmen op bijvoorbeeld de locatie of de gelegenheid waar er gedronken wordt.’

Afgelopen zomer leverde AB InBev 10.000 gepersonaliseerde Budweiser-blikjes aan het dancefestival Tomorrowland, dat bezoekers aantrekt uit 200 landen. ‘Omdat dit een internationaal festival is, bedrukten we de blikjes met de vlaggen van alle aanwezige nationaliteiten. Daarvoor gebruikten we als eerste brouwerij ter wereld de digitale printers van onze partner Tonejet.’

Printen op glas 

Glas bedrukken is nog een stuk uitdagender. Enerzijds door de oneffenheden van het glas, anderzijds omdat de inkt bestand moet zijn tegen de hoge temperaturen die de bierflesjes ondergaan tijdens het pasteurisatieproces in de brouwerij. ‘We onderzochten verschillende methodes, tot we een oplossing vonden waarbij de inkt en de bedrukking niet aangetast werden door de warme temperaturen van de pasteurisatie en de hoge snelheid van de afvulinstallatie.’

Bij het digitaal bedrukken van onze verpakkingen stoten we 60 procent minder CO2 uit, in vergelijking met klassieke drukmethodes op etiketten.
Danielle Miller
Global Packaging Innovation Director bij AB InBev

Ook de glasprinttechnologie van AB InBev werd dit jaar gedemonstreerd bij een aantal marketingcampagnes. ‘Voor Vaderdag bedrukten we 2.500 gepersonaliseerde bierglazen voor de Franse bierhandelaar Saveur Bière, aan de hand van afbeeldingen die klanten konden inzenden. We produceerden voor de Nederlandse voetbalclub Ajax twaalf verschillende Jupiler-glazen, met de afbeeldingen van bekende spelers. En voor Global Beer Responsible Day bedrukten we speciale Jupiler 0,0% flesjes, met de namen van enkele cafés en enkele bekende personen. Onze CEO Carlos Brito overhandigde ook zo’n gepersonaliseerd flesje aan Charles Michel, de eerste minister van België.’

Minder CO2-uitstoot en verpakkingsafval

Het digitaal bedrukken van blikjes en flesjes doet AB InBev voorlopig nog niet op industriële schaal, maar het is duidelijk dat dit de toekomst wordt, zegt Danielle Miller. ‘Bij het digitaal bedrukken van onze verpakkingen stoten we 60 procent minder CO2 uit, in vergelijking met klassieke drukmethodes op etiketten. Dat komt zowel door het verschil in materialen, als door de lagere temperaturen waarop digitaal drukken gebeurt.’

‘Daarnaast resulteert digitaal printen ook in minder afval: bij klassieke drukprocessen met printplaten en persen heb je een minimumaantal bestellingen nodig voordat de productie opgestart kan worden. Maar niet al die bestellingen worden in de praktijk altijd gebruikt of verkocht. Bij digitaal printen kun je zelfs bestellingen plaatsen voor één exemplaar en het productieproces zo perfect afstemmen op het aantal bestellingen. De komende jaren blijft AB InBev investeren in zijn digitale printproces, zodat het op grotere schaal uitgerold kan worden’, besluit Danielle Miller.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect