Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Groot dromen kost net zoveel energie als klein dromen'

©AB InBev

Met de overname van SABMiller startte AB InBev dit jaar de grootste bierdeal uit de geschiedenis. CEO Carlos Brito over de droom die iedereen bij AB InBev verbindt.

Bij de grootste biergroep ter wereld, die nog altijd stevige roots in België heeft, spreken ze niet over een missie, maar over een droom. En de droom van AB InBev is niet min: het Beste Bierbedrijf zijn dat Mensen Samenbrengt voor een Betere Wereld. ‘Dat is niet zomaar een slogan’, zegt CEO Carlos Brito, ‘het is onze gezamenlijke bestaansreden. Ons bedrijf is opgebouwd rond drie belangrijke elementen: een ambitieuze droom, de beste mensen en een cultuur van ”ownership”. Dat is de basis van ons succes. Het drijft ons in alles wat we ondernemen. Want wij geloven dat het net zoveel energie kost om groot te dromen als om klein te dromen.’ De beste worden is een continue uitdaging, weet Brito.

‘Het concept van beste bierbedrijf zal zich telkens weer anders definiëren. Dus moeten we continu een kloof overbruggen tussen het bedrijf dat we zijn en het bedrijf dat we willen zijn. En moeten we de lat altijd hoger leggen. Bedrijven die alleen bestaan om te overleven, kennen die kloof niet. Hun enige uitdaging is voortbestaan.’ Het tweede deel van AB InBevs droom heeft een sociale insteek: mensen samenbrengen. ‘Bier was het eerste sociale netwerk’, zegt Carlos Brito.

Je komt hier niet zomaar een job uitoefenen, je moet gepassioneerd zijn.
Carlos Brito
CEO bij AB InBev

‘Van onze producten geniet je op verschillende momenten en plaatsen, bij een etentje, een avondje uit, bijpraten met vrienden en familie … Begrijpen wat mensen samenbrengt - bijvoorbeeld sport of muziek - en die gelegenheden nog beter maken, dat is het hart van onze activiteit. Denk maar aan de fantastische campagne met Jupiler die we hier hebben uitgerold tijdens het WK voetbal vorig jaar.’ En het luik ‘betere wereld’? Dat betekent verantwoord gebruik van bier promoten, de impact op het milieu beperken en gemeenschappen verbeteren. Carlos Brito geeft een concreet voorbeeld: ‘Vorig jaar hebben we wereldwijd meer dan 1 miljoen barmannen, obers en winkelbedienden opgeleid, om op een verantwoorde manier onze producten te verkopen en te schenken.’

De droom van AB InBev vertaalt zich in een unieke bedrijfscultuur. ‘Mensen komen het best tot ontplooiing in een cultuur die gebaseerd is op principes van ownership, meritocratie en informaliteit’, weet Carlos Brito. ‘Je komt hier niet zomaar een job uitoefenen, je moet gepassioneerd zijn. Die ingesteldheid is cruciaal. En daar selecteren we ook op. Vergelijk onze werknemers met topatleten: de droom is groot, het talent zeldzaam, de selectie zwaar en de opofferingen veelvuldig. Maar aan het einde maakt dat wel het verschil.’

Samen beter zakendoen

Met de overname van SABMiller, goed voor een prijskaartje van 92 miljard euro, werd AB InBev een van de meest toonaangevende bedrijven van consumentenproducten ter wereld. De brouwgroep wordt nu actief op vrijwel alle grote biermarkten. ‘Wij geloven dat we samen meer en betere zaken kunnen realiseren’, zegt Carlos Brito. ‘Uiteraard moet er nog veel uitgeklaard worden. Maar we hopen in de tweede helft van 2016 te landen.’ Het is niet de eerste keer dat AB InBev bedrijven samenbrengt, die eerder concurrenten waren.

‘We zoeken altijd naar opportuniteiten om te leren van elkaar en onze business te optimaliseren’, legt Carlos Brito de integratie uit. ‘De strenge kwaliteitsprocedures van Budweiser zijn bijvoorbeeld een wereldwijde standaard geworden na de overname van Anheuser-Busch. Of we gebruiken de expertise van Grupo Modelo over de opbouw van een wereldwijd premiummerk als Corona.’ Loopt het overnametijdperk nu op zijn einde en zal de aandacht meer naar organische groei verschuiven? ’99 procent van onze tijd gaat naar onze corebusiness: nieuwe producten ontwikkelen, onze merken ontplooien en mensen kansen geven. Organische groei is onze belangrijkste focus’, zegt Brito. ‘Maar natuurlijk blijven we uitkijken naar nieuwe markten of nieuwe merken. Want dat betekent meer keuze voor de consument en wereldwijde beschikbaarheid van onze bieren.’

Bovenstaande fragmenten komen uit eerdere lezingen van en recente interviews met Carlos Brito. Voor meer informatie over de combinatie met SABMiller: www.globalbrewer.com

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.