Het unieke DNA van AB InBev

Stuart MacFarlane, Zone President Europe bij AB InBev ©Frank Toussaint

Stuart MacFarlane werkt al meer dan 25 jaar bij wat vandaag AB InBev is. Hij was aan de slag bij het kleine, Britse Bass toen het opging in Interbrew, stond in 2004 mee aan de wieg van InBev, de fusie tussen Interbrew en het Braziliaanse AmBev, en maakte in 2008, tijdens de combinatie met het Amerikaanse Anheuser-Busch (bekend van Budweiser), de geboorte van AB InBev mee. Sinds 2012 is hij Zone President Europe. In die periode zag hij de bedrijfscultuur grondig evolueren.

Dromen, mensen en cultuur, de grote pijlers waarop AB InBev gebouwd is, zijn uniek. Er zijn maar weinig andere grote spelers die daar zo zwaar op inzetten, gaat Stuart MacFarlane voort. ‘Het zijn geen holle slagzinnen die je overal ter wereld op de muren van onze brouwerijen en kantoren vindt. Neen, het zijn de waarden die iedereen in ons bedrijf elke dag nastreeft.’

Mensen samenbrengen voor een betere wereld: dat is wat ons drijft als onderneming.
Stuart MacFarlane
Zone President Europe

Dromen: we koesteren grotere dromen dan gelijk welk ander bedrijf ter wereld. Wij gaan altijd en overal voor het beste, en wanneer je van het beste hebt geproefd, kun je nooit nog genoegen nemen met de middelmaat. Mensen: bij elke beslissing die we als organisatie nemen, plaatsen we ons personeel op de voorgrond. Mijn taak bestaat er bijvoorbeeld in om mensen zo te vormen, motiveren en op te leiden dat ze beter worden dan ik. Iedere leidinggevende heeft die taak, tot onze CEO Carlos Brito toe. Cultuur: die is gebaseerd op onze top tien van werkprincipes. Ownership is een van de meest definiërende principes. Ik mag dan een werknemer zijn, zo zie ik het niet. Dit is mijn bedrijf, en als ik denk en handel als eigenaar, dan leef ik het hoofdprincipe van mijn onderneming na. Iedereen die hier werkt, is van dat principe doordrongen. Daarom kijken we tijdens het rekruteringsproces niet alleen naar de competenties en talenten van iemand, maar besteden wij minstens even veel, zoniet meer aandacht aan de persoonlijkheid: past hij of zij in onze cultuur.’

'De wereld verbeteren via maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook daar willen we het voortouw nemen', zegt Stuart MacFarlane, Zone President Europe bij AB InBev. ©Frank Toussaint

Meritocratie

Ook meritocratie behoort tot de tien AB InBev principes. Stuart MacFarlane vindt het vreemd dat andere organisaties daar nauwelijks op inzetten. ‘Iedereen vindt het logisch dat de voetbalspeler die bij een professionele club het meeste doelpunten scoort, ook het hoogste loont ontvangt. Net zoals de Hollywoodacteurs en -regisseurs die garant staan voor volle zalen ook het meest betaald worden. Waarom dat principe dan niet doortrekken in de bedrijfswereld? Wie topprestaties levert en voor de hoogste toegevoegde waarde zorgt, moet daarvoor worden beloond. De prestaties, de resultaten en het potentieel van ons personeel bepalen hun beloning mee. Want alleen met de beste mensen kan ons bedrijf hoog scoren.’ 

2025 & Duurzaamheid

Het succes van grote internationale bedrijven en merken wordt vandaag niet alleen gemeten aan het succes van hun producten, aan de werkgelegenheid die zij creëren of de winst die ze genereren voor de aandeelhouders. Een hoger doel is nodig, weet Stuart MacFarlane. ‘De wereld verbeteren via maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook daar willen we het voortouw nemen. We nemen elk jaar deel aan verschillende initiatieven die bijdragen aan een betere samenleving, zoals de Global Beer Responsibility Day en de Wereldklimaatdag.’ Werknemers trekken dan de straat op om verantwoorde consumptie te promoten of om zwerfvuilacties te organiseren.

Iedereen vindt het logisch dat de voetbalspeler die bij een professionele club het meeste doelpunten scoort, ook het hoogste loont ontvangt. Waarom dat principe dan niet doortrekken in de bedrijfswereld?
Stuart MacFarlane
Zone President Europe

‘Tegen 2025 willen we daar nog een flink stuk verder in gaan. Tegen dan moet 20 procent van ons wereldwijde biervolume uit alcoholvrije en alcoholarme opties bestaan, om verantwoord drinken mee te ondersteunen. Verder hebben wij ons ertoe geëngageerd om wereldwijd 100 procent hernieuwbare elektriciteit te gaan gebruiken. En ook onze merken zullen de komende jaren steeds nadrukkelijker een belangrijke rol spelen op vlak van duurzaamheid. Zo werkt Corona samen met milieuorganisatie Parley, om de vervuiling door plastic, de plastic soep, zeg maar, in de oceanen tegen te gaan. Als groot bedrijf geven wij hiermee een signaal en willen wij een voortrekkersrol spelen. Mensen meten het succes en het belang van een onderneming immers niet langer alleen af aan het zakelijke succes van een onderneming. Dat geldt ook voor potentiële werknemers. Willen wij de beste mensen blijven aantrekken, dan moeten wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen. De wereld is volop in verandering, en wij ondersteunen die verandering met AB InBev. Mensen samenbrengen voor een betere wereld: dat is wat ons drijft als onderneming’, besluit Stuart MacFarlane.

‘Mensen die veel gezien en geleerd hebben, creëren meerwaarde’

Een informele omgang, rijke gedachtewisselingen, kansen om te grijpen, en een cultuur van ownership. Dat zijn de troeven die Jacqueline Hochreiter aantrekken bij AB InBev.

‘Ik wou een job bij een bedrijf dat in verschillende markten actief was, buiten mijn comfortzone lag, en een job die met veel uitdagingen kwam. Ik wilde ergens werken waar ik een verschil zou maken.’ Jacqueline Hochreiter (25) kwam terecht bij AB InBev. Ze is bij de brouwer verantwoordelijk voor CSR (corporate social responsibility) en crisismanagement in Europa. Ze heeft het zich nog geen seconde beklaagd. ‘Ik heb hier al veel kansen gekregen. Als je toont wat je kunt, ga je goed vooruit. Het is ook fijn dat er zo’n informele omgang is tussen collega’s.’

Hochreiter doorliep het Global Management Trainee programma van de Leuvense bierbrouwer. In die tien maanden durende opleiding komen de leiders van morgen terecht in verschillende landen waar AB InBev actief is, en draaien ze mee op afdelingen zoals marketing, verkoop en logistiek. ‘Ik kreeg de vrije hand om proefprojecten rond commerciële strategie te ontwikkelen die ik zelf het belangrijkste vond’, vertelt Hochreiter. ‘Verschillende elementen daarvan zijn opgenomen in de algemene programma’s die vorig jaar zijn uitgerold. Dat was wel cool.’

Met haar 25 jaar is ze een absolute millennial. Ze ziet de bekommernissen van haar generatie ook in het bedrijf vertegenwoordigd. ‘Ik merk duidelijk dat diversiteit en inclusiviteit aan belang winnen, en dan vooral de diversiteit van meningen. Een van de manieren waarop AB InBev dat stimuleert, is door iedereen die goede prestaties neerzet de kans te geven om te roteren in functies en divisies. Daar zijn millennials echt vragende partij voor. Zij willen ervaringen opdoen in verschillende functies binnen het bedrijf, maar ook in verschillende landen. Dat is ook goed voor AB InBev. De gedachtewisselingen van mensen die veel gezien en geleerd hebben, creëren meerwaarde.’

In haar twee jaar bij de biergroep heeft Hochreiter al in meerdere landen gewerkt, waaronder het VK, België, Zweden en de VS. ‘Voor mijn huidige job put ik uit de ervaringen die ik overal heb opgedaan. Als er iets verkeerd loopt in een productielijn, of als er een klant ontevreden is, dan weet ik wat te doen.’ Ze prijst de cultuur van ‘ownership’ bij AB InBev. ‘Als er een probleem is dat jij kunt oplossen, dan moet je dat doen, ook al valt het strikt gezien niet in je taakomschrijving. Zo stuurde ik in Zweden een handgeschreven briefje met een zelf ingepakt cadeautje naar een klant om ons te verontschuldigen dat er iets verkeerd gelopen was, ook al werkte ik toen niet op die afdeling.’

De komende jaren wil ze doorgroeien, en zich toeleggen op duurzaamheid.  ‘Het is mijn droom om op termijn de best practices die ik in Europa heb gezien rond CSR toe te passen voor AB InBev in mijn thuisland, Zuid-Afrika. Dat zou echt een privilege zijn.’

De inschrijvingen voor de Trainee programma’s van 2018 zijn weer geopend op www.bestbeerjob.com.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect