Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

Jupiler 0,0%: het resultaat van een innovatief Belgisch brouwproces

V.l.n.r. Alicia Du Bois, Arnaud Hanset, Tom Dumortier en Amélie Cornelis voor het wereldwijde innovatiecentrum van AB InBev in Leuven. ©Studio Dann

Met een 0,0% versie van Jupiler, het populairste Belgische pilsmerk, komt AB InBev tegemoet aan de vraag van de consument naar meer keuzevrijheid. Een revolutionaire brouwtechniek ligt aan de basis van een nieuwe generatie alcoholvrije bieren.

Op de consumentenmarkt tekenen zich enkele duidelijke trends af. In voeding gaan mensen bijvoorbeeld meer en meer op zoek naar wat vers, natuurlijk, licht en gezond is. Die tendens vertaalt zich in de biermarkt onder meer in een stijgend verbruik van alcoholarme en alcoholvrije producten. Tot voor kort werd dat bier een beetje stiefmoederlijk behandeld. Maar die tijd lijkt voorbij. ‘De consument is bewuster geworden van zijn alcoholgebruik en zoekt actief naar niet- of laagalcoholhoudende alternatieven’, zegt Marketing Directeur Arnaud Hanset. ‘Die gelden nu als volwaardig alternatief voor wie wel een bierervaring wil, maar niet noodzakelijk de alcohol.’ De ontwikkeling van Jupiler 0,0% kadert in deze context. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Knowhow en innovatief denken

Iedere brouwer zal bevestigen dat het brouwen van een goede pils niet eenvoudig is. En een smaakvolle alcoholvrije pils produceren is nog moeilijker. In het wereldwijde innovatiecentrum in Leuven ontwikkelde AB InBev hiervoor een revolutionaire brouwtechniek. Met knowhow en innovatief denken als voornaamste sleutelwoorden. Tot nu bestonden er twee technieken om NA-bier te brouwen. Bij het eerste breekt de brouwer het fermentatieproces na korte tijd af om de alcoholvorming te beperken. Maar dan mis je wel het goede van de fermentatie en de lagering. Bij de tweede techniek verwijdert de brouwer de alcohol na de fermentatie uit het bier, maar dat gaat ten koste van het typische bierkarakter.

Alcoholvrije pils met karakter 

‘Om de consument een optimale smaakbeleving te bezorgen, bedachten we een uniek brouwproces’, zegt brouwmeester Tom Dumortier. ‘Met Jupiler 0,0% combineren we het beste uit beide methodes. Zo verkrijgen we een 0,0% bier, waarbij de smaak en het karakter veel beter behouden blijven.’ Dat brouwproces met Belgische knowhow past AB InBev nu in heel de wereld toe, zoals in Brazilië op Brahma, in Mexico op Corona en in Canada op Budweiser. Met Jupiler Blue heeft AB InBev al een goed en populair product met een alcoholpercentage van 3,3%. Proeftesten tonen aan dat Jupiler 0,0% een nieuwe stap betekent in het aanbieden van een alcoholvrije pils met karakter en een echte biersmaak. ‘Daarom brengen we Jupiler NA niet langer op de markt. Want met Jupiler 0,0% kunnen we een betere smaakbeleving bieden’, geeft Arnaud Hanset nog mee. 

Leffe: nieuw glas, nieuwe kaas, nieuwe varianten

Als het om smaakbeleving gaat, is Leffe een van de vaandeldragers van het AB InBev-gamma. Ook dit merk komt regelmatig in het nieuws met innovaties op verschillende niveaus.

In de horeca ligt de focus steeds meer op de ‘totaalbeleving’. Foodpairing is daarbij een van de trends. In dat kader lanceerde AB InBev Leffe Royale in drie hoppige varianten, die zich perfect laten schenken bij tal van gerechten.

In het Leffe Royale-gamma lanceert de brouwer ook seizoensgebonden variëteiten. Charles Nouwen, meesterbrouwer van Leffe, reisde de hele wereld rond op zoek naar de allerbeste hop. Voor de wintereditie van Leffe Royale selecteerde hij de hop Mount Hood, geteeld aan de voet van een eeuwig besneeuwde berg in Oregon. Leffe Royale Mount Hood onderscheidt zich door zijn bloemige en kruidachtige aroma’s, met vleugjes van vlier, appel, salie, marjolein en munt.

Alle zintuigen prikkelen

Het glaswerk speelt een voorname rol bij de degustatie van bier. Sinds februari schenken cafés Leffe in een nieuw glas, speciaal ontworpen om de zintuiglijke beleving te optimaliseren. Alicia Du Bois, Marketing Manager Leffe: ‘Op de bodem graveren we een L om de parelvorming te bevorderen en de schuimkraag langer te behouden. Het medaillon met de afbeelding van de abdij zet mensen aan om het glas bij de steel vast te nemen, waardoor het bier langer koel blijft. De meer afgeronde en gesloten vorm van de kelk concentreert ten slotte de aroma’s. Oog, neus, smaakpapillen… de beleving is totaal.’

Een ‘meesterwerk’

En dan is er nog de Pavé à la Leffe, een abdijkaas ontwikkeld door de meesterbrouwers van AB InBev in samenwerking met de kaasmeesters van Savencia. Waar andere bierkazen worden geborsteld met bier, maakt Leffe Blond of Bruin hier uitdrukkelijk deel uit van het recept. Alicia Du Bois: ‘Tijdens het rijpen dringt de rijke smaak van Leffe tot in het hart van de kaas. Zo verkrijgt die authentieke aroma’s en een complexe smaak.’

De Pavé à la Leffe met Leffe Blond heeft een lichte korst, een blond hart met de subtiele smaak van kruidnagel en een lichte toets van bitterheid van het Leffe Blond bier. De Pavé à la Leffe met Leffe Bruin heeft een amberkleurige korst met een goudkleurig hart, geroosterde aroma’s en geraffineerde toetsen van karamel die van het Leffe Bruin bier komen. Beide varianten laten zich in volmaakte harmonie degusteren bij een glas Leffe. Ze bieden de klant de totaalervaring waar hij naar op zoek is.

Hoegaarden, voortrekker in het alcoholarme en alcoholvrije segment 

Op de Belgische markt is Hoegaarden het merk dat zich qua smakenpalet het beste leent voor alcoholarme en alcoholvrije varianten. AB InBev investeert dan ook sterk in dit boegbeeld. Mensen kiezen vandaag hun momenten om bier te degusteren. Een lekker glas thuis mag wel wat meer alcohol bevatten. Maar voor de nodige verfrissing na het sporten of het shoppen verkiezen ze niet- of laagalcoholhoudend bier. Ook wanneer ze samenkomen met vrienden op een terrasje, moet het glas bier vooral smaken. En dan hoeft dat niet noodzakelijk alcohol te bevatten. AB InBev wil het verantwoord bier drinken promoten en de consument een ruimere alcoholvrije of –arme keuze aanbieden, naast de gebruikelijke softdrinks en warme dranken. Daarom zet de brouwer bij zijn traditionele merken in op productinnovaties.

In de smaak

‘Radler is een combinatie van bier met vruchtensappen’, licht Amélie Cornelis toe, Marketing Manager Hoegaarden. ‘Het witbier van Hoegaarden vormt hiervoor de uitgelezen basis met zijn natuurlijke toetsen van koriander en sinaasappel.’ Meer dan de helft van het totale Hoegaarden-volume in de Belgische retail bestaat vandaag al uit niet- of laagalcoholhoudende varianten, zoals een 0.0 versie van de Hoegaarden Wit & Rosé. De Hoegaarden Radlers 2.0 bestaan in  twee smaken: Lemon & Lime en Agrum. Beide smaken zijn eveneens in een 0.0 versie te krijgen, alsook in de meest recente smaak Groene Thee. De consument vindt de weg naar het segment. En het bier valt in de smaak. Tijdens een test van het Nederlandse consumentenprogramma Kassa kwam Hoegaarden Radler Lemon & Lime (2.0) uit de bus als best scorende radler op de Nederlandse markt. Het succes van de Hoegaarden Radlers overtuigt AB InBev om extra te investeren in dit groeisegment. Het merk vormt een van de speerpunten van de marktbenadering om tegen 2025 een vijfde van het totale volume in alcoholvrij of alcoholarm bier te realiseren.

Internationale scoop

Als wereldspeler kijkt AB InBev over de lokale grenzen heen. ‘Als we vaststellen dat een biervariant scoort in een bepaalde markt, gaan we na of we die ook kunnen lanceren in andere markten’, vertelt Amélie Cornelis. ‘Daarbij moeten we vanzelfsprekend rekening houden met lokale gebruiken en culturele tradities. Zo brouwen we in België een radler op Hoegaarden (witbier), in Duitsland op Franziskaner (Weiβbier) en in Luxemburg op Diekirch (pils).’