Wereldspelers
 © Thomas De Boever
2 Leestijd

Ageas in Azië: een groeiverhaal

Onder de verantwoordelijkheid van
Ageas

Ook vijftien jaar nadat Ageas, de internationale verzekeringsgroep met Belgische roots, voet aan land heeft gezet in Azië, blijft de groei fenomenaal. Met zijn belangrijke aanwezigheid in China, Thailand, Hong Kong, Maleisië en Indië, realiseert Ageas al 30 procent van zijn verzekeringswinst in Azië. Dat is onder meer te danken aan de unieke samenwerking met lokale partners en het groot marktpotentieel. Met de Filipijnen boort Ageas zijn zesde markt aan.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘Toen we begin 2000 in Azië neerstreken, moesten we onze lokale partner nog overtuigen op basis van wat we in landen als België en Portugal gepresteerd hadden’, zegt Bart De Smet, CEO van Ageas. ‘Nu kunnen we buigen op onze ervaringen in Azië zelf. Onze partners zijn daardoor de beste ambassadeurs om onze manier van werken in de regio te promoten.’ Ook de naakte cijfers weerspiegelen dat vertrouwen. De nettowinst van Ageas in Azië lag in het eerste kwartaal van 2015 liefst 50 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. ‘Toen we vijftien jaar geleden naar Azië trokken, werd dat op veel wantrouwen onthaald, ook intern’, merkt De Smet op.

Samen met de familie Lamsam en KASIKORNBANKmag Ageas zich de trotse eigenaar noemen van de beste Aziatische levensverzekeraar. Het Thaise Muang Thai Life Assurance kreeg die onderscheiding namelijk vorig jaar opgespeld op de Asia Insurance Review Awards. ‘We bundelen de sterktes van de drie partners’, verklaart CEO Sara Lamsam het succes van de joint venture die 2.600 medewerkers en 26.000 agenten telt. ‘Mijn familie doet al 64 jaar aan financiële dienstverlening en kent de lokale markt.

KASIKORNBANK heeft de distributiekanalen en Ageas de verzekeringsexpertise.’ Er zijn nog internationale verzekeraars die over die knowhow beschikken, erkent Lamsam. Maar hij aarzelt geen seconde bij de vraag waarom net Ageas de perfecte partner was. ‘Ageas heeft ons niet de manier van werken opgedrongen die werkt in andere landen waar het actief is. In plaats daarvan heeft de groep meegedacht over een aangepaste structuur die het beste past bij Thailand, bij de werknemers en de klanten die we willen bedienen. Daar zijn we Ageas heel dankbaar voor. Er is veel respect en wederzijds vertrouwen.'

‘Nu erkent iedereen dat het een fantastische zet is geweest en willen ze allemaal naar de groeimarkten. Maar de interessantste opportuniteiten waren voor early movers zoals wij.’ De groeimarge in het ontluikende Azië is nog altijd enorm. De Smet: ‘De overheden anticiperen vrij snel op belangrijke demografische wijzigingen. Kijk maar naar China, dat zijn burgers in het licht van de vergrijzing steeds meer aanmoedigt om een deel van hun inkomen opzij te zetten. Levens - verzekeringen zijn dan een uitstekende optie.’

Groot potentieel

Eind mei kondigde Ageas aan dat het nog dit jaar actief wordt in de Filipijnen. Wat is de volgende markt waar het bedrijf zijn pijlen op richt? ‘Er zijn een paar criteria waar we ons op baseren’, legt De Smet uit. ‘Een grote bevolking, een relatief laag maar sterk stijgend welvaartsniveau en een lage penetratiegraad van verzekeringen. Dan kom je spontaan uit bij Indonesië en Vietnam.’

Win-win voor Ageas en zijn partners

Een nieuwe opstart duurt al snel meer dan een jaar, verduidelijkt de CEO. ‘Je moet een goede partner vinden met wie je een visie en belangen deelt. Welke distributiekanalen heeft een kandidaat-partner bijvoorbeeld, en welk type klanten? Maar ook: heeft de kandidaatpartner een goede reputatie en de juiste ethiek? Op basis daarvan beginnen we te praten. Natuurlijk moet er een goed financieel voorstel zijn, maar een sterk en geloofwaardig businessplan is minstens even belangrijk. Het gebeurt dat we heel graag in een land actief willen zijn, maar dat we daar geen partner vinden die voldoet aan onze normen.’

Waarom dan niet zonder partner? ‘Dat hebben we tot nu toe nog nooit gedaan’, aldus De Smet. ‘Het is niet gemakkelijk om op te boksen tegen lokale kampioenen, en het zou ons ook veel leergeld kosten. We werken liever samen, omdat partners de markt kennen en het vertrouwen van de consumenten genieten. Bovendien ben je in sommige landen verplicht om als buitenlandse verzekeraar met een lokale partner te werken.’ Ten slotte merkt De Smet op dat de verzekeringsgroep in die partnerships meer aanbrengt dan alleen zijn expertise. ‘Een Europese partner hebben, krikt ook de geloofwaardigheid van de lokale partner op’.

Met de Filipijnen boort Ageas zijn zesde Aziatische markt aan. Met een nieuwe partner die bewust voor Ageas gekozen heeft en die van bij de start rekent op zijn verzekeringsexpertise en andere knowhow.

‘Het zou mooi zijn als we op 1 december onze eerste polis kunnen verstrekken aan de Filipijnse bokslegende, Manny Pacquiao’, zegt Hans Loozekoot. De Nederlander, met 8 jaren ervaring in Azië voor Ageas, staat aan het hoofd van EastWest Ageas Life, de nieuwste joint venture van Ageas. Pacquiao, die razend populair is in eigen land, is een merkambassadeur van partner EastWest Bank. Het was EastWest Bank die de ouverture maakten voor het partnerschap, aldus Loozekoot.

 ‘Ze hadden besloten dat ze moesten evolueren naar een model van ‘bancassurance’ om het productaanbod aan hun klanten te verbreden. 50 procent van de verzekeringen in de Filipijnen wordt verkocht door banken.’ Hij ziet een duidelijke reden waarom hun oog viel op Ageas. ‘Wij hebben bewezen dat we niet alleen inhoudelijke expertise hebben, maar ook dat we weten hoe je een nieuwe entiteit uit de grond stampt. Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan met de joint ventures Taiping Life in China en IDBI Federal in India.’

Bloeiend partnership

Om te beginnen zal EastWest Ageas Life alleen levensverzekeringen aanbieden, maar Loozekoot sluit uitbreiding niet uit. ‘Als je toch de samenwerking hebt georganiseerd, is het niet onlogisch om daar op termijn bijvoorbeeld ook schadeverzekeringen aan toe te voegen. Dan zit alles onder eenzelfde dak.’

Advertentie

Advertentie