Wereldspelers
‘We willen top vijf zijn in de landen waar we aanwezig zijn.’ Bart De Smet, CEO Ageas © Thierry du Bois
3 Leestijd

De wortels in België, de kruin in Azië

Onder de verantwoordelijkheid van
Ageas

Een oude boom in bloei met enkele snelgroeiende takken. Dat is de beste metafoor voor Ageas. De Belgische verzekeringsgroep profiteert flink van de groei in Azië.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Ageas in zijn huidige vorm bestaat nog maar vijf jaar, maar de wortels van de Belgische verzekeraar lopen wel terug naar het begin van de 19de eeuw. Het oerbedrijf AG Vie, kort voor Compagnie d’Assurances Générales sur la Vie, les Fonds Dotaux et les Survivances, werd al in 1824 opgericht. In 1990 gaat de verzekeringsmaatschappij na een reeks overnames zelf op in de nieuwe Fortis Groep. De daaropvolgende jaren slorpt Fortis ook ASLK en Generale Bank op. Alle verzekeringsactiviteiten komen onder de noemer Fortis AG terecht.

Een succesverhaal wordt het niet. Fortis verslikt zich met de overname van ABN Amro en moet uiteindelijk gered worden door de Belgische, Nederlandse en Luxemburgse overheden. In mei 2009 verkoopt de Belgische regering Fortis Bank aan de Franse groep BNP Paribas. De verzekeringsactiviteiten worden ondergebracht in Fortis Holding, dat een jaar later zijn naam verandert naar Ageas. De Belgische verzekeringsactiviteiten van de holding hebben ondertussen al de naam AG Insurance gekregen.

Marktleider

Vijf jaar later hoort Ageas al tot het clubje van twintig grootste verzekeraars van Europa. De groep telt meer dan 13.000 medewerkers in de geconsolideerde entiteiten, en meer dan 33.000 in de niet-geconsolideerde entiteiten. Het jaarlijks premie-inkomen bedraagt meer dan 23 miljard euro. In het thuisland is Ageas via AG Insurance marktleider in individuele levensverzekeringen en employee benefits. Het is ook een topspeler in ‘Niet-Leven’, de schadeverzekeringen tegen brand, ongevallen en allerlei risico’s. In België rijden er bijvoorbeeld 1 miljoen wagens rond die door AG Insurance verzekerd zijn. In die markt van schadeverzekeringen bestaat er in Europa wel een zekere verzadiging, zegt Hans De Cuyper, Chief Financial Officer (CFO) van AG Insurance.

‘Hoezo, Ageas zit in Azië?’ U hebt geen idee hoe vaak ik die vraag hoor. Nochtans zijn we daar een wereldspeler.

We hebben de op vijf na grootste levensverzekeraar van China, de op één na grootste in Thailand en zijn de derde verzekeraar in Malaysië. En dat volgens een heel eigen model, waarbij we onze internationale ervaring koppelen aan lokale expertise. Intussen hebben we in Azië meer dan 33.000 werknemers en bijna 170.000 agenten. De verzekeringsactiviteiten in Azië tekenen op dit ogenblik voor ongeveer 15 procent van ons eigen vermogen, en vertegenwoordigen wel reeds 25 procent van de winst. En dat in amper dertien jaar!

De bomen lijken bovendien tot in de hemel te groeien. Er is een sterk groeiende middenklasse en de verzekeringsmarkt biedt nog heel wat potentieel. Het zou dan ook logisch zijn mocht binnen tien jaar het volume in Azië groter zijn dan datgene wat we in België realiseren. Uiteindelijk realiseren we nu met AG Insurance iets meer dan een derde van de omzet en de helft van de winst van de groep met een bevolking van 11 miljoen mensen, terwijl er miljarden Aziaten zijn.

De activiteiten in die opkomende landen zijn een perfecte aanvulling op de mature Europese verzekeringsmarkt. Waar de grote uitdaging in Azië eerder ligt in het gecontroleerd groeien, heeft de Europese verzekeringsmarkt op haar beurt haar eigen uitdagingen, zoals nieuwe regelgeving en de lage rente, maar Ageas is voldoende flexibel om in te spelen op deze veranderende omstandigheden. We zijn ervan overtuigd dat onze sterke kapitaalspositie en goede liquiditeit in combinatie met sterke posities in een aantal mature Europese markten en topposities in een aantal groeimarkten zoals China, Malaysia, Thailand, India en Turkije mooie perspectieven bieden voor de toekomst.

Bart De Smet

CEO Ageas

Hij ziet wel nog groeipotentieel in het domein van de welvaartstaat en de gezondheidszorg. ‘Er is nu bijvoorbeeld meer nood aan dekkingen voor zware ziektes en medische kosten alsook voor een verouderende bevolking, zoals pensioenrentes of een afhankelijkheidsverzekering wanneer iemand niet meer voor zichzelf kan zorgen.’

Investeerder

AG Insurance is ook belangrijk als investeerder in de Belgische economie. ‘Wij houden vrij veel staatspapier aan, maar kopen ook aandelen van Belgische bedrijven’, legt De Cuyper uit. ‘Die aandelenportefeuille is niet zo groot, omdat we daar te veel eigen kapitaal tegenover moeten aanhouden. Er is wel een groeiende interesse in bedrijfsobligaties. We investeren natuurlijk ook veel in infrastructuur en vastgoed.’ Bij dat laatste springt AG Real Estate in het oog. Die tak heeft een derde van de 6.100 werknemers van AG Insurance in dienst. Een van de meest opvallende projecten is het programma Scholen van Morgen om tegen 2017 zo'n 165 nieuwe scholen te bouwen in een publiek-private samenwerking met de Vlaamse overheid.

Partnership

Ageas wandelt naast AG Insurance ook nog op drie andere poten: het Verenigd Koninkrijk, Continentaal Europa (omhelst ook Turkije) en Azië. Vooral die laatste regio doet het bijzonder goed. Ageas werkt er niet met dochterbedrijven, maar in partnership met lokale marktleiders en gerespecteerde merknamen die de markt beter kennen dan wie dan ook. Door zijn eigen mensen in het management te plaatsen, koppelt Ageas aan die distributiekanalen verzekeringsexpertise op het vlak van productdesign, risicobeheer, schadeclaims, actuariële modellen… ‘We zijn liever sterk in minder landen, dan maar half en half in veel landen’, legt CEO Bart De Smet uit.

‘We willen top vijf zijn in de landen waar we aanwezig zijn.’ Dat verklaart de focus op ontluikende markten zoals China, India, Maleisië, Thailand en de interesse voor andere markten met een groot bevolkingsaantal, sterke groei en een lage verzekeringspenetratie zoals Indonesië, Vietnam, Cambodja en de Filipijnen. ‘Japan, Zuid- Korea en Taiwan zijn volledig ontwikkelde markten en die laten we links liggen, omdat we ons daar geen rol van betekenis zien spelen’, aldus De Smet. 

Advertentie

Advertentie