Wereldspelers
 © Ageas
2 Leestijd

‘Konden we het Thaise succesverhaal maar tien keer herhalen'

Onder de verantwoordelijkheid van
Ageas

China en Thailand zijn het beste bewijs: Ageas koos het juiste model om in Azië zijn vlag te planten. Dat komt neer op stevig groeien met minderheidsparticipaties.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Azië is in minder dan vijftien jaar tijd uitgegroeid tot de tweede grootste winstbron van Ageas, na België maar vóór het Verenigd Koninkrijk en Continentaal Europa. ‘Andere verzekeraars zijn naar Azië getrokken met de gedachte dat ze daar alles in de gaten moeten houden en controleren. Het liefst willen ze ook eigenaar zijn van die bedrijven’, zegt Filip Coremans, CRO bij Ageas. ‘Wij houden er een andere filosofie op na.’ Het grote succes van Ageas is het model van partnerships, legt hij uit.

‘De lokale partner verzorgt het merk en de distributie, wij zorgen voor de internationale expertise. Dat is de deal’, legt Filip Coremans CRO Ageas, uit. ‘Daarvoor hebben we dus technisch uitstekend onderlegde profielen nodig, zoals een actuaris, een specialist risicobeheer of een financieel directeur.’ Geïnteresseerde kandidaten worden heel grondig gescreend, zegt Hans De Cuyper, financieel directeur bij AG Insurance. ‘Het is cruciaal om een perfecte match te vinden. In Maleisië bijvoorbeeld hebben we bij onze lokale partner vier mensen zitten, op een totaal van meer dan 2.000 werknemers. Dan mag je niet missen.’

‘Die expats moeten avontuurlijk zijn, niet te politiek denken en de nodige maturiteit en competentie hebben om het vertrouwen te winnen van de lokale CEO’, vult Coremans aan. ‘Ze weten dat ze daar geen carrière kunnen maken, maar dat kan wel binnen Ageas als onze partner tevreden is over hun werk. Het zijn in feite echte ambassadeurs van Ageas. Dat ‘adviseurschap aan de koning’ is gebaseerd op invloed, niet op controle. Het werkt uitstekend in Azië, omdat het een respectvollere manier is om dingen voor elkaar te krijgen.’

Best practices

Ageas maakt ook handig gebruik van de best practices van partnerships om in andere landen de dienstverlening te verbeteren. Maar het is niet alleen belangrijk dat de kennis verschuift, ook de werknemers moeten dat doen. ‘De toegevoegde waarde van een expat neemt de eerste twee, drie jaar heel snel toe, maar topt daarna wat af’, legt Coremans uit. ‘Dat is in elke managementfunctie zo. Daarom moet je die mensen ook roteren, zodat er regelmatig nieuwe ideeën komen. Die expats bouwen bovendien zo een netwerk uit waar ook Ageas van profiteert.’

‘Wij kiezen alleen voor zeer ernstige partners. Dat zijn doorgaans grote en goed bestuurde financiële instellingen met een sterk merk. Als het even kan, zijn die ook beursgenoteerd zodat er toezicht is vanuit de financiële markten. In Thailand bijvoorbeeld, heeft Ageas een belang van 31 procent in Muang Thai Life, een joint venture met de prominente Lamsam familie en met Kasikornbank, de derde grootste bank van het land. Die heeft meer dan 1.000 filialen, een balanstotaal van 51 miljard euro en een marktkapitalisatie van 11 miljard euro.

Muang Thai Life is in geen tijd uitgegroeid tot marktleider in Thailand op het vlak van nieuwe polissen.’ ‘Ik wou dat we het Thaise succesverhaal nog een keer of tien konden herhalen’, zegt Coremans. ‘Toen we er in 2004 aan begonnen was Kasikornbank de nummer zeven op vlak van premie-inkomen uit levensverzekeringen, tien jaar later zijn we al nummer twee. Volgend jaar hebben we het volledige bedrag al terugverdiend dat we er sinds de start in 2004 geïnvesteerd hebben.’

Middenklasse

Het andere grote Ageas-succesverhaal is China, waar de Belgische verzekeringsgroep een kwart van Taiping Life in handen heeft. Ook de eigenaar van die verzekeraar is beursgenoteerd (in Hongkong) met een marktkapitalisatie van ruim 3 miljard euro. Er zijn nog enorme opportuniteiten, stipt CEO Bart De Smet aan. ‘Het is niet omdat de groei van China teruggevallen is tot ‘maar’ 6 à 7 procent, dat de verzekeringsmarkt niet met 20 tot 25 procent kan aangroeien. Er is een sterk groeiende middenklasse en een lage penetratiegraad voor verzekeringen. Er is met andere woorden nog een grote achterstand in te halen.’

Advertentie

Advertentie