Wereldspelers
 © shutterstock
5 Leestijd

‘Nieuwe fiets? Verzeker hem met een foto’

Onder de verantwoordelijkheid van
Ageas

Ook de verzekeringssector krijgt de golf van digitalisering en personalisering over zich heen. Ageas laat daarbij de innovatie niet over aan start-ups, maar ontwikkelt eigen manieren om de band met zijn klant te versterken.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Naar analogie met fintech is er ook in de verzekeringssector met insuretech een golf van nieuwe financiële technologie aan de gang. ‘De beweging naar digitalisering verloopt iets later en trager dan in de bancaire sector, omdat in de verzekeringswereld de interactie met de klant eerder beperkt is’, verklaart Bart De Smet, CEO van Ageas. ‘De klant komt ons vooral tegen als hij zijn jaarlijkse premie betaalt, of als hij schade heeft.’ De concrete impact valt nog af te wachten, zegt Antonio Cano, COO bij de verzekeraar. ‘Het gros van die start-ups komt met radicalere oplossingen voor delen van de verzekeringsbusiness. Al valt natuurlijk nooit uit te sluiten dat een van hen met een nieuw totaalconcept komt dat de hele sector op zijn kop zet.’

Hoe gaat de gevestigde orde om met die nieuwkomers? ‘Sommige verzekeraars investeren zelf in die start-ups’, aldus Cano. ‘Bij Ageas zijn we daar iets terughoudender in. Wij verkiezen partnerships met die bedrijven, als klant of als leverancier. Op die manier blijven we op de hoogte van wat er in onze wereld gebeurt, en kunnen we er tijdig op reageren.’ ‘Disruptie komt nooit van in de sector zelf, maar van erbuiten’, pikt De Smet in. ‘Maar wees gerust, wij kunnen een succesvolle innovatie in een paar maanden tijd kopiëren en hopelijk nog verbeteren. Je moet niet altijd de eerste zijn om er als beste uit te komen. Wij geloven meer in evolutie dan in revolutie.’

DICHTER BIJ DE KLANT

Door al die nieuwe mogelijkheden kan een mens snel van zijn melk geraken, erkent De Smet. ‘Als ik bezig moet zijn met alles wat consultants vertellen en schrijven, dan slaap ik niet meer. Alles verandert zo snel in zoveel richtingen, dat je door alles te willen doen het gevaar loopt dat je niets bereikt. We moeten dus keuzes maken.' Voor Ageas betekent dat een focus op initiatieven die te maken hebben met dichter bij de klant zijn.

‘Daarom kijken we bijvoorbeeld naar connected homes, waar we de preventie in de woningen willen verbeteren. Connected cars ook, dus technologie in wagens die schade kan voorkomen of verminderen.’ Door de dienstverlening te verruimen naar preventie kan de verzekeraar ook een nauwere band opbouwen met zijn klanten, pikt Cano in.

‘Nu komen klanten die nooit schade hebben, nooit met ons in contact. En als ze wel schade hebben, gebeurt dat a priori in een negatieve context.’ Er zijn verschillende manieren waarop een verzekeraar zijn klant proactief kan helpen om risico’s te vermijden waar beiden slecht bij varen. Denk dan aan inspanningen om gezond te blijven, hospitalisatie te vermijden, inbraak te voorkomen en stormschade te beperken.

MAATWERK

In nagenoeg elke sector proberen bedrijven hun producten of diensten zoveel mogelijk te personaliseren. Werk op maat van de klant dus. Ook in de verzekeringssector is er een trend van meer personaliseren en verzekeringen op aanvraag. Ageas heeft bijvoorbeeld Back Me UP, een app die de verzekeraar in het VK aanbiedt aan millennials (18-34 jaar). Voor 15 pond per maand kunnen zij hun drie meest favoriete of kostbare spullen eenvoudig verzekeren via hun smartphone. Ze moeten daar gewoon een foto van maken, en verzenden. De mogelijkheden zijn enorm, stelde Bjorn Cumps, hoogleraar digital banking aan de Vlerick Business School onlangs in een opiniestuk in De Tijd. ‘Stel dat je voor drie weken op reis vertrekt met je fiets en tablet, dan zou je met een aantal swipes op de smartphone je autopolis “on hold” kunnen zetten en snel een extra diefstalverzekering afsluiten voor je dure fiets en laptop in het buitenland. Snel, flexibel, real time en gebruiksvriendelijk.’

‘Dat zijn mogelijkheden voor meer maatwerk’, knikt Cano. ‘Wij zijn daar wel niet op alle vlakken voorstander van. Zo zijn we niet heel actief in ‘kilometerverzekering’ (waar je premie bepaald wordt op basis van de kilometers die je rijdt) omdat er we er vooralsnog niet van overtuigd zijn dat mensen die minder rijden ook minder risico's meebrengen.’

AUTOVERZEKERING

Een andere ontwikkeling is dat steeds meer mensen aan autodelen doen. Dat past in een ruimere trend waarin consumenten wel de dienst willen (mobi liteit), maar niet de eigendom van het product (de auto). Dat betekent dat het verzekeringsproduct mee moet evolueren. ‘Het is een interessante vraag wie de autoverzekering moet nemen bij shared-car platformen, zoals er vandaag verschillende zijn in België’, aldus Cano.

‘Is dat de eigenaar van de wagen? Of is het de bestuurder die het risico bepaalt? Wat als de eigenaar de bestuurder niet kent? En als het de bestuurder is die de verzekering moet nemen, wat doe je dan als hij de ene dag met een goedkope auto rondrijdt, en de volgende dag met een luxewagen? Op dit ogenblik is het nog altijd de eigenaar die de autoverzekering betaalt, maar ik ben benieuwd welke kant het opgaat.’ Ver weg aan de horizon karren Belgen rond in auto’s waar een computerprogramma aan het stuur zit. Dat zorgt voor uitdagingen waar de verzekeringssector nog mee worstelt, erkent Cano. ‘Wie of wat moet dan de verzekering op zich nemen, bijvoorbeeld. De chipfabrikant? De assembleur? De passagier?’

GULDEN MIDDENWEG

De beschikbaarheid van grote hoeveelheden data en ingewikkelde algoritmen om die te verwerken mag niet leiden tot overdreven segmentatie, waarschuwt Cano. ‘Als je daar te ver in gaat, krijg je populaties die in de praktijk onverzekerbaar zijn. Is dat wat we willen als maatschappij?’ In dat personaliseren schuilt ook omgekeerd een gevaar voor de verzekeraar zelf. Wie dankzij wetenschappelijke vooruitgang zoals DNA-analyses weet welke gezondheidsrisico’s hij loopt, en welke niet, zou alleen die eerste nog kunnen verzekeren. ‘Om privacy-redenen kunnen wij – terecht - dat zelf niet achterhalen’, verduidelijkt Cano.

‘Het is een typisch voorbeeld van asymmetrische informatie: ik weet dat ik een slecht risico ben, dus ga ik me snel verzekeren voordat de verzekeraar daar achter komt. Dat brengt het hele verzekeringsprincipe in het gedrang.’ Er moet een gulden middenweg zijn, vindt hij. ‘Het andere extreem waarbij iedereen dezelfde prijs betaalt, is ook geen oplossing, want dan blokkeer je elke vorm van innovatie, en verhinder je inspanningen om in te zetten op preventie en het beter omgaan met risico's. We moeten als sector op zoek naar dat gezond evenwicht.’  

Advertentie

Advertentie