Advertentie
Advertentie

Ageas connecteert vanaf contractondertekening

Charlotte Roosen, HR Business Partner en Pieter Verbeke, HR-Manager bij Ageas ©Studio Dann

Het enthousiasme waarmee je een arbeidscontract tekent, kan bekoelen als het lang duurt voor je effectief aan de slag kunt. Met een onboarding app houdt Ageas het animo op peil.

Charlotte Roosen werkt nog niet zo lang voor Ageas, maar ze halveerde in dat half jaar wel het papierwerk voor iedereen die net een arbeidscontract ondertekende. ‘Na de eerste keer weten we wie je echtgenoot is’, glimlacht de HR Business Partner. ‘Dat moet je dus geen drie keer invullen.’

De verzekeringsgroep wil het contact met de medewerkers die in de nabije toekomst starten, prettiger maken. Een belangrijk element daarin is het overbruggen van de periode tussen de aanwerving en de indiensttreding. Die kan soms meerdere maanden duren. Voor sommigen is dat lastig, vertelt Pieter Verbeke, HR-Manager bij Ageas. ‘Na de spannende sollicitatierondes hebben ze de job binnen, en dan valt plots alles voor een tijd stil. We zochten daarom naar een luchtige, ludieke manier om het enthousiasme van die nieuwe collega’s niet te laten bekoelen.’

Advertentie

Contact houden

Die zoektocht mondde uit in het ‘onboarding process’. ‘Zodra nieuwe werknemers hun contract hebben getekend, krijgen ze van ons een link om een app te downloaden’, legt Roosen uit. ‘Via die app komen ze terecht in een gepersonaliseerde omgeving, waar wij die hele overgangsperiode contact met hen houden. Naarmate hun eerste werkdag nadert, krijgen ze steeds meer content te zien. Dat is bijvoorbeeld beknopte informatie over de strategie van het bedrijf, maar het kunnen ook foto’s zijn van hun belangrijkste contactpersonen, een filmpje waarin de CEO hen verwelkomt, en de mogelijkheid om zichzelf voor te stellen aan hun nieuwe collega’s.’

Ze zijn best trots op hun app. ‘De softwareontwikkelaar achter de basisapplicatie gebruikt onze app zelfs als showcase omdat het er allemaal zo tof en behapbaar uitziet’, zegt Verbeke. Voorlopig gebruikt Ageas die app wel alleen voor zijn Brusselse hoofdzetel. Dat heeft te maken met zijn voorkeur voor lokale invulling. Natuurlijk kunnen andere entiteiten van de groep de innovatie wel overnemen. De Belgische verzekeringstak AG Insurance is daar al mee bezig, net als de Ageas-entiteiten in Portugal.

‘HR moet steeds dichter bij de medewerker  staan’

Het is een kerntaak van HR om te weten wat leeft bij de werknemers. Ook bij wie nog niet in dienst is, of bij wie dat binnenkort niet meer is.

Ageas voert regelmatig enquêtes uit, enerzijds naar de betrokkenheid van het personeel in alle entiteiten, anderzijds naar verschillende aspecten van de bedrijfscultuur, zoals bijvoorbeeld de missie van het bedrijf of de ‘agility’. ‘Uit de jongste enquête bleek bijvoorbeeld dat onze missie heel duidelijk is, maar dat we meer kunnen innoveren en de klant nog meer centraal zetten in onze dienstverlening’, vertelt Pieter Verbeke, HR-Manager bij Ageas. ‘Het uitgangspunt mag niet zijn om producten te maken en die dan te pushen, maar wel om een antwoord te geven op de noden van klanten.’

Dat inzicht passen de HR-Managers toe op hun eigen werk. ‘Ook wij moeten dichter bij onze “klant” staan’, legt Verbeke uit. ‘Mensen willen bij wijze van spreken kunnen solliciteren op een vacature als ze vijf minuten moeten wachten op de volgende bus. Wij moeten er in de toekomst voor zorgen dat dit lukt, en dat ze daarvoor dus niet meer langs een zware website moeten.’

Continu en creatief verbeteren

‘Via deze enquêtes, evenals via opvolgingsgesprekken met nieuwe medewerkers én exitinterviews met vertrekkers, proberen we steeds meer op een structurele manier informatie te krijgen over wat we beter kunnen of moeten doen, vertelt Verbeke.

Een terugkerend item daarbij is de work-life balance en het gegeven van well-being. De voorbije jaren hebben we daarrond al heel wat initiatieven genomen, zoals een uitgebreid pakket vakantie- en telewerkdagen, evenals een ruime gezondheidszorgenverzekering en bijkomende initiatieven zoals vers fruit op bureau, yogalessen… Ageas wil daar ook preventiever werken. ‘Sinds vorig jaar bieden we, vrijblijvend, tweejaarlijks een medische check-up, en vanaf 1 januari starten we met het employee assistance program. We schakelen een externe dienstverlener in, bij wie onze werknemers anoniem terechtkunnen voor psychologische, financiële en juridische bijstand. Dat eerstelijnscontact zal niet aan ons rapporteren, maar wel acties suggereren om problemen aan te pakken.’

Een ander item waar we hard op werken, is het gegeven rond reward, met nieuwe initiatieven zoals het Flexible Income Plan, waarbij we meer flexibiliteit bieden aan werknemers op vlak van bijkomende voordelen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.