Advertentie
Advertentie

‘De digitalisering is een opportuniteit voor onze werknemers'

'Ik blijf geloven dat het verzekeringsberoep altijd een combinatie van het menselijke en het digitale zal zijn', zegt Jan Heyvaert, HR-Directeur bij de Belgische verzekeraar AG Insurance.

Door de digitalisering zullen jobs morgen anders ingevuld worden dan vandaag. Voor AG Insurance betekent dat investeren in de wendbaarheid van zijn personeel.

In een wereld waar de traditionele manier van werken steeds meer achterhaald is, blijft de mens een gewoontedier. Hoe maak je werknemers enthousiast voor verandering? ‘Daar is niet één mirakeloplossing voor, en het is bovendien een werk van lange adem’, erkent Jan Heyvaert, HR-Directeur bij de Belgische verzekeraar AG Insurance. ‘Het is in elk geval belangrijk dat we als directie onze strategie en uitdagingen goed uitleggen aan het personeel, en dat we open staan voor vragen. Daarnaast moeten mensen beseffen dat de tijd voorbij is dat je een diploma haalde en in je hele loopbaan maar één of twee jobs deed zonder te hoeven bijleren. Wij dragen bij aan die bewustwording met initiatieven zoals de Digitale Week, en door succesverhalen in het zonnetje te zetten.’

Van de 4.000 medewerkers van AG Insurance namen er in maart dit jaar meer dan 3.000 deel aan sessies van de Digitale Week die plaatsvonden in Charleroi, Antwerpen en Brussel. Het programma omvatte verschillende sessies, onder meer keynotes van externe sprekers zoals federaal vicepremier Alexander De Croo (Open VLD), professor Muylle (seeking customer engagement in a digital world), en interne AG werknemers die uitleg aan hun collega’s gaven over hun digitale strategische projecten. Daarnaast waren er ook leersessies over onderwerpen als vergaderen op afstand, werken met Skype, en uiteenzettingen over experimentele technologie zoals drones.

Advertentie

Heyvaert vindt het jammer dat sectorgenoten zich bij ontslagrondes vaak verschuilen achter ‘digitalisering’ om kostenbesparingen te verantwoorden. ’Volgens mij is dat argument meer een smoes dan realiteit’ meent hij. ‘Automatisering kennen we al vele jaren en de digitaliseringsgolf in de Belgische verzekeringssector biedt juist nieuwe mogelijkheden.‘  ‘Bovendien blijf ik geloven dat het verzekeringsberoep altijd een combinatie van het menselijke en het digitale zal zijn. De mens is niet gemaakt om simpele, repetitieve dingen te doen, maar wel om met andere mensen om te gaan. Dankzij het digitale zal het eerste aspect worden geautomatiseerd waardoor er meer tijd overblijft voor menselijke interactie. Klanten gaan ook steeds meer kijken bij wie ze klant willen zijn. En dat zal geen verzekeraar zijn waar alleen robots werken.’

Versnellen

AG Insurance wil dus niet wachten tot de digitalisering hen overvalt, maar die net versnellen. Een voorbeeld daarvan is de lancering van het digitaal platform My Global Benefits waarop werknemers een duidelijk overzicht van al hun groeps- en hospitalisatieverzekeringen kunnen bekijken zonder dat ze bij hun personeelsdienst moeten langslopen. ‘Een ander voorbeeld is de mogelijkheid die klanten hebben om de schade aan hun woning op afstand te laten inschatten via de videofunctie van hun smartphone of tablet zonder dat daarvoor de expert zelf ter plaatse moet komen.

De digitaliseringsgolf in de Belgische verzekeringssector biedt juist nieuwe mogelijkheden.

Jan Heyvaert
HR-Directeur bij AG Insurance

Bij die digitalisering wil AG Insurance meer zichtbaar zijn bij de eindklant. ‘Deze zichtbaarheid is belangrijk omdat klanten bewuster gaan kiezen voor de kwaliteit en de bedrijfscultuur van een verzekeraar. Wanneer je dit combineert met een sterke distributie en digitale ondersteuning dan heb je een zeer sterk aanbod naar die eindklant.’ ‘Voor AG Insurance zijn verzekeringen een combinatie van digitale en menselijke interactie waarbij digitale platformen een aanvulling en versterking zijn. Een mooi voorbeeld is Yongo, een spaarplatform voor jongeren waarvoor AG Insurance onlangs de Trends Digital Pioneer Award won.

‘AG investeert ook volop in digitalisering van de samenwerking met hun distributiepartners. Onze distributiepartners zullen ook in de toekomst een primordiale rol spelen, het is dus evident dat we ook hier de digitale kaart trekken om onze samenwerking nog te verbeteren.’

Hij verwacht nog veel van data-analyse om meer gepersonaliseerde diensten te leveren. ‘Daarbij staat het belang van de klant centraal. Ons doel is de dingen die voor mensen belangrijk zijn beter te verzekeren.’

Interne jobmarkt

Om op al deze zaken in te spelen moeten zowel de organisatie als haar werknemers hun manier van werken veranderen. Dat betekent onder meer een grotere mobiliteit in het bedrijf zelf. ‘We proberen mensen zachtjes te stimuleren om af en toe van job te veranderen’, vertelt Heyvaert. ‘Dat betekent dat we onze interne jobmarkt minstens even belangrijk vinden als de externe. Daarnaast willen we het takenpakket dat bij jobs hoort regelmatig bijsturen, zodat mensen voldoende flexibel blijven en niet in hun gewoontes vastroesten.’

We proberen mensen zachtjes te stimuleren om af en toe van job te veranderen. Dat betekent dat we onze interne jobmarkt minstens even belangrijk vinden als de externe.

Jan Heyvaert
HR-Directeur bij AG Insurance

Al die vaardigheden in huis hebben, betekent nog niet automatisch dat die ook optimaal renderen, geeft de HR-Directeur aan. ‘We willen daarom weg van het hiërarchische idee van een manager die enkel met zijn eigen team werkt. Mensen moeten nog meer samenwerken, elkaar opzoeken en denken over oplossingen vanuit netwerken. Dat netwerkdenken kan veel meer opleveren dan keurig binnen de lijntjes blijven.’

De tijd dat enkel productspecialisten nieuwe producten kunnen opleveren is echt wel voorbij, besluit hij. Uit al die creatieve interacties ontstond naast Yongo ook Vivay. Met dat platform biedt AG Insurance sinds november producten aan rond specifieke behoeftes. Dat gaat onder meer om een kindzorgverzekering, maandbudgetverzekering, studiekostenverzekering en een verzekering voor typisch vrouwelijke kankers.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.