Wereldspelers
 © Frank Toussaint
4 Leestijd

‘Een kaart is een simpel ding met enorme digitale mogelijkheden'

Onder de verantwoordelijkheid van
Cartamundi

‘We zijn niet naïef. Er is een ‘connected generation’ die ons uitdaagt onze producten anders te benaderen’ Steven Nietvelt, innovatiemanager bij Cartamundi, raakt niet in paniek. ‘Er zijn honderden manieren om traditionele spellen een digitale toets te geven.’

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘We moeten blijven innoveren om concurrentieel te blijven met andere landen’, zegt Steven Nietvelt, hoofd van innovatie, technologie en bedrijfsmarketing. ‘Ik werk nu twintig jaar voor Cartamundi, en ik heb gezien dat wij in België de strijd met andere landen aankunnen. Dat vraagt wel een voortdurende innovatie van onze machines, zodat er meer geautomatiseerd kan worden. Als we dat niet in extreme mate doen, is het onmogelijk om hier te blijven. Dan moet onze productie verhuizen naar India of Polen.’

De noodzaak om te innoveren, gaat natuurlijk verder dan het puur technische aspect. Er zijn nieuwe ideeën nodig die passen bij de nieuwe tijden. De opkomst van tablets en smartphones bijvoorbeeld, heeft de spelbeleving grondig veranderd. ‘Nu is iedereen individueel op zijn toestelletje bezig. Daarom moesten we onze positie in de spelwereld opnieuw uitvinden.’

Betekent dat het einde van gezinsspellen die mensen samenbrengen rond een tafel?

Steven Nietvelt: ‘Onze missie luidt: ‘Sharing the magic of playing together’. Maar we zijn zeker niet naïef. Er is een ‘connected generation’ die ons uitdaagt onze producten anders te benaderen en daarvoor moeten we de toegevoegde waarde van digitale beleving meenemen in traditionele spellen.’

Wat betekent dat precies?

Nietvelt: ‘Jongeren willen op elk moment verbonden zijn met internet en hebben niet de tijd of het geduld om twee uur lang te spelen of een uur lang een gebruiksaanwijzing te lezen vooraleer ze kunnen beginnen. Daarom brachten wij kaartversies uit van bekende spellen als Cluedo, Wie Is Het? en Monopoly, die je in heel korte tijd kunt aanleren. Daar hoort ook een digitale component bij. Via de gratis app krijg je dan een nieuwe spelbeleving met toegevoegde spelementen.’

Is er in het internettijdperk nog plaats voor een traditionele kaart?

Nietvelt: ‘Een kaart lijkt een simpel ding, maar ze heeft gigantische mogelijkheden als je haar verbindt met bijvoorbeeld een tablet. We gaan dus niet volledig digitaal en voor alleen nog maar apps of computerspellen. We maken hybride producten, die kaarten koppelen aan smart devices, elektronische spelplatformen en internet.’

Kunt u een voorbeeld geven van zo’n hybride product?

Favoriete kaartspel

‘Rikken, een kaartspel voor vier dat is afgeleid van wiezen. Ik speel het al dertig jaar lang elke woensdag met vrienden.’

Grote opportuniteit

‘Steeds meer mensen beginnen online artistieke kaarten en kaartspellen te ontwerpen, bijvoorbeeld via crowdfundingsite Kickstarter. Daar zitten soms heel mooie producten tussen. We scouten ze, niet meteen om die over te kopen – daar zijn ze vaak te kleinschalig voor – maar wel om de makers te helpen met advies en eerste producties.’

Nietvelt: ‘Bij beeldherkenning hou je een speciale kaart voor de camera van je tablet. Na herkenning start een ‘augmented reality’-toepassing, waarbij de afbeelding tot leven komt. Enkele jaren geleden hebben we met WWF voor winkelketen Delhaize een promotiecampagne gemaakt met verzamelkaartjes van dieren. Via een webtoepassing konden kinderen de kaart bekijken en begon een aap te lopen of een haai te zwemmen.’

Zijn er nog andere toepassingen?

Nietvelt: ‘We maken ook kaarten waarin elektronica is verwerkt. Als je die op je tablet legt, wordt de kaart herkend. Bij Monopoly kun je zo bijvoorbeeld met een “bankkaart” alle betalingen aan de andere spelers regelen, in plaats van met papiergeld.’

‘En er zijn nog honderden manieren te bedenken om traditionele spellen een digitale toets te geven. Bij Trivial Pursuit krijg je zo bijvoorbeeld nieuwe kaartjes met vragen.’

Wat moest Cartamundi doen om die nieuwe richting te kunnen inslaan?

Nietvelt: ‘Zeven jaar geleden zijn we hier in Turnhout begonnen met de uitbouw van een innovatieteam, dat ondertussen bestaat uit een 15 tal ingenieurs, productontwikkelaars en designers die echt met productinnovatie bezig zijn. Vorig jaar hebben we het Gentse Playlane (nu Cartamundi Digital, red.) overgenomen. Dat bedrijf maakt digitale applicaties met een focus op jongeren en spellen. De fysieke producten maken we in de fabrieken, de digitale component komt daarvandaan.’

Wat zit er nog in de pijplijn?

Nietvelt: ‘We zijn met een revolutionair product bezig om het kaarten zelf weer meer onder de aandacht te brengen. Het gaat om een speelkaart-app die we eind dit jaar op de markt brengen, waarbij je online tegen andere mensen speelt. We zetten daarbij in op lokale kaartspellen. De eerste demo is met manillen, een spel dat heel populair is in het Gentse, de thuishaven van ontwikkelaar Cartamundi Digital.’

Is er ook hier een link met een traditionele kaart?

Nietvelt: ‘Het is de bedoeling dat we bij de verkoop van een klassiek pak kaarten ook een iCard toevoegen, waarmee je die speelkaart-app kunt installeren. Zo krijg je informatie over de ontstaansgeschiedenis van het spel en waar het wordt gespeeld, maar ook de spelregels. Tijdens de eerste rondes die je speelt krijg je bovendien tips en advies van de computer.’

Consumenten willen steeds persoonlijkere producten. Hoe spelen jullie daar op in?

Nietvelt: ‘Met Digital Factory, een project waar we nu aan werken, geven we mensen de mogelijkheid om zeer beperkte series te maken. We kunnen bij wijze van spreken één uniek kaartspel maken tegen een aanvaardbare prijs. Vroeger sprak je meteen van een reeks van tienduizenden pakken kaarten.’

Wanneer is dat project klaar?

Nietvelt: ‘Vanaf het eerste kwartaal van 2015 kan een consument online zijn product maken met tools die wij ter beschikking stellen. Een paar clicks verder is de bestelling klaar en wordt die een paar dagen later aan de deur van de klant geleverd.’

Advertentie

Advertentie