Wereldspelers
 © Frank Toussaint
3 Leestijd

‘Elke markt heeft zijn eigen look en feel'

Onder de verantwoordelijkheid van
Cartamundi

Spellen ontwerpen en stileren vraagt fingerspitzengefühl. Want de ene cultuur is de andere niet. ‘Daar zit soms een groot verschil op’, zegt Vicky Van Haeren, art director bij Cartamundi.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘Als wij naar de jaarlijkse speelgoedbeurs in het Duitse Nürnberg gaan, merk ik wel dat wij voorlopen op de concurrentie. Zij presenteren daar altijd onze ideeën van het voorgaande jaar. Ik bekijk dat graag als een compliment.’ Vicky Van Haeren, art director bij Cartamundi, klinkt bijzonder opgeruimd als ze het vertelt. Zij is de persoon bij wie alle projecten samenkomen, die inschat welke projecten prioritair zijn en waar het geld naar toe gaat.

Cartamundi produceert dus niet alleen voor de grote jongens, maar maakt ook eigen spellen.

Vicky Van Haeren: ‘Dat klopt. Wij krijgen geregeld spellenmakers over de vloer die ons vragen om voor hen een product te maken. En we houden zelf ook in de gaten wat er op ons af komt. Wij denken dan na over wat voor soort eigen kaartspel we daarop kunnen enten.’

Hoe moeilijk is het om dat in te schatten?

Van Haeren: ‘Het helpt dat we een hele goede relatie hebben met Disney. Wij vragen hen welke soort films er volgend jaar uitkomen en waar ze een hype verwachten, en dan proberen wij daarop in te spelen. 'Frozen' is daar een mooi voorbeeld van. Die Disney-film kaapte dit jaar de Oscar voor beste animatiefilm weg en is een gigantische hype geworden. Zo groot zelfs dat we op heel korte tijd een nieuw kaartspel hebben ontwikkeld om daar nog op in te spelen.’

Wat is er zo speciaal aan dat spel?

Van Haeren: ‘Frozen gaat over een prinses die alles wat ze aanraakt in ijs doet veranderen. Daarom werken we voor dat spel met temperatuurgevoelige inkt. Als je die kaarten in de ijskast legt, krijg je nieuwe dingen te zien.’

HYPERPOPULAIRE PINGUIN

Hoe gaat die productontwikkeling markt per markt? In Turkije kennen ze bijvoorbeeld Mega Mindy niet.

Favoriete kaartspel

‘Vroeger speelde ik heel vaak met mijn grootouders 31’en, maar ik weet niet of dat een verzinsel van hen was of een officieel spel. (lacht). Nu is mijn favoriete spel Uno. Fast, fun en easy. Je kunt het altijd overal mee naar toe nemen en het is ook mooi meegenomen dat iedereen het kent.’

Toekomst van de kaart

‘We zitten in een overgangsfase, waarin het fysieke en het digitale hun weg naar elkaar aan het zoeken zijn. Maar ik ben er van overtuigd dat de klassieke speelkaarten altijd een meerwaarde zullen hebben voor de beleving van de consument. Ze hebben geen batterij die plots leeg is als je bijvoorbeeld in een luchthaven moet wachten.’

Van Haeren: ‘Van onze verkoopafdeling in Turkije horen we bijvoorbeeld dat daar een hyperpopulair pinguïnfiguurtje bestaat. Wij bedenken daar dan in samenwerking met hen een speciaal concept voor. Uiteindelijk hebben zij de kennis, wij de knowhow. Het is ook echt leerrijk om voor andere landen en werelddelen te mogen werken.’

Wat valt u daarbij op?

Van Haeren: ‘Dat daar soms een enorm verschil op zit. Wij wisselen bijvoorbeeld vaak ideeën en concepten uit met onze afdeling in Duitsland. Wat zij maken voor de Duitse markt heeft een heel andere look en feel dan wat wij maken voor de Belgische markt. Soms zeggen wij hier 'amai, dit is echt lelijk', terwijl zij zeggen 'dit is echt wauw'.’

Wat is er dan zo anders?

Van Haeren: ‘Duitsers zijn visueel een stuk conservatiever, het moet allemaal meer rechttoe-rechtaan zijn met niet te veel afleiding en opsmuk. Wij willen het hier allemaal heel mooi maken met veel nuances en subtiliteit.’

Gebeurt het ontwerp bij Cartamundi alleen door de specialisten?

Van Haeren: ‘Volgend jaar komt 'Star Wars: Episode VII' in de bioscoopzalen. Er zijn hier mensen bij de IT-dienst die Star Wars echt geweldig vinden. Dan is het niet meer dan logisch dat we hen vragen om hun kennis met ons te delen. Dat doen we ook met fabrieksarbeiders, bedienden, creatievelingen en zelfs externe spelontwikkelaars. Natuurlijk hebben we ook onze digitale afdeling in Gent, Cartamundi Digital. Zij zijn een hele goede bron van inspiratie, omdat zij ons op digitaal vlak veel bijbrengen.'

Advertentie

Advertentie