Wereldspelers
 © Frank Toussaint
3 Leestijd

2 foto's

Het zit in de kaarten

Onder de verantwoordelijkheid van
Cartamundi

Een kaart die in de grond gaat en een bloem wordt. Het is maar één voorbeeld van wat brainstormsessies bij Cartamundi opleveren.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘Die bloemkaart was een concept voor Delhaize, om kinderen meer naar buiten te krijgen en te betrekken bij de natuur’, zegt Vicky Van Haeren, art director bij Cartamundi. ‘Tijdens het drukproces wordt een zaadje gestopt tussen twee volledig biologisch afbreekbare vellen papier. Als je die kaart in de grond steekt, komt er een paar dagen later een bloem uit. Kinderen vonden dat fantastisch.'

Hoe kom je in godsnaam op zo’n idee? 'Pingpongen tijdens brainstormsessies’, lacht Van Haeren. ‘Je moet daarna natuurlijk wel altijd de haalbaarheid onderzoeken. Neem het voorbeeld van onze facepaint-kaarten. Daar zijn veel kwaliteitstesten voor nodig. De schmink moet bijvoorbeeld gezond zijn voor de huid en mag geen allergieën veroorzaken.'

Die creativiteit is ook nodig om nieuwe spellen te bedenken voor speelgoed dat zich daar niet meteen toe leent. Van Haeren geeft het voorbeeld van Shuffle Cards. Cartamundi bracht de reeks, die uit twaalf spellen bestaat, dit jaar op de markt. ‘Het zijn allemaal varianten op producten van Hasbro, een grote klant van ons. Daar zitten kaartspelen bij van bordspellen als Monopoly, maar ook van speelgoed dat niets met gezelschapsspellen te maken heeft zoals Transformers en My Little Pony.’

Cartamundi betaalt Hasbro een vergoeding voor de licentie. ‘Beide bedrijven verdienen aan de deal’, aldus Van Haeren. ‘Op die manier houden we ook de relatie met onze klant intact.’

VAN NUMMERS EN NUMEROLOGIE

‘In heel veel landen hebben speelkaarten een nummer, als een soort van marketinginstrument’, zegt Marco van Haaften, creative services manager bij Cartamundi. Wij legden er hem drie voor, en vroegen waarom precies dát getal.

Eagle 601, Singapore. ‘De adelaar is een erfenis van Van Genechten, een van de bedrijven waaruit Cartamundi in 1970 ontstaan is. Dat liet de beeltenis van de vogel in 1888 ontwerpen om op Chinese speelkaarten te zetten. Sinds 1972 verdelen wij onder die naam kaarten in Singapore. Waarom 601? Dat was vroeger in onze catalogus het modelnummer van die adelaar. Inmiddels hebben we een merk toegevoegd, Eagle 808. Op zich staat ook dat getal nergens voor. Maar 8 brengt in de Chinese cultuur van numerologie geluk, omdat de uitspraak ervan hetzelfde klinkt als positief resonerende woorden als ‘welvaart’ en ‘lang leven’. Daarom zal je daar ook geen merken vinden met 4 in de naam omdat dat getal ongeluk brengt. Het klinkt namelijk hetzelfde als het Chinese woord voor ‘dood’.’

Copag 139, Brazilië. ‘Het officieuze verhaal is dat de familie Gonçalves die de fabriek meer dan honderd jaar geleden heeft opgericht 138 mislukte pogingen ondernam om de perfecte kaart te maken. Maar de 139ste keer was het prijs. Er is sindsdien ook niets meer aan veranderd. Het is een grappig verhaal, maar ik laat in het midden of het ook helemaal klopt. Het is in elk geval geen onderdeel van onze marketingcampagne.’

No1, Verenigd Koninkrijk. ‘Wij maken kaarten voor Waddingtons, een spelontwikkelaar met een lange traditie. Zij noemden die al van in het begin No1. Volgens hun marketingpitch zijn het de beste speelkaarten die wij in ons assortiment hebben. Waddingtons is nu wel geen marktleider meer in het VK. Wat die merknaam vandaag toch een beetje knullig doet klinken.’ (lacht)

Advertentie

Advertentie