Wereldspelers
 © Frank Toussaint
3 Leestijd

2 foto's

Lokale smaken wereldwijd op de kaart zetten

Onder de verantwoordelijkheid van
Cartamundi

Met zijn focus op kwaliteit en innovatie is het Turnhoutse bedrijf Cartamundi uitgegroeid tot wereldmarktleider in de kaartenindustrie.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Cartamundi, Latijns voor 'kaarten voor de wereld', ontstond in 1970 als een joint venture van de speelkaartenactiviteiten van Brepols, Van Genechten en Biermans. Dat de hoofdzetel in Turnhout ligt, is niet toevallig. De speelkaartenindustrie gaat er terug tot 1796. Dat is overigens nog altijd te zien aan straatnamen als de 'Speelkaartenstraat' en de 'Jokerstraat'.

Klassieke speelkaarten en licentiekaarten voor filmstudio’s Pixar (Cars, Monsters, Toy Story), Dreamworks (Shrek, Madagaskar)zijn nog altijd goed voor een derde van de omzet van Cartamundi. De rest komt onder meer van reclamekaarten, verzamelkaarten (Pokémon,Magic the Gathering), en kaarten voor gezelschapsspellen van Hasbro (Monopoly, Cluedo) en Mattel (Scrabble, Uno).

Daar komt heel wat innovatie bij kijken, niet het minst op het digitale vlak. Cartamundi heeft zijn digitale toepassingen gebundeld onder één innovatieprogramma met de naam ‘iCards’. Het nam daarvoor vorig jaar Playlane over, later herdoopt tot Cartamundi Digital. Dat Gentse bedrijf maakt digitale prentenboeken en spelletjes voor kinderen en is marktleider in België. Het maakte onder meer apps van My Little Pony en de Rode Duivels en ging aan de slag met figuren als Tom & Jerry, Batman, Dora en Mega Mindy.

Cartamundi heeft in het laatste decennium ook een stevige dienstverlening uitgebouwd. Zo bedenkt het bedrijf niet alleen het concept van een campagne voor een warenhuis, maar zorgt het ook voor de distributie, promotie, reclame en campagnes op sociale media. Het ontwikkelt ook nieuwe spellen op maat van bedrijven. Voor Argenta en KBC maakte Cartamundi bijvoorbeeld een bordspel dat klanten van die banken uitlegt hoe ze met geld moeten omgaan en welke financiële producten er allemaal bestaan.

Overnamepolitiek

Het Turnhoutse bedrijf is in meer dan vijftig landen actief. ‘We willen dicht bij de klant en de samenleving staan’, zegt CEO Chris Van Doorslaer. ‘Zo vang je het best de plaatselijke smaken op, en verkorten ook de leveringstermijnen.’

Die pied-à-terres zijn er niet alleen gekomen door organische groei, maar ook door een bewuste overnamepolitiek. ‘Het is niet altijd gemakkelijk om zelf ergens vanuit het niets te beginnen’, verklaart Van Doorslaer. ‘In onze markt zijn tradities belangrijk. Vergelijk het met bier, dat in alle landen anders smaakt. Met alleen een verkoopfiliaal is het dan lastig om marktaandeel te winnen. Door de overname van de lokale speelkaartenproduct in Zwitserland bijvoorbeeld, hadden we daar plots 150 jaar geschiedenis mee.’

Cartamundi respecteert de lokale culturen, maar dat neemt niet weg dat het ook zijn eigen waarden wil overbrengen. ‘We hebben dit jaar in India een nieuwe fabriek geopend, waarbij er enkele discussies ontstonden met onze lokale partner’, illustreert Van Doorslaer. ‘In de originele plannen was namelijk geen kleedkamer voorzien voor vrouwen, omdat daar toch maar een paar vrouwen aan de slag waren. Daar hebben wij ons tegen verzet. Nu werken er in die fabriek vrij veel vrouwen én ze hebben kleedkamers en douches. Dat heeft voordelen voor de hele gemeenschap. Doordat zij geld verdienen, vermindert bijvoorbeeld het probleem van de kinderarbeid.’

Cartamundi wil niet vanuit de hoofdzetel met het belerende vingertje zwaaien, benadrukt Van Doorslaer. ‘Wij maken onze lokale partners ervan bewust dat het anders kan door hen met elkaar in contact te brengen. Zo zijn de Indiërs op bezoek geweest bij onze Braziliaanse vestiging. Daar hebben ze gezien dat zelfs in een zogenaamde machocultuur vrouwen een goeie job kunnen hebben, of zelfs aan het roer kunnen staan van grote bedrijven.’

Advertentie

Advertentie