Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Duurzame dieselmotoren

Jan De Nul Group rust zijn nieuwste baggerschepen uit met een ingenieus filtersysteem. ©Jan De Nul Group

Diesel heeft niet meteen een duurzame reputatie. Toch werd Jan De Nul Group onlangs bekroond voor zijn innovatieve en duurzame scheepsontwerpen met dieselmotoren. ‘Onze lage-emissieschepen voldoen zelfs aan de strenge vereisten die voor de binnenvaart gelden vanaf 2020’, duidt Michel Deruyck, Fuel Coordinator van de groep.

Jan De Nul Group rust zijn nieuwste baggerschepen uit met een ingenieus filtersysteem om toxische substanties uit de uitlaatgassen te verwijderen. Een dubbele filter zuivert er de partikels en NOx uit. ‘Daarvoor haalden we de mosterd uit Zwitserland’, vertelt Michel Deruyck. ‘Zwitsers zijn sinds de jaren 1990 koplopers met de filtering van uitlaatgassen van zware machines en voertuigen als ze tunnels graven.’

‘Voor containerschepen en andere zeevaartuigen gelden amper emissienormen. Maar omdat wij meestal werken in riviermondingen, nabij de kust of havens en andere dichtbevolkte gebieden, hebben onze lage-emissieschepen (ULEv’s) een onmiddellijke impact op de luchtkwaliteit. Cruiseschepen zitten ook met dat probleem. En ook zij zoeken duurzame oplossingen. Vandaar dat we nauw samenwerken met onze leveranciers en best practices uitwisselen, bijvoorbeeld om de katalysatoren te vervangen.’

Concurrentieel voordeel
‘Waarom we niet voor LNG kiezen? Een paar jaar geleden was er een LNG-hype. Dat gas zou de klimaatimpact verlagen en minder vervuilend zijn. Een paar jaar later blijft van die claims weinig over. De beschikbare data zijn dubieus, daarom kiezen wij voor technologie waarvan we zeker zijn dat ze werkt. Ondanks het stigma blijft diesel een uitstekende brandstof, zeker voor schepen die een grote vaarautonomie moeten hebben.’

‘De concurrentie volgt onze aanpak nauwlettend op, zo merken we. De kostprijs voor deze lage-emissieschepen is hoger dan een regulier vaartuig, maar klanten vragen steeds vaker duurzame oplossingen. Het kostennadeel kunnen we ombuigen in een voordeel, zeker op langere termijn. We voegen ook AdBlue toe. Die maakt de brandstof duurder, maar je kunt er wel langer mee varen. De extra kostprijs zit vooral in de katalysatoren.’

Award
In het najaar reikte de toonaangevende online sectorregulator voor de scheepvaartindustrie Lloyd’s List een award uit voor de ULEv’s van Jan De Nul. Het eerste lage-emissievaartuig van Jan De Nul Group werd in juni te water gelaten. ‘Dat was een sleephopperzuiger met een laadcapaciteit van 3.500 kubieke meter. Er zijn nog twee zulke vaartuigen in aanbouw, naast twee middelgrote van 6.000 kubieke meter.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.