Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Blij dat we niet beursgenoteerd zijn’

©Frank Toussaint

Het blijft opmerkelijk dat Jan De Nul zonder fusies of overnames als familiebedrijf de status van wereldspeler heeft bereikt. En dat zonder extern kapitaal op te halen. Was er dan nooit een drang om naar de beurs te trekken? ‘Onze sector is heel cyclisch’, zegt financieel directeur Paul Lievens.

‘Wij spreken wel eens van de zeven vette en de zeven magere jaren. In die context is het nogal onzinnig om elk kwartaal een tradingupdate te doen. Pas op, geen slecht woord over onze beursgenoteerde sectorgenoten. Maar ik ben blij dat wij daar niet bij horen.’ De beurs geeft ook weinig gratie bij fouten. ‘We hebben in 2007 een investeringsplan aangevat van 2,3 miljard euro’, illustreert Lievens.

‘De crisis heeft wel duidelijk gemaakt dat de timing verkeerd of op zijn minst riskant was, maar we hebben toch doorgezet. Waardoor we nu de grootste en modernste baggervloot ter wereld hebben. Maar kun je je voorstellen dat je in het midden van een crisis om de zoveel maanden aan je aandeelhouders moet vertellen: We hebben wéér een schip van 200 miljoen euro besteld?’ De Nul is een risicovol bedrijf dat probeert zo risicoloos mogelijk te zijn, benadrukt Lievens. ‘We zijn actief in vreemde landen met niet altijd evenveel rechtszekerheid.

We hangen af van eenmalige projecten en moeten zwaar investeren. Maar we dekken ons in via Credendo (het vroegere Delcredere, red) tegen problemen in verre landen, zetten in op verschillende types van schepen en projecten en spreiden onze financieringskanalen.’ De Nul ontwerpt ook zijn eigen schepen.

‘We zouden dat kunnen overlaten aan consultants. Maar als er ergens iets verkeerd loopt, willen wij zelf snappen waar het probleem zit en hoe we dat moeten oplossen. Een consultant geeft alleen de analyse en niet de oplossing.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.