Wereldspelers

‘Het lijkt hier in Indonesië wel alle dagen kermis'

Onder de verantwoordelijkheid van
Etex

 © Etex 2015

 © Etex 2015

In een groeimarkt als Indonesië verloopt de communicatie van bouwmaterialengroep Etex met zijn retailers en klanten anders dan in het Westen. ‘Hoe meer banners, vlaggen en wimpels je kunt ophangen, hoe groter je visibiliteit.’

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘In het Westen kijken stakeholders vooral naar de zakelijke elementen van een samenwerking zoals portfolio, productkwaliteit en leverservice’, zegt Wim Messiaen, Managing Director van Eternit Gresik, de Indonesische dochter van Etex. ‘In Zuid-Oost-Azië is de relationele component veel groter dan de economische component. Ik ken bijna al onze klanten persoonlijk. Zij verwachten en appreciëren dat ook.’ Die relationele component is tweerichtingsverkeer, merkt hij op.

‘Op de opening van onze nieuwe fabriek waren al onze leveranciers aanwezig. Die relatie heet “soecialisatie”, een oud- Nederlands woord dat ze hier dankzij de kolonisatie door de Nederlanders nog gebruiken. Over alles wat nieuw of anders is, of het nu over productie of procedures gaat, moet je met iedereen meermaals vergaderen tot je ze allemaal mee hebt. ’

Visibiliteit

‘De bouwstoffenhandel heeft zich hier nog niet georganiseerd zoals in Europa’, legt Messiaen uit. ‘Er zijn geen grote nationale of internationale groepen die de distributie in handen hebben. Elk distributiepunt is een onderneminkje. Dikwijls zijn dat barakken aan de straatkant met achteraan een magazijntje. Zo zijn er tienduizenden, die met elkaar concurreren. Om die te bereiken, moeten we een “communicatiedeken” over de markt leggen.’ Kan hij daar een voorbeeld van geven? ‘Hoe meer banners, vlaggen en wimpels je kunt ophangen, hoe groter je visibiliteit. Het lijkt hier in Indonesië wel alle dagen kermis. (lacht) Wij richten ook elk jaar 2.000 winkeltjes in als Kalsi-shop (Kalsi is de lokale merknaam van de Etex-bouwplaten, red.).’

Het is dus zaak om zo veel mogelijk mensen te bereiken. ‘En dat op zo’n aangenaam mogelijke manier, zodat mensen het gevoel hebben dat er voor hen gezorgd wordt’, stipt Messiaen aan. ‘Zo organiseert Eternit Gresik een aantal keer per jaar joggingvoormiddagen, waar soms tot 3.000 mensen op afkomen. Voor onze grotere afnemers organiseren we jaarlijks een avondvullend spektakel.’

Advertentie

Advertentie