Wereldspelers
 © Etex 2015
2 Leestijd

‘We dreigden the best kept secret in de bouwsector te worden

Onder de verantwoordelijkheid van
Etex

Zelfs een ijzersterk product kan een imago hebben waarop sleet komt. Architecten prezen de vezelcementplaten van Etex, maar vergaten hoe hedendaags die bleven. Tot de groep met innovatie en betere communicatie het tij keerde.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Vezelcement is het product waarmee het allemaal begon voor bouwmaterialengroep Etex. Net als in de begindagen is de dominante kleur ook vandaag nog altijd grijs. Michael Fenlon, bij Etex verantwoordelijk voor de gevelbekleding (‘cladding’): ‘Dat is op vraag van de architecten, die de band met vezelcement willen behouden. Je moet gevelbekleding ook bekijken als een degelijke overjas die jaren moet meegaan, niet als een hemd dat je maar een seizoen zal dragen. Het is dus logisch dat je er een meer neutrale kleur voor kiest.’ Niettemin gebeurt het al eens dat designers en architecten voor een fellere kleur kiezen, geeft hij aan. ‘Bijvoorbeeld als ze de buitenkant van het gebouw doortrekken naar de binnenkant, waarbij de gevel dan zeg maar binnenstroomt in de lobby.’

In 2011 deed Etex een uitgebreide bevraging bij meer dan 200 architecten uit Duitsland, België, VS, Australië, Singapore,... om te achterhalen wat zij van zijn vezelcementfaçades vonden. ‘Uiteindelijk zijn architecten de key decision makers’, legt Fenlon uit. ‘Gelukkig bleek dat ze heel enthousiast waren over onze Equitone-platen.’ Een smetvlekje dat uit de enquête kwam, was dat architecten die vezelcementplaten een wat saai imago toedichtten. ‘Het materiaal was in de voorbije dertig jaar amper veranderd’, geeft Fenlon toe. ‘Daardoor was het zijn vooruitstrevende imago wat kwijtgeraakt.’ Toen Etex meer toelichting gaf aan die architecten over zijn Equitone-lijnen bleek dat zij aangenaam verrast waren door de mogelijkheden. ‘We dreigden wat the best kept secret in de bouwsector te worden’, zegt Fenlon.

Goed en kostenefficiënt materiaal maken, mag niet volstaan.
Michael Fenlon Managing Director gevelbekleding Etex

Het moest dus over een andere boeg. ‘We maken goede producten en staan bekend voor onze uitstekende track record, maar waren gewoon te weinig bezig om de markt daarvan op de hoogte te houden’, legt de minzame Ier uit. Om dat te veranderen, volgde Etex een gerichte aanpak. ‘Architecten zijn heel visueel ingestelde mensen, en met oog voor technische details’, aldus Fenlon. ‘Daar hebben we rekening mee gehouden. Op onze website en in onze brochures kan je nu in één oogopslag de kwaliteiten van onze gevelbekleding zien.’ Op een betere manier praten over producten is echter niet genoeg, geeft hij aan. ‘Goed en kostenefficiënt materiaal maken, mag niet volstaan. Je moet ook innoveren.’ Daarbij maakt Etex onder meer gebruik van de eerder vermelde enquête uit 2011.

‘Daarin kwamen enkele vragen naar voor waarmee we aan de slag zijn gegaan. Het duurt natuurlijk een tijdje vooraleer die innovaties klaar zijn. We test it to death. We moeten er zeker van zijn dat het uitstekend materiaal is vooraleer we het gaan verkopen. In dat proces betrekken we ook de architecten. "Is dit wat jullie in gedachten hadden"?’ Vorig jaar kwam met Equitone Linea het resultaat daarvan op de markt. Het is gevelmateriaal met groeven in die een spel van licht en schaduw toelaten. En ja, in het grijs.

 © Etex 2015 © Etex 2015

Advertentie

Advertentie