Wereldspelers
 © Ghelamco
5 Leestijd

MeetDistrict: de inspirerende werkplek waar werken ‘leven' is

Onder de verantwoordelijkheid van
Ghelamco

Het is nog niet eens officieel geopend, en nu al is er een wachtlijst voor bedrijven die een plaatsje willen in MeetDistrict. Oprichters Simon en Michael Gheysens zijn niet verbaasd door het succes.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘Als je hier in Gent ’s ochtends tijdens de examenperiode naar de bibliotheek gaat, staan de studenten aan te schuiven om aan een tafeltje in stilte onder elkaar te kunnen werken’, zegt Simon Gheysens. ‘Zo doen ze in vier uur waar ze anders op kot acht uur voor nodig hebben, net door die gefocuste sfeer. Dat is vergelijkbaar met het ‘retreat’-aspect dat wij jonge bedrijven bieden.’ Sinds een paar maanden verzoenen Simon en Michael Gheysens op de derde verdieping van de voetbaltempel van KAA Gent twee doelstellingen: ‘meet’ en ‘retreat’.

Geoffroy Speybrouck staat hen bij en is manager van MeetDistrict. ‘Naast de bureaus waar mensen geconcentreerd kunnen werken, is er ook een gevarieerd aanbod aan sociale ruimte’, legt Michael uit. ‘Dat bevordert de dynamiek en uitwisseling van ideeën. Kijk, in de stad heb je verschillende bedrijfjes in eenzelfde straat, maar die spreken niet met elkaar. Bij ons lopen ze elkaar voortdurend tegen het lijf, en dat geeft het voordeel van serendipiteit (of de kunst om tot vondsten te komen waar je niet naar op zoek was door het toeval toe te laten, red.).’

Daar gebruikt MeetDistrict ook een paar trucjes voor, geeft Simon toe. ‘Er zijn bijvoorbeeld twee kopieermachines die bewust een eind van elkaar zijn opgesteld, zodat mensen elkaar op de Meet Street sneller leren kennen en spontaan ontmoeten.’

Thuis voelen

Wie rondloopt in MeetDistrict kan er niet naast kijken: er is heel wat aandacht gegaan naar het design en de look-and-feel van het bedrijvencentrum. ‘We hebben veel moeite gedaan om een sfeer te creëren die professionaliteit uitstraalt, maar waarin mensen zich toch ook thuis voelen’, legt Michael uit. Dankzij grote glaspartijen baden de kantoren in het licht. De huurders kunnen overigens kosteloos gebruik maken van de vele vergaderzalen. Bedrijven kunnen kiezen tussen verschillende formules. Zo kunnen ze een eigen kantoorruimte huren, of een abonnement nemen om een aantal keer per maand te komen werken in MeetDistrict. De diversiteit van de ‘bewoners’ van het bedrijvencentrum is essentieel, benadrukt Simon.

 ‘We willen zeker geen twintig IT-bedrijven bij elkaar zetten. Het moet een gezonde mix blijven van creatieve en innovatieve bedrijven.’ ‘Diversiteit moet in het MeetDistrict-DNA zitten’, vult Michael aan. ‘Op dit ogenblik lukt dat heel goed. Er is bijvoorbeeld een echte va-et-vient bij het advocatenkantoor hier. Die mensen krijgen om de haverklap vragen om advies van de bedrijven in de buurt. Dat is het soort kruisbestuiving waar we op mikken.’

Doorgroeiers

‘MeetDistrict is eigenlijk ontstaan uit de vermarkting van die twee daar’, zegt Michael, terwijl hij naar de Blue Towers wijst, de statige kantoorgebouwen aan de rand van het water op de Ghelamco-site. ‘Vanwege die locatie en uitstraling vroegen vele bedrijfjes ons of ze daar iets konden huren. Maar een jong bedrijf dat nu 100 vierkante meter nodig heeft, past daar eigenlijk niet in. Enerzijds konden wij hen die kleine ruimtes niet aanbieden, anderzijds hebben zij zelf geen boodschap aan een huurcontract van negen jaar, omdat ze niet eens weten hoe groot ze binnen zes maanden zullen zijn.’ ‘Als een bedrijf pakweg zes werknemers heeft, zoeken wij voor hen een geschikte plek bij ons’, legt Simon uit.

‘Daarbij houden we al rekening met een zekere groeimarge. Als ze daarna toch te groot worden voor die ruimte, zoeken we gewoon een andere plek binnen MeetDistrict.’

‘Dat is het voordeel als je een ruimte hebt van 10.000 m², en dat bovendien op een toplocatie’, glimlacht Michael. Bedrijven betalen zich zeker niet blauw voor die luxe, merkt hij op. ‘Uit onderzoek van vastgoeddienstengroep Colliers International blijkt dat een werkgever jaarlijks gemiddeld bijna 12.000 euro betaalt per werkplek. Daarin zit niet alleen de huur, maar ook onderhoud en elektriciteitsverbruik. Bij ons bedraagt dat prijskaartje maar een derde. Bovendien zijn in die prijs een hoop diensten begrepen, zoals onthaal en administratieve ondersteuning en vergaderfaciliteiten.’ Ook het principe van plug & play bespaart bedrijven veel kosten, verklaart Simon.

‘Stoelen, tafels, internet,… het zit allemaal in de prijs. Ze moeten bij wijze van spreken hun laptop maar openklappen en ze kunnen beginnen.’ ‘Onze site is niet alleen vlot bereikbaar, maar er is hier ook een Albert Heijn, een fitnesscentrum, een crèche,…’, gaat hij voort. ‘De tijd die je zo dagelijks uitspaart is enorm. Ook dat heeft zijn waarde.’ Bedrijven die huren in MeetDistrict betalen alleen voor de bijkomende diensten waar ze effectief gebruik van maken. Daarbij zit videoconferencingtechnologie, en een auditorium met ruim 350 zitplaatsen. ‘Hier wordt elke meter gevaloriseerd’, merkt Michael op. ‘Conferenties met break-outsessies, meetings van politieke partijen, de voorstelling van een nieuw automodel, het is allemaal mogelijk. We mikken op twee tot drie seminaries per dag.’

Wachtlijst

De eerste fase van MeetDistrict, dat plaats kan bieden aan een driehonderdtal mensen, is nu al een klinkend succes. ‘Normaal gezien haalt een bedrijvencentrum pas na drie jaar een bezettingsgraad van 70 procent’, verklaart Simon. ‘Wij bestaan nog maar een paar maanden, zijn nog niet eens officieel geopend, en toch zitten we nu al vol én hebben we een wachtlijst. Dat is echt exceptioneel.

We gaan trouwens nog een extra verdieping in gebruik nemen, voor nog eens 250 mensen. Maar die zal vooral dienen voor grotere bedrijven, zoals banken die hier bijvoorbeeld opleidingen willen geven of tijdelijke teams onderbrengen die kunnen profiteren van de uitzonderlijke dynamiek en diversiteit.’ De link met topvoetbal is een uitstekend verkoopsargument, erkent Simon. ‘Externen komen graag naar de Ghelamco Arena om te vergaderen. Dat geeft onze bedrijven hier extra visibiliteit en geloofwaardigheid.’

Advertentie

Advertentie