Wereldspelers
V.l.n.r.: Geoffroy Speybrouck, manager, Simon en Michael Gheysens, oprichters van MeetDistrict © Christophe Ketels
5 Leestijd

MeetDistrict: de toekomst komt samen in gent

Onder de verantwoordelijkheid van
Ghelamco

Het ondernemersdorp MeetDistrict in de Ghelamco Arena in Gent blinkt uit als businessaccelerator voor jonge ondernemers. En dat door een niet zo toevallig toeval.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Hans Peerlinck, sales director van Endare, denkt met plezier terug aan de lente van 2015. Als eerste huurder verhuisde de toen 6-koppige crew van de app-ontwikkelaar richting MeetDistrict (of beter: wat MeetDistrict zou worden). Er lag nog veel stof, de 3de verdieping van de Ghelamco Arena was grotendeels nog een betonvlakte. ‘Erg vonden we dat niet’, weet Peerlinck nog. ‘Integendeel. We kenden de plannen.’ Endare was erbij van in het begin en ontwikkelde de app die nu wordt gebruikt om meetboxen te reserveren, schermen te bedienen, de temperatuur te regelen,...

‘Wat ons als eerste verleidde, nog voor we de plannen zagen, was de locatie’, herinnert Peerlinck zich. ‘We hadden een kantoortje in het centrum van Gent. Qua bereikbaarheid een ramp.’ De ligging van MeetDistrict op het kruispunt van de E17 en de E40 in Gent, naast de R4 en vlakbij het station Gent Sint-Pieters, is voor velen een belangrijke troef. ‘Een betere locatie bestaat niet’, zegt Tim Clauwaert, co-founder van Intuo, die in een verhuis naar MeetDistrict nog een ander, groter voordeel zag.

Als ontwikkelaar van een platform dat de traditionele evaluatiegesprekken vervangt door feedback en coaching, had Intuo als start-up eerst een kantoortje in Antwerpen, daarna in Gent. ‘Maar we wilden iets anders’, zegt Clauwaert. ‘We waren op zoek naar een omgeving die aansloot bij ons dynamische karakter, en waar we als B2B-bedrijf ook grote klanten konden ontvangen. Deze locatie gaf ons geloofwaardigheid.’

GROEIEN ZONDER TE VERHUIZEN

Bij Intuo herinneren ze zich de zoektocht nog. ‘Andere kantoren die we bezochten, waren tegenvallers. De energie die we hebben en willen uitstralen, konden we er niet overbrengen naar onze klanten. Hier kan dat wel. Hier gebeurt overal iets: in de lobby, de meetboxen... Hier hangt ook een zekere warmte, waardoor men meteen zeer open is. Hier praat het gewoon makkelijker.’ Intuo groeit snel. Sinds de onderneming in november vorig jaar haar intrek nam in MeetDistrict, is de omzet verzevenvoudigd. Het aantal werknemers neemt toe, de kantoorruimte groeit mee. De eerste ‘ office’ voor vijf is er vandaag één voor vijftien personen, en Intuo wil bijkomende ruimte.

 ‘Supergemakkelijk is dat’, zegt Clauwaert. ‘Dankzij MeetDistrict kunnen we groeien zonder te verhuizen.’ ‘Toen wij hier kwamen, waren we met twee man en een paardenkop’, herinnert ook Rik Vera van nexxworks zich. ‘Nu zijn we met veertien. Zo groeien, dat gaat niet overal. We willen ook geen tijd, geld en energie verliezen aan allerlei facilitaire dingen en die worden ons hier rijkelijk en makkelijk aangeboden. Wie zich daar als start-up niet moet mee bezighouden heeft een heel groot voordeel. Wij kunnen die tijd aan onszelf besteden, aan onze klanten.’

‘Iedereen die hier komt, heeft een ‘wauw-gevoel’. Maar daarnaast biedt MeetDistrict een extra plus’, voegt Vera toe. ‘Hier is een community. We leren hier veel mensen kennen. Hier zit een gezamenlijke passie van mensen die – ook al doen ze verschillende dingen – iets delen. Inspirerend.’ De spirit, de community en de connectiviteit tussen al wie er zit, is dé grote meerwaarde. ‘Als start-up heb je in sommige zaken weinig ervaring’, zegt Clauwaert van Intuo.

'Hier zit een gezamenlijke passie van mensen die iets delen'
Rik Vera nexxworks

‘Al vrij snel stond ik hier tijdens een koffiebreak of lunch te praten met mensen, die mij heel snel heel veel bijleerden. In twee uur tijd veeg je zo jaren aan fouten op voorhand uit. Er komen ook leads binnen via de bedrijven hier. Ons netwerk breidt zo veel sneller uit dan mochten we in een gewoon kantoorgebouw zitten.’ ‘Er worden hier deals onder de bedrijven gesloten, leads aan elkaar aangereikt, bedrijven proberen hier samen grote deals binnen te halen, we bieden elkaar diensten aan, we werken complementair, enzovoort...’, vat Peerlinck (Endare) samen. ‘We tillen elkaar zo naar een hoger niveau.’ ‘Hier wordt niets georkestreerd, alles is toeval, maar er ontstaat wel heel veel’, zegt ook Vera van nexxworks.

‘Zo stond ik hier een koffie te drinken met iemand van Energy Lab (dat ook in MeetDistrict startte en nu even verderop in de Ghelamco Arena een eigen grote stek vond). Ze wilden hier een event organiseren en uiteindelijk vroegen ze me of ik wou komen als keynotespeaker. Dat heb ik gedaan, en dat heeft ons heel veel klanten opgeleverd.’ De eventruimte - met receptiezaal, auditorium met meer dan 340 plaatsen en ook kleinere zalen - brengt velen tot bij MeetDistrict.

‘Eigenlijk is het jammer dat nog maar weinig mensen die eventruimte met auditorium kennen’, zegt Clauwaert van Intuo. ‘De zalen zien er pico bello uit en hier is ook veel professioneel materiaal, veel technologie. Goed voor onze credibiliteit. We kregen heel goede feedback na ons recente event, ook over de setting.’ Ook de academische wereld ontdekte MeetDistrict. UGent biedt haar masterstudenten ‘Business Economics, Marketing’ voor het eerst het vak ‘Digitale marketing’ aan. Professor Dr. Sarah Steenhaut koos bewust voor MeetDistrict.

 © Christophe Ketels © Christophe Ketels

‘Ik zocht een dynamische omgeving, waar ik een beroep kan doen op geavanceerde technologie om de lessen op een interactieve en collaboratieve manier te geven.’ Die lessen vinden plaats in de Prysm-zaal, nog een staaltje van kruisbestuiving, eigen aan MeetDistrict. Naast een kantoor vond Glenn Wastyn van Prysm in MeetDistrict een showroom voor één van zijn hightech schermen en digitale oplossingen. ‘Hier kunnen we laten zien wat we in huis hebben, en wie de zaal huurt of in de zaal wordt uitgenodigd, neemt ook al eens contact met ons op om te zien wat we voor hen kunnen betekenen...’

‘Maar los van dit alles’, gaat Wastyn door, ‘is dit gewoon een heel fijne plek om te werken. Ik ga hier ’s morgens naar de fitness of kom met de fiets, neem een douche en wandel naar mijn kantoor. Je kan je boodschappen doen in de supermarkt hieronder, lunchen in de centrale markthal... Ik ben vaak in ons kantoor in Silicon Valley. Ik ken de vibe daar. De sfeer hier is vergelijkbaar. En hier is het mooier.’ Ook de redactie van Newsmonkey.be wil meegenieten van die vibe en vestigde zich in MeetDistrict.

‘Als jong mediamerk werken wij met een ploeg die zelf quasi volledig generation Y is’, zegt stichter Wouter Verschelden. ‘De keuze voor MeetDistrict was daarom haast logisch: in onze regio is geen enkele werkplek zo aangepast aan modern werken. Maar naast de sfeer weegt voor ons de techniek door: zowel van de netwerkinfrastructuur als van de communicatiemogelijkheden vielen we echt van onze stoel. Ongezien in Vlaanderen.’

‘Ghelamco is geëvolueerd naar ontwikkelaar van leefwerelden’

Ondertussen neemt het 10.000 m² grote MeetDistrict in de Gentse Ghelamco Arena naast de 3de ook de 5de verdieping in van de noordelijke tribune. Meer dan 50 bedrijven (start-ups, scale-ups,...) vonden er een vaste plek, vele andere maken gebruik van de 120 flexplaatsen.

Oprichters Simon en Michael Gheysens zijn niet verbaasd over het succes. ‘We hebben een jaar lang hard gewerkt om dit concept op punt te stellen’, zegt Michael. ‘Verschillende keren hebben we plannen weggegooid en zijn we opnieuw begonnen. Tot we juist zaten. We wilden een sfeer creëren die professionaliteit uitstraalt en waar iedereen zich tegelijkertijd thuis kan voelen. En dat tegen een lagere all-inkost voor de gebruiker in vergelijking met traditionele kantoren.’

Dit hele concept toont waar Ghelamco naar streeft. ‘Wij zijn ondertussen geëvolueerd van aannemer naar projectontwikkelaar, en in de laatste jaren naar ontwikkelaar van leefwerelden’, voegt Simon toe. ‘En die leefwerelden willen we tot in de kleinste details zelf ontwikkelen, in samenwerking met verschillende partners: van eigen tafels over gebouwbeheersystemen tot eigen apps. We willen voorloper zijn door op alle vlakken te innoveren, en dat altijd met de klant centraal.’

Advertentie

Advertentie