Wereldspelers
CEO Paul Gheysens (midden) en zijn zonen Simon (l) en Michael (r). © Ghelamco
6 Leestijd

‘Wij zetten geen gebouw neer, wij creëren een leefwereld'

Onder de verantwoordelijkheid van
Ghelamco

Dankzij de Ghelamco Arena is Ghelamco geen onbekende naam meer. Maar de Ieperse ontwikkelaar doet meer dan voetbaltempels ontwerpen.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Ontwikkelaar Ghelamco is inderdaad het bedrijf dat in minder dan een jaar de Gentse fruitveiling omtoverde tot een baken van de Gentse hoofdstad, op het kruispunt van de verkeersaders E17 en E40. De Ghelamco-site werpt ook een licht op de visie van de ontwikkelaar. Het is geen kille betonnen constructie die alleen wordt bezocht tijdens de Buffalo-matchen, maar een vlot bereikbaar stadion, waar iedereen zich vip voelt en waar voetbal een gezellig familiegebeuren wordt. Het is een ‘iconisch’ stadion, ingekapseld in een moderne infrastructuur en kantooromgeving, met een dagelijkse gezellige drukte van een warenhuis, doe-het-zelfzaak, fitness, sportlab, kinderopvang en kwalitatieve cateringzaken. Een ideale combinatie van ‘werken, leven, ontmoeten’.

Want door de creatie van een totaalbeleving wordt de verhuurbaarheid van een gebouw zoveel makkelijker en duurzamer. Ook het Ghelamco-team heeft zijn kantoren in het stadion. Daarnaast ontwierp het er zijn MeetDistrict: een nieuwe vorm van kantoorbeleving, gebaseerd op ‘Meet & Retreat’. Efficiënt omgaan met ruimte en de creatie van een ‘good feeling’, dat is de kern van de visie van Ghelamco. Naast de ‘Workspace’ en de ‘Meetspace’ wordt de ‘Eventspace’ van de Ghelamco-site voltooid. De bruisende Buffalo-site heeft nu ook zijn auditorium met 350 plaatsen en 10 break-outrooms, en een exclusieve Board Room met state-of-the-art technologie. Tegen het einde van dit jaar zal ook het hotel voltooid zijn.

Vakkennis

Ghelamco bouwde zijn ontwikkeling en knowhow sinds 1985 op in Warschau. Zijn unieke positie onder de ontwikkelaars is gebaseerd op zijn sterke knowhow, en de creatie van toegevoegde waarde in alle fasen van het ontwikkelingsproces, van het concept/ontwerp tot de verhuur van een gebouw. Bovendien investeert grondlegger en eigenaar, Paul Gheysens, al 30 jaar stevig in zijn grondbank.

R&D is een andere unieke troef van de Ieperse ontwikkelaar. Ghelamco heeft een R&D-team dat permanent nieuwe duurzame technieken bestudeert en innoveert in technologische toepassingen. Paul Gheysens: ‘Ik zie een enorme technologische evolutie in het ontwerp en de realisatie van gebouwen in de komende 10 jaar. Studies tonen aan dat de productiviteit van werknemers gevoelig kan stijgen door omgevings- en lichtkwaliteit.

Bovendien kan de energiefactuur tot 30 procent dalen door de juiste duurzame technieken. En dat drukt de exploitatiekosten aanzienlijk voor de huurder.’ Gheysens: ‘We verhuren vooral aan multinationals en die leggen de lat naar duurzaamheid bijzonder hoog. Onze gebouwen raken systematisch makkelijker verhuurd dan de markt. Hoe dat komt? We innoveren voortdurend en lopen voorop in technologie/time-to-market.

Ik zie een enorme technologische evolutie in het ontwerp en de realisatie van gebouwen in de komende 10 jaar.
Paul Gheysens CEO Ghelamco

Bovendien creëren we een totaalbeleving, die gebaseerd is op een directe en zeer toegankelijke infrastructuur. Wij zetten geen gebouw neer, wij creëren een leefwereld.’ ‘Zodra je de knowhow hebt om torens te bouwen kun je alle projecten aan. Een organisatie die opgebouwd is in 35 jaar, dat is daarbij onze sterkte. We zijn klaar om in elke grote interessante stad onze torens te ontwikkelen.’

Adviseurs

Visie. Dat woord valt vaker als Paul Gheysens aan het woord is. Waar hij dat tijdens het gesprek gepassioneerd en ruim inkleurt, vatten zijn beide zonen, Michael en Simon, het glashelder samen. ‘Zodra een project gerealiseerd is, is het behoorlijk gemakkelijk om het potentieel te zien. Visie is het vooraf zien.’ ‘Wij maken geen gestandaardiseerd product’, gaat Paul Gheysens voort. ‘Het is elke keer weer een nieuw vraagstuk. Je moet rekening houden met de omgeving, de mobiliteit, de leegstand in de buurt, de prijs van de grond,...’ Vakkennis betekent ook de kunde van anderen erkennen.

Soms zit die in een onverwachte hoek. Zo zien veel ondernemers ambtenaren als 'ambetantenaren', maar daar doet Gheysens niet aan mee. 'Integendeel, ik zie de administratie als een gewaardeerde adviseur. Niemand kent de regels beter en kan beter dossiers maken en opvolgen. Vraag hen om advies. Je zult veel beter af zijn dan met een dure consultant.’ Consultants heb je dan weer wel nodig, op commercieel en contractueel vlak.

‘Neem bijvoorbeeld de voorbereiding van het Eurostadium. Wij hebben naar alle stakeholders geluisterd en veel advies gevraagd aan de administratie. Er is uiteindelijk niets gemakkelijker dan regels te volgen die vastliggen. ‘Bovendien delen we de kommernis van de buren rond mobiliteit. Als eigenaar van het project, willen wij ook niet dat de mensen door slechte bereikbaarheid wegblijven voor evenementen.’

 © Ghelamco © Ghelamco
Tapijt en tegels

Het stadion is een perfect voorbeeld van de Ghelamco-werkwijze. ‘We zijn een pure ontwikkelaar, weliswaar één met veel projectmanagers in dienst omdat we overal hoofdaannemer zijn’, legt Gheysens uit. ‘Dat geeft het voordeel dat we zelf de kosten en de timing in de hand houden. Ons dossier is helemaal klaar vooraleer we beginnen bouwen. Voor het Eurostadium weten we nu al welke kleuren, welk tapijt, welke tegels,... we zullen gebruiken.' Net als destijds bij de bouw van de Ghelamco Arena zijn er ook nu twijfels of de opleverdatum gehaald kan worden.

‘Het is toen gelukt, en dat zal nu niet anders zijn’, glimlacht Gheysens. ‘Het Eurostadium zal er staan tegen 2019.’ ‘De sterkte van Ghelamco’, gaat Gheysens voort, ‘is die machine en het kapitaal aan goede, sterke mensen, die één team vormen en altijd ijveren om de beste te zijn. Onze bedrijfswaarden zijn “Can do”, “Dare” en “Respect”. En die laatste waarde is erg belangrijk voor mij. Het creëert de continuïteit en duurzaamheid van ons bedrijfsmodel.’

Bouwen in Brussel

Ghelamco is geen gewone ontwikkelaar, zegt de ondernemer. 'Wij maken intern een ontwerp, dat een architect vervolgens aanvult en uitwerkt. Omdat wij daarbij de materiaalkeuzes maken, moeten we met alles mee zijn. Een gewone ontwikkelaar laat dat allemaal over aan de architect. Maar die architect kent geen voortraject, of weet niets over het waarom van de investering. Je moet de omgeving afgewandeld hebben en daar een totaalbeeld van hebben. Hoe kun je anders weten wat er moet komen? We centraliseren ook alle aankopen van de werven in de verschillende landen. Zo bestellen we bijvoorbeeld honderd liften per jaar, en schrijven daarvoor een aanbesteding uit.’

Ghelamco spreidt zijn activiteiten over verschillende vastgoedklassen: van kantoren tot retail, van studentenhuisvesting tot zorgvastgoed. De looptijden van die projecten variëren ook. Zo is er residentieel vastgoed dat meteen de deur uitgaat, maar ook langlopende investeringen die draaien op recurrente huurinkomsten en niet-residentieel vastgoed dat al na een handvol jaren verkocht wordt. De diversificatie wordt goed in het oog gehouden. Gemeten in omzet is Polen veruit de belangrijkste markt.

Maar Gheysens ziet nog veel potentieel in eigen land. ‘Er is bijvoorbeeld in Brussel meer dan werk genoeg voor alle ontwikkelaars en bouwgroepen, omdat er de voorbije twintig jaar nauwelijks iets is gebeurd. Wij hebben veel ideeën over kwaliteitsverbetering, niet alleen voor de kantoor- en retailmarkt, maar ook voor gezellige huisvesting. Onze hoofdstad heeft nood aan een boost door de herinrichting van nieuwe leefruimtes’. Gheysens reageert progressief op de vraag of het de hoofdstad niet ontbreekt aan een ambitieuze visie op stadsontwikkeling:

‘We zullen ons inzetten om dit in te vullen. Mensen denken dat je een toren zet omdat er te weinig plaats is tussen andere gebouwen, en dus moet het maar omhoog. Maar het is net het omgekeerde. Een toren moet ruimte hebben. Zet er vijf in elkaars buurt, maar met voldoende plaats ertussen, die je opvult met mooie bomen en veel zitbanken. Dit alles verbonden door een leefwereld aan activiteiten en een gevoel van identiteit. Dat is veel beter dan de agressie van een hek of draad en de drukte van muren tegen elkaar.’

Advertentie

Advertentie