Wereldspelers
 © Frank Toussaint
7 Leestijd

‘Onze sector moet duidelijker communiceren over groenten en fruit'

Onder de verantwoordelijkheid van
Greenyard

Iedereen wil meer verkopen. Maar door elkaar als rivalen te zien in plaats van bondgenoten, missen groente- en fruitproducenten kansen waar iedereen beter van wordt, meent Greenyard Foods-voorzitter Hein Deprez.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘Ik druk mijn medewerkers altijd op het hart dat ze nooit mogen lachen met iemand die met een nieuw idee komt, ook al lijkt het voor hen een onmogelijk idee’, zegt Deprez ernstig. ‘Toen ik dertig jaar geleden begon met een nieuw logistiek model voor de groente- en fruitsector, geloofde daar werkelijk níemand in. Maar wie spreekt over de realiteit, baseert zich op kennis uit het verleden om te zeggen dat iets niet kan. Met een visie maak je de toekomst.’ Van de concurrenten van 30 jaar geleden heeft driekwart de race niet overleefd. ‘Het waren nochtans gespierde atleten in vergelijking met de magere garnaal die met hen aan de start verscheen’, legt Deprez uit.

‘Maar hoe sterker je bent, hoe sneller en verder je de verkeerde richting kunt uitlopen. Ik heb de juiste richting gekozen en had daardoor de tijd om aan te sterken en uithoudingsvermogen op te doen. Als je een juist idee hebt, kun je altijd inbreken in de markt.’ Nu is Greenyard Foods zelf de afgetrainde marathonloper, beseft Deprez. Bij zijn mededingers zitten jonge snaken zoals Hello Fresh. ‘Tien jaar geleden zei ik nog dat een internetkabel mijn appels en peren niet zou leveren. Dat zeg ik nu niet meer.’ Kijk naar Hello Fresh, een webshop die recepten en hun ingrediënten aan huis levert.

Zij verzamelen orders via het internet en hebben een infrastructuur om verse producten te kunnen leveren aan de consument. Als bedrijf hebben wij met Univeg reeds 25 jaar deze logistieke infrastructuur die anderen vaak nog moeten uitbouwen. Vandaag geeft het internet ons ook de mogelijkheid om objectief te communiceren over fruit en groenten en zo vertrouwen te bouwen om ons product te kopen.

Maakt u zich zorgen over die nieuwe vormen van concurrentie?

Hein Deprez: ‘Toch wel, maar het creëert ook nieuwe mogelijkheden voor ons want de spelers van morgen, weten misschien wel heel wat van communicatie, maar niets van groenten en fruit. Laat staan dat ze weten hoe ze die groenten en fruit van over de hele wereld moeten samenbrengen en verdelen. Als ze zich daaraan willen wagen, kijken ze aan tegen een zware investering om exact te doen wat Univeg deed. Terwijl onze kosten om een digitaal communicatieplatform op te zetten, daar maar een fractie van zijn.’ ‘Tegelijkertijd willen we een betrouwbare leverancier blijven van onze klanten, de retailers. We gaan hen daarom mee ondersteunen, zodat ze dezelfde wapens hebben als die nieuwe onlinespelers en van hun platforms ook bestelplatforms kunnen maken. Consumenten kunnen dan hun groenten en fruit online bestellen en in een van de winkels afhalen, of zelfs thuis geleverd krijgen.’

Hangen mensen dan niet aan het zintuiglijke kopen van fruit? Het zien, ruiken en voelen?

Deprez: ‘Het klopt dat een tablet een beeld geeft, maar niet de geur of het gevoel. Maar als de consument op het scherm van zijn tablet ziet wat hij in de winkel aangeboden krijgt tijdens zijn winkelbezoek, crëeert dit vertrouwen en zullen mensen ook vanuit hun fauteuil aankopen doen. Ik ben er van overtuigd dat dit gaat doorbreken, en dat het zal zorgen voor een betere beleving, een betere dienstverlening en betere resultaten.’

Hoe loopt de communicatie van de retailer met de consument, en hoe kan het beter?

Deprez: ‘De klassieke manier waarop retailers promotie maken, is met folders die een paar weken op voorhand gemaakt worden. Voor ons ligt dat moeilijk vanwege de timing. Met nieuwe communicatietechnologie kunnen we veel korter op de bal spelen.’

Kunt u daar een concreet voorbeeld van geven?

Deprez: ‘In de zomer komen er Belgische openluchtaardbeien op de markt. Die zijn beter dan hun ingevoerde Spaanse tegenhangers die onderweg een deel van hun smaak verliezen. Als het weer onverwacht goed is, komen die Belgische aardbeien sneller in de winkel. Alleen hebben wij nu geen enkele manier om dat aan de consument te laten weten. Zodra hij beseft dat die aardbeien er zijn, bijvoorbeeld omdat de retailer in actie schiet met promoties, ben je al een dag kwijt. Dat is rampzalig voor een kort houdbaar product. ‘Wat krijg je dan? Hoewel hij de beste aardbei voor de beste prijs heeft gekregen, is hij toch ontevreden omdat de kwaliteit niet helemaal aan zijn verwachtingen voldoet. Als wij hem tijdig kunnen laten weten dat die heerlijke aardbeien er aankomen en dat hij die nu al kan bestellen, winnen we een dag en is de klant supertevreden. Bovendien zullen wij een faire prijs krijgen voor onze producten.’

Merkloos

De moeilijkheid van reclame maken voor een merkloos product, is dat de consument niet noodzakelijk de producten van de reclamemaker koopt.

Deprez: ‘Dat klopt. Gelukkig is dit dankzij internet communicatie heel wat goedkoper geworden. Daar moet onze sector zijn voordeel mee doen. In plaats van elkaar vliegen af te vangen, zouden we beter investeren in een imago voor groenten en fruit in zijn totaliteit.’ ‘Mijn droom is een platform waar producenten, onderzoekscentra en academici op een begrijpelijke, toegankelijke manier de voordelen van groenten en fruit uitleggen aan de consument. Dat moet niet gelinkt zijn aan ons bedrijf of aan een merk. Als de informatie maar open, objectief, efficiënt en transparant is.’

Gebeurt dat laatste dan nu niet?

Deprez: ‘Iedereen zit vol goede bedoelingen, maar als sector creëren we onbewust verwarring en onduidelijkheid, wat zorgt voor wantrouwen.’

Wat bedoelt u daar precies mee?

Deprez: ‘Stel dat je wortels gaat kopen in de supermarkt. In het versassortiment zie je ze in promotie liggen tegen de helft van de prijs. Fijn. Wanneer je aan de kassa staat aan te schuiven, zie je plots diepvrieswortels die voorgewassen en voorgesneden zijn, en met allerhande aanwijzingen op de verpakking over hoe je ze kunt klaarmaken. Convenience ten top! Bovendien is er geen verspilling, want als je maar de helft nodig hebt, kan de zak gewoon weer de diepvries in.’ ‘Als de consument dan naar de prijs kijkt en ziet dat die lager is dan die van de verse wortels in promotie, dan voelt hij zich bedrogen. Bij het aanschuiven aan de kassa, loopt hij ook niet meer terug om ze om te wisselen, want dan is hij zijn plaats in de rij kwijt.’ De consument is verward en stelt zich de vraag of hij toch niet beter diepvrieswortelen gekocht had, want deze zijn goedkoper en makkelijker om te verwerken.

Is het dan uw droombeeld om in de supermarkt verse wortels, diepvrieswortels en wortels in blik op dezelfde plaats aan te bieden in plaats van verspreid in de winkel zoals nu?

Deprez: ‘Geleidelijk aan zullen retailers beseffen dat dit absoluut nodig is. Nu al beginnen ze de mogelijkheden te zien. Groenten en fruit is voor de retailer een interessant assortiment en dit omwille van twee redenen. Ten eerste zijn ze winstgevend door meerdere rotaties per dag in de winkel. Berekend per vierkante meter haalt een winkel daar een grote marge op. Ten tweede kan een retailer er zich mee onderscheiden van zijn concurrenten, omdat hij er zijn eigen identiteit in kan leggen. In tegenstelling tot de meeste andere voedingsmiddelen zijn groenten en fruit geen gestandaardiseerd merkproduct maar kunnen ze imagobouwend zijn voor de retailer.’

In tegenstelling tot de meeste andere voedingsmiddelen zijn groenten en fruit geen gestandaardiseerd merkproduct maar kunnen ze imagobouwend zijn voor de retailer.
Hein Deprez voorzitter Greenyard Foods

Waarom biedt nog geen enkele winkel dat gezamenlijk assortiment aan, als het toch zo logisch en lucratief is?

Deprez: ‘Er was tot vandaag geen enkele leverancier die hen daarbij kon helpen. Wij zijn de eerste die dat kunnen en zullen doen.’

Dat past in de traditie van allianties opbouwen met de retailers.

Deprez: ‘Klopt. Onze toegevoegde waarde zit in het brede assortiment en alle processen die wij voor onze rekening nemen, zoals de logistiek, het rijpen en verpakken. Vroeger moesten retailers dat allemaal zelf regelen. ‘Met Greenyard Foods kunnen we een logistieke trechter bouwen bovenop een retailer, waarmee hij een assortiment kan aanbieden dat op maat gesneden is van zijn consument. Bij de retailers waar we dat vandaag al doen, merken we een duidelijke stijging van de consumptie van groenten en fruit. Honderd leveranciers die hetzelfde aanbieden maar onder een andere naam of in een andere verpakking, levert de consument geen toegevoegde waarde. Dit model wel.

Advertentie

Advertentie