Wereldspelers
 © Greenyard Foods
3 Leestijd

‘Potgrond is écht de basis van alles'

Onder de verantwoordelijkheid van
Greenyard

Graai in een bloempot en innovatie glipt door je vingers. ‘Met de juiste potgrond lever je ongelofelijk veel toegevoegde waarde’, zegt Stefaan Vandaele, Managing Director van Peltracom.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘Als de bloemen van een hobbyteler of consument er maar beduusd bij staan, dan kijkt hij of er genoeg zonlicht bij kan, hij checkt de plaatsing van zijn bloembak, en controleert of hij te veel of net te weinig water heeft gegeven’, zegt Stefaan Vandaele. ‘Het eerste waar een professionele teler naar kijkt als het niet goed gaat? Dat is de potgrond.’ Want potgrond, dat is écht de basis van alles, zegt de Managing Director van Peltracom met een knipoog naar de cultfilm ‘Alles moet weg’.

‘Voor de smaak van een wijndruif zoals een Cabernet Sauvignon is de grond (‘terroire’) belangrijker dan het druivenras, wordt wel eens gezegd. Dat is voor een tomaat of een aardbei zeker niet anders.’ Peltracom, dat wereldwijd aan 53 landen levert, heeft bij het grote publiek geen naam als een klok, geeft Vandaele toe. ‘Nochtans is zowat iedere Belg klant bij ons. Wij maken potgrond voor tuincentra, "openbaar groen", retailers en professionele telers.’

Gezichtsbedrog

Er zit ongelofelijk veel technologie in potgrond, merkt Vandaele op. ‘Het ziet er allemaal bruin en homogeen uit, maar dat is gezichtsbedrog. Alleen al in onze fabriek in Gent maken wij meer dan duizend soorten potgrond. Azalea’s gedijen bijvoorbeeld beter in een ander type grond dan geraniums.’ Dat gamma is zeker niet statisch. ‘Van de twintig populairste potgronden zijn er amper drie ouder dan vijf jaar’, stipt de topman aan.

Innovaties in potgrond kunnen een stevig rendement opleveren voor de klant.
Stefaan Vandaele Managing Director van Peltracom

‘Die constante evolutie is ook nodig. Denk bijvoorbeeld aan daktuinen, die vandaag opgang maken, maar vijf jaar geleden nog niet bestonden. Er is heel wat onderzoek gebeurd naar potgrond die geen water ophoudt, maar toch voldoende vochtig blijft om planten te laten groeien.’ Die innovaties kunnen een stevig rendement opleveren voor de klant. ‘Een kilo tomatenzaad kost 10.000 euro’, illustreert Vandaele. ‘Als je er met de juiste potgrond voor zorgt dat de uitval sterk verkleint, spaart dat dus heel wat geld uit.’ ‘Het is ook onze doelstelling om op een duurzame manier tomaten te verbouwen, zonder enige pesticiden’, zegt de Peltracombaas, die over een belangrijk nieuw hoofdstuk spreekt. Dat kan door al in het substraat aan geïntegreerde ziektebestrijding te doen.

Als dat te technisch zou klinken, heeft Vandaele een mooie vergelijking klaar. ‘Wat Yakult met probiotica doet voor mensen, doen wij voor planten. De wortels van een plant komen via onze potgrond in aanraking met goede schimmels en bacteriën, en dat maakt hen resistenter en nog gezonder.

Terug naar België

Vandaele is ook enthousiast over de zogenoemde ‘grow bags’, zakken potgrond die boven de grond hangen. ‘De aarbeienteelt was tot voor een paar jaar grotendeels naar Spanje vertrokken, omdat grond en arbeid daar goedkoper zijn en omdat daar meer zon is. Nu komt die massaal terug naar België, maar dan in grow bags.’ Dat heeft een belangrijk voordeel, legt hij uit. ‘Omdat de teelt dichter bij de consument gebeurt, kunnen producenten hier werken met smaakvollere varianten, en op schaphoogte telen, waardoor het plukken een stuk arbeidsvriendelijker kan.’

Ook voor meer kleinschalige productie biedt kwalitatieve potgrond mogelijkheden. Vandaele geeft het voorbeeld van ‘urban farming’. ‘Je kunt lokaal produceren dichtbij of zelfs in de stad, op platte daken bijvoorbeeld. Maar ook particulieren kunnen er hun voordeel mee doen. Denk maar aan de moestuintjes die nu zo’n grote hype zijn.’ Ook Peltracom wil mensen aanmoedigen om meer groenten en fruit te eten. ‘Wij hebben in Gent aan 109 scholen moestuinpakketten geleverd’, aldus Vandaele. ‘Al die kinderen leren om bijvoorbeeld een tomaat te kweken. Wij zien dat als een zaadje planten voor de toekomst.’

 © Frank Toussaint © Frank Toussaint

Advertentie

Advertentie