Wereldspelers
 © Emy Elleboog
2 Leestijd

‘Wij coachen ons jong talent'

Onder de verantwoordelijkheid van
Greenyard

Ondanks een decentrale werking, slaagt Univeg er wel in om jong talent op te sporen en te coachen. ‘Hun leerproces is voor ons belangrijker dan het resultaat.’

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Univeg omspant een honderdtal juridische entiteiten. ‘Dat zorgt ervoor dat we een vrij decentrale organisatie zijn’, zegt CFO Koen Sticker. ‘Er zijn 27 landen met een lokale CFO en een managing director die de dagelijkse beslissingen nemen. Hier op het hoofdkantoor in Sint-Katelijne-Waver werken slechts 25 mensen, maar daar zitten wel de sleutelfiguren bij die de grote strategische beslissingen nemen, zoals de voorzitter, CEO, CFO en het financieel, juridisch en communicatieteam.’ Alle managingdirectors rapporteren aan CEO Francis Kint. Dat ligt organisatorisch niet voor de hand, legt Sticker uit.

‘Je moet rekening houden met verschillende tijdzones, producten, businessmodellen en culturen.’ In een decentrale organisatie is het bijvoorbeeld bijzonder moeilijk om vanuit het hoofdkantoor zicht te krijgen op talent in de groep, geeft Sticker aan. ‘Personeelsbeleid is voornamelijk een lokale bevoegdheid. Om toch aan talentmanagement te kunnen doen, hebben we NextGen op poten gezet. Daarbij vroegen we onze lokale leidinggevenden om kandidaten voor te dragen voor een exclusief programma.’ In de naam zit de zoektocht vervat naar mensen die de volgende generatie cruciaal zullen zijn voor Univeg, in finance, verkoop en operationele activiteiten.

Oplossingen vinden

De starteditie telde veertien deelnemers, onder wie één Belg. ‘Normaal gezien komen die mensen niet in een directiekamer, omdat ze te jong zijn, of omdat het niet in de aard van hun werk ligt’, legt Sticker uit. ‘Ze kregen de opdracht om een oplossing te vinden voor enkele vragen waar de Univeg-directie mee worstelt, zoals “hoe moeten we het reilen en zeilen van onze concurrenten beter in kaart brengen?”.

Koen Sticker, CFO Univeg (rechts) © Emy Elleboog Koen Sticker, CFO Univeg (rechts) © Emy Elleboog

’ Het leerproces is belangrijker dan het resultaat, benadrukt de CFO. ‘Wij verwachten niet dat hun oplossing het probleem uit de wereld zal helpen. Maar we vinden het belangrijk dat ze onderweg moeilijkheden overwinnen, kopje-onder gaan en weer boven komen, dat ze leren samenwerken en barrières slechten zoals taalverschillen en tijdzones.’ Aan het eind van de rit stelden de veertien hun oplossing voor aan het directiecomité. ‘Het enthousiasme en de gedrevenheid waarmee ze dat deden, helpt ons ook buiten de directiekamer’, legt Sticker uit.

‘Als ze teruggaan naar hun eigen land, maken ze daar duidelijk dat de lokale vestiging deel uitmaakt van een groter geheel. Het is een soort van interne marketing. We gaan er zeker mee door.’

Advertentie

Advertentie