Wereldspelers
 © Greenyard Foods
2 Leestijd

‘Wij willen ontgoochelingen de wereld uit helpen'

Onder de verantwoordelijkheid van
Greenyard

Door te investeren in rijpprocessen slaagt groenteen fruitreus Univeg er in om consumenten meteen eetbare producten aan te bieden.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘Zo dicht mogelijk, zo ver als nodig”. Het is een oude Univeg-slogan die nog altijd klopt als een bus. Wie het hele jaar door een ruim assortiment van verse groenten en fruit wil aanbieden, moet de wereld rondtrekken. Want voor bananen hebben we hier geen gepast klimaat, dus die moet de groenten- en fruitspecialist elders halen. Die wereldwijde aanvoer is ecologisch een goede zaak. Appels opslaan in koele ruimtes in België tot de nieuwe oogst er is, heeft bijvoorbeeld een grotere voetafdruk dan datzelfde fruit invoeren van de andere kant van de oceaan.

‘Onze sterkte is dat we met onze linkervoet bij onze producent staan en met onze rechtervoet bij de retailer’, zegt Marleen Vaesen, CEO van het overkoepelende Greenyard Foods. ‘Onze strategie is niet gebaseerd op merken, maar is erop gericht om onze consument op elk moment van het jaar het beste assortiment te bieden.’ Die klant wil ook meer weten over de oorsprong en kwaliteit van dat assortiment. ‘Logisch, aangezien onze groenten en fruit in zijn winkels worden verkocht, en soms onder zijn merknaam’, meent Vaesen. Ze beklemtoont dat Greenyard Foods van elk product kan zeggen waar het vandaan komt.

‘Het is niet omdat bepaalde groenten en fruit niet door ons zijn verbouwd, dat we hun voorgeschiedenis niet zouden kennen. Ons softwaresysteem centraliseert alle kerndocumenten, zoals certificaten en bewijzen van gevolgde productiemethodes, uitgevoerde kwaliteitstesten, navolging van sociale verplichtingen, milieubekommernissen, enzovoort.’ De golf van ‘bio’ heeft er in de hele sector voor gezorgd dat er voorzichtiger wordt omgesprongen met gewasbeschermers, merkt de topvrouw van Greenyard Foods op.

Wij investeren vandaag vooral in processen die er voor zorgen dat de consument minder ontgoocheld wordt.
Marleen Vaesen CEO van Greenyard Foods

‘Zeker in glasteelt is daardoor de afstand tussen ‘gewone’ en ‘bio’ producten heel klein geworden. Het belang van opvolging en kwaliteitscontroles neemt alleen maar toe. Daar zullen we op termijn ook het verschil mee maken, want de consument stelt op dat vlak steeds hogere eisen.’

Innovatie

Univeg is voortdurend op zoek naar innovaties die de beleving van de consument verbeteren, legt Vaesen uit. ‘Wij investeren vandaag vooral in processen die er voor zorgen dat de consument minder ontgoocheld wordt. Steenfruit zoals perziken bijvoorbeeld is vaak ofwel steenhard, ofwel overrijp. Door dat fruit voor te rijpen in gecontroleerde processen, belanden die mango’s, perziken en avocado’s nu ready-to-eat in de schappen.’

Andere vormen van innovatie zitten bij nieuwe variëteiten en vormen. Een trend die daarbij in het oog springt, is die van het ‘snoepfruit’. Er waren al snoeptomaatjes en minivijgen, nu zijn er ook minikomkommers en - paprika’s. ‘Dat sluit mooi aan bij het feit dat consumenten steeds meer ‘on-the-go’ eten, bijvoorbeeld als tussendoortje. Dan is een grote komkommer natuurlijk niet zo handig.’ Niet alle aanpassingen om de consument tegemoet te komen, zijn zichtbaar voor diezelfde consument, legt Vaesen uit. ‘Spruiten zijn bijvoorbeeld veel zoeter dan twintig jaar geleden, en bloemkolen een stuk kleiner voor de versmarkt. Het eerste is een gevolg van de grotere vraag naar zoetigheid, het tweede is meer op maat van gezinnen die gemiddeld kleiner zijn geworden.

 © Frank Toussaint © Frank Toussaint

Advertentie

Advertentie