Wereldspelers
 © Greenyard Foods
3 Leestijd

‘Wij zijn een huis van vertrouwen voor onze klanten'

Onder de verantwoordelijkheid van
Greenyard

Zowat één derde van de omzet van Noliko komt van producten die in de voorbije vijf jaar ontwikkeld zijn. Dat is een sterke getuigenis van de innovatie en luisterbereidheid van de conservenfabrikant.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Het was de Fransman Nicolas Appert die in 1809 de techniek bedacht om groenten af te vullen in een fles. Hij kreeg daarvoor een geldprijs van Napoleon, die op zoek was naar een manier om voedsel langer te bewaren. ‘De veldheer verloor meer soldaten door honger dan door het slagveld’, verklaart Dominiek Stinckens, Managing Director van conservenfabrikant Noliko. ‘Appert ontdekte dat je boosdoeners zoals bacteriën kon elimineren door het voedsel te verwarmen tot meer dan 124°C.’ Vandaag ziet dat productieproces er heel anders uit dan toen, of zelfs pakweg dertig jaar geleden. ‘Vroeger werd alleen de temperatuur gemeten, en dan nog manueel’, aldus Stinckens.

‘Bij de eerste conserven had je daardoor meer soep dan groenten, omdat ze die gewoon kapot kookten. Nu gebeurt alles automatisch. Naast de temperatuur letten onze laboranten ook op parameters zoals tijd en druk. Daardoor is er nog amper afbreuk aan de textuur, smaak en voedingswaarde.’ Groenten en fruit belanden vervolgens niet alleen in blik en glas, maar ook in folieverpakking, de zogenoemde doypacks. Noliko heeft ook een divisie die kant-en-klare voeding bereidt, zoals soepen, sauzen, dips en pastaschotels. De afdeling levert niet alleen aan supermarkten, maar ook aan de horeca en grootkeukens, evenals halffabricaten aan andere voedingsbedrijven.

Kwaliteitscontrole

Net zoals elke voedingsproducent krijgt Noliko geregeld controles door voedselagentschappen. Zelf hecht het veel belang aan de kwaliteitscontrole door klanten, wat gemiddeld twee keer per week gebeurt. ‘Begin jaren 90 hebben we besloten dat we ons als private-labelfabrikant moesten openstellen voor onze retailers om hun vertrouwen te verdienen’, legt Stinckens uit. ‘Door hen hier audits te laten uitvoeren, geven we hen ook de kans om feedback te geven en verbeterpunten te suggereren. Wij willen een huis van vertrouwen zijn.’

Bijna één derde van onze omzet vandaag komt van nieuwe producten.
Dominiek Stinckens Managing Director van conservenfabrikant Noliko

Een deel van dat luisteren zit in het innovatieproces. Bijna dagelijks vallen nieuwe productaanvragen binnen bij de R&D-afdeling van Noliko, die bestaat uit vier koks en een voedingstechnoloog. ‘Retailers vragen ons bijvoorbeeld om een compleet nieuw recept te ontwikkelen voor een soep of saus’, illustreert Stinckens. In de praktijk betekent dit dat er bijna elke week een nieuw product wordt gelanceerd, tot zo’n 70 nieuwe recepturen per jaar. Die innovatie vertaalt zich ook in de verkoopcijfers, stipt Stinckens aan. ‘Bijna één derde van onze omzet vandaag komt van nieuwe producten die we in de laatste vijf jaar gemaakt hebben met onze R&D-afdeling.’

Kant-en-klaar

 Net als hun diepgevroren tegenhangers hebben groenten en fruit in conserven het voordeel dat hun prijs het hele jaar door constant is én dat die prijs doorgaans ook lager is dan bij verse groenten en fruit. Omdat ze al voorgekookt zijn, kan het gebruiksgemak voor de consument moeilijk groter zijn, zegt Stinckens. ‘Het is allemaal kant-en-klaar. De consument moet de inhoud van dat blik of glas gewoon koud eten of opwarmen.’ De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Noliko, meent de topman. ‘Mensen beginnen te beseffen dat groenten eten niet alleen belangrijk is voor hun gezondheid, maar ook voor hun ecologische voetafdruk. In de 28 jaar dat ik voor dit bedrijf werk, heb ik dat bewustzijn nooit eerder zo sterk gezien.’

 © Frank Toussaint © Frank Toussaint

Advertentie

Advertentie