Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Duurzaam van veld tot vork

V.l.n.r. Marc Vreys, ICT Director Fresh Division, Ingeborg Kleijer, Group Category Marketing Director en Frédéric Rosseneu, Business Development Manager bij Greenyard ©Frank Toussaint

Met zijn eerste duurzaamheidsrapport bewijst groente- en fruitleverancier Greenyard dat iedereen wint bij een duurzame innovatiestrategie: de klanten, het bedrijf, zijn medewerkers en de maatschappij. ‘We zetten in op vijf pijlers: People, Planet, Prosperity, Peace en Partnership.’

Greenyard begon 30 jaar geleden als champignonkwekerij in het Waasland. Vandaag is het beursgenoteerde bedrijf uitgegroeid tot een van ’s werelds grootste distributeurs van groenten en fruit. In haar drie divisies Fresh, Frozen en Prepared streeft de onderneming steevast naar duurzaamheid. En dat via technologische, operationele en productinnovaties. Want alleen een organisatie die slimme oplossingen ontwikkelt, is klaar voor morgen.

Hoe verbindt Greenyard duurzaamheid met gezondheid?
Frédéric Rosseneu, Business Development Manager: ‘We willen dat mensen zo gezond mogelijk leven. Consumenten eten gemiddeld slechts 60 procent van de door gezondheidsorganisaties aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit. Door mensen meer groenten en fruit te laten consumeren, stimuleren we gezonde en duurzame eetgewoontes.’

Advertentie

Waken jullie ook over die gezondheid bij verwerkte maaltijden?
Frédéric Rosseneu: ‘Absoluut. We voegen steeds minder zout, suiker en additieven toe aan onze soepen, sauzen en kant-en-klare producten. Vandaag vervangen we bijvoorbeeld ook zout door het geconcentreerde kookvocht van geblancheerde champignons: een restproduct, maar bij ons een natuurlijke smaakversterker. Champignons bieden ook mogelijkheden als vleesalternatief, we zien potentieel in hybride toepassingen waarbij champignons een deel van het vlees vervangen bijvoorbeeld in hamburgers’.

Hoe duurzaam is jullie zakenmodel?
Ingeborg Kleijer, Group Category Marketing Director: ‘Onze producten worden in de volledige toeleveringsketen – van veld tot vork – met respect voor de natuur behandeld. We draaien die keten ook volledig om. Bij ons zijn het niet de telers die afnemers voor hun producten zoeken. Wij plaatsen bestellingen bij telers voor producten die beantwoorden aan wat de consument wil en zoekt. Dat is een fundamenteel verschil met andere groente- en fruitbedrijven.

Klopt het dat veel telers zich in een straal van 100 tot 200 kilometer van jullie verwerkingsfabrieken bevinden?
Frédéric Rosseneu: ‘Inderdaad. Zo worden producten sneller en verser geleverd. Tegelijk wordt de transportafstand naar de fabrieken zo klein mogelijk gehouden. Dat streven we ook na voor onze verse producten: we kopen die dichtbij als dat kan. Groenten en fruit die niet lokaal geteeld kunnen worden, halen we slechts zo ver als nodig.’

Hoe belangrijk is verantwoord energieverbruik voor jullie?
Frédéric Rosseneu: ‘Zonnepanelenparken en warmtekrachtcentrales staan in voor een deel van onze stroombehoeften, maar we zetten ook in op energiezuinige technologie. Vorig jaar installeerden we in Westrozebeke een moderne vriestunnel. Die verwerkt dezelfde hoeveelheid groenten als de vorige installatie, maar is 10 procent energiezuiniger. Hij heeft een jaarlijkse capaciteit van 45.000 ton groenten. We bekijken ook voortdurend optimalisatie-mogelijkheden in onze fabrieken. De betere afstelling van onze stoomschillers in Bree heeft geleid tot een aanzienlijke energiebesparing equivalent aan 700 ton CO2 op jaarbasis.’

Advertentie

Welke invulling geven jullie aan duurzame handel met de telers?
Frédéric Rosseneu : ‘Duurzame relaties met onze telers zijn essentieel voor onze bedrijfsvoering. Dit uit zich op verschillende manieren. We ondersteunen de ontwikkeling van lokale teelt waarbij we recent zelfs samen met de teler hebben geïnvesteerd in nieuwe sorteer-en verpakkingsinfrastructuur. In overzeese gebieden helpen we kleine producenten om nog betere teelpraktijken te gebruiken en kwalitatievere rendementen te behalen. In sommige regio’s gaan we ook toezien op de arbeidsvoorwaarden. In Europa vormt dit nauwelijks een probleem, maar voor verre producenten houden we een oogje in het zeil. We bezoeken onze telers ook ter plaatse. In sommige gebieden investeren we via partners ook in de lokale gemeenschap. We kochten net nog een ambulance voor een bananentelerdorp in Ecuador.’

Wat doen jullie nog meer rond partnerships?
Frédéric Rosseneu: ‘Partnerschappen zijn de essentie van ons verhaal. Onze volledige keten is opgebouwd uit samenwerkingen: met telers, vervoerders, winkels en de consument. Alleen zo kunnen we antwoorden bieden aan nieuwe uitdagingen. Een voorbeeld daarvan is de tomatensoep die we via een Nederlandse retailer verdelen. Daarin zitten tomaten die niet vermarkt kunnen worden in het versschap. Vroeger werden die vergist of ingezet als veevoeder. Nu vormen ze de basis van een lekkere soep. Dat is gelukt door samen te werken met iedereen: van teler tot winkel.’ 

Streven jullie ook met operationele technologie naar duurzaamheid?
Marc Vreys, ICT Director Fresh Division: ‘Zeker. Momenteel vervangen we bijvoorbeeld de duizenden handscanners in onze voorraad- en productieprocessen door smartphones en een app. Die oplossing is 90 procent goedkoper en een stuk gebruiksvriendelijker. Voor de gebruikersinterface gebruiken we gamification-technieken: via duidelijke icoontjes kunnen onze mensen laagdrempelig, met een minimum aan opleiding het toestel meteen bedienen.’

‘In de volledige toeleveringsketen – van veld tot vork – worden onze producten met respect voor de natuur behandeld.’

Ingeborg Kleijer
Group Category Marketing Director bij Greenyard

Zijn er nog meer voorbeelden?
Marc Vreys: ‘Voor de opvolging van het transport gebruiken we ook smartphones in combinatie met IOT sensoren. Naast een real-time inzicht in de locatie van de vrachtwagen kunnen we ook de temperatuur opvolgen. Door geolocatie logt het systeem bij aankomst automatisch in op de juiste klant waardoor alle activiteiten correct worden geregistreerd. Het is zelfs mogelijk om met de smartphone de koelinstallatie van de trailer aan- en uit te zetten. Hierdoor kunnen we in de stadskern het nachtlawaai beperken. We proberen maximaal gebruik te maken van bestaande technologie en volgen nieuwe ontwikkelingen zoals blockchain, augmented reality en satellite farming van dichtbij op. Een belangrijk criterium bij het toepassen van technologie, is dat het eindresultaat laagdrempelig, schaalbaar en betaalbaar moet zijn.’

Hou houden jullie de vinger aan de pols bij de consument?
Ingeborg Kleijer: ‘We brachten onlangs de nieuwste consumententrends in kaart. Die hebben we vertaald in vijftien opkomende foodwaves. Zes foodwaves leunden het dichtst aan bij onze visie en missie. Op basis van deze foodwaves hebben we innovatiegebieden geformuleerd, waarvan de belangrijkste zijn: “What’s for dinner”, Snacking, vlees- en visalternatieven, ovenschotels en drinks. Voorbeelden die nu al in de winkel te krijgen zijn, zijn verspakketten - pakketten om een gezonde maaltijd of soep te koken - , een reeks van peulvruchten die mede kunnen dienen als vleesalternatief. Maar ook bloemkoolrijst, groenteschotels voor in de oven, gezonde groentesnacks etc.’

Staan er bij Greenyard de komende jaren nog duurzaamheidsinitiatieven op stapel?
Frédéric Rosseneu: ‘In de nabije toekomst willen we nog nadrukkelijker inzetten op minder verpakkingen, met dunnere folies, alternatieve en beter recycleerbare materialen.

Verder experimenteren we vandaag onder meer in Suriname met alternatieve rassen als aanvulling op het huidige Cavendish-bananenras. Bananen, in Europa het meest gegeten fruit, bestaan nagenoeg enkel in dit ene ras, en worden maar in een handvol landen geteeld. De opmars van de onbehandelbare schimmelziekte TR4 vergt een proactieve aanpak. Ook bij deze uitdagingen spelen samenwerkingen en partnerships een sleutelrol.’

Groenten en fruit als duurzame motor


Duurzaamheid en aandacht voor de natuur zitten onlosmakelijk verweven in het DNA van het beursgenoteerde groente- en fruitbedrijf Greenyard. ‘Als onderneming focussen we op gezondheid: van mens en van planeet.’

De visie van Greenyard? Uw gezondheid bevorderen, door groenten en fruit snel en makkelijk consumeerbaar te maken. En dat via een duurzame teelt. ‘Vanuit die voorbeeldrol hebben we een grote impact, met onze activiteiten in 25 landen en een omzet van 4 miljard euro’, vertelt Carl Peeters, Chief Operating Officer bij Greenyard. ‘Onze productie- en distributieketen heeft er ook economisch alle belang bij dat we verstandig omspringen met de natuur. Alleen zo garanderen we kwalitatief en kwantitatief optimale producten.’

Duurzaamheidsfilosofie
Greenyard investeert fors om zijn activiteiten zo duurzaam mogelijk te houden. Een energiezuinige vriestunnel ter waarde van 3 miljoen euro of waterzuiveringsinstallaties die biogas produceren en warmekrachtkoppelingscentrales aandrijven: het zijn slechts enkele van de vele structurele ingrepen. Maar duurzaamheid is ook een filosofie, meent Carl Peeters. ‘We streven naar zo bestendig mogelijke relaties met telers. De uitdagingen inzake lokale, milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde teelt zijn veelvuldig waarbij we als partner onze telers ondersteunen om de lat telkens iets hoger te leggen’

Ook de consument kan die duurzaamheid bevorderen. De Wereldgezondheidsorganisatie is formeel: we eten te weinig fruit en groenten, en te veel vlees. Vleesproductie heeft bovendien een veel grotere milieu-impact, in vergelijking met gewassen. Carl Peeters: ‘Als we met z’n allen wat minder vlees eten, en meer fruit en groenten, dan maken we onze planeet groener én leven we gezonder. Wij stimuleren dat verantwoordelijkheidsbesef.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.