Wereldspelers

‘Er is geen enkele reden om te denken dat we niet blijven groeien. Daar hebben we véél extra volk voor nodig!'

Onder de verantwoordelijkheid van
Soudal

'In 2020 willen we de symbolische kaap van 1 miljard euro omzet overschrijden', aldus Dirk Coorevits, CEO van Soudal © Gert Huygaerts

'In 2020 willen we de symbolische kaap van 1 miljard euro omzet overschrijden', aldus Dirk Coorevits, CEO van Soudal © Gert Huygaerts

Soudal blijft groeien. De producent van lijmen, siliconen en PU-schuim, kondigde onlangs nog de overname aan van de Zuid-Koreaanse sectorgenoot Dong Yang. Maar voor die groei zoekt het ambitieuze bedrijf uit de Kempen al even ambitieuze technische profielen die met het bedrijf mee willen groeien. ‘We moeten onze concurrenten niet alleen op de markt bestrijden. Op de arbeidsmarkt is een nieuw front geopend.’

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘Er is meer buitenland dan binnenland. Hoe simplistisch dat ook mag  klinken, het is een simpele waarheid en al jaren de basisfilosofie achter onze mondiale groei.’ Aan het woord is Dirk Coorevits, als CEO van Soudal al decennia de motor voor de ambitieuze groeistrategie van het bedrijf. ‘Nog zo’n eenvoudige waarheid: het grootste stuk buitenland ligt nu eenmaal in Azië. Vandaar ook onze meest recente overname, onze sectorgenoot Dong Yang in Zuid-Korea. Die overname past volledig in de strategie van lokale productie- en verkoopcapaciteit in Azië, een gigantisch continent met ook gigantische groeimogelijkheden. We zaten al in China en India. Vorig jaar hebben we een verkoopfiliaal opgestart in Thailand en Vietnam, daarna zijn we ook de Iraanse markt opgetrokken. Nu dus Zuid-Korea. En dat zal zeker niet onze laatste uitbreiding in Azië zijn.’

We moeten de concurrentie tegenwoordig niet alleen op de markt bestrijden, op de arbeidsmarkt is er een nieuw front geopend.
Dirk Coorevits CEO van Soudal

‘We streven bij onze wereldwijde expansie ook lokale productie na, dicht bij de markt’, gaat de CEO van Soudal voort. ‘Zo produceerden we in Azië al in India en is er ook onze productiecapaciteit in China. Dat is eigenlijk al een continent op zich. Onze productie in China gebruiken we vooral voor de lokale markt en niet zozeer als springplank naar andere Aziatische landen. De recente overname van Dong Yang gaan we zeker wél als springplank gebruiken. We gaan investeren in het bedrijf en onze producten aan hun portfolio toevoegen. Zo willen we niet alleen groeien in Zuid-Korea, maar ook in de hele regio. Met een overname als Dong Yang kopen we vooral toegang tot nieuwe markten. Meervoud dus, de helft van onze groei via Dong Yang moet komen van de Zuid-Koreaanse markt zelf, de andere helft van de omliggende landen.’

Doelstelling 2020: 1 miljard

Naast die geografische groei blijven productinnovatie en nieuwe toepassingen dé basis voor Soudals aanhoudende groei. ‘De afgelopen dertig jaar groeiden we gemiddeld 13,8 procent per jaar’, bevestigt Coorevits. ‘Er is geen enkele reden waarom we die groeicijfers de volgende jaren niet zouden doortrekken. En daar hebben we véél extra volk voor nodig. We hebben meer dan 2.800 werknemers, in 17 productievestigingen en 63 verkoopfilialen op 4 continenten. Die aantallen blijven groeien de volgende jaren, net zoals onze omzet. We steken onze omzetdoelstelling al jaren niet onder stoelen of banken: in 2020 willen we de symbolische kaap van 1 miljard euro overschrijden. Dit jaar liggen we voor op schema. Waar we 720 miljoen euro budgetteerden, gaan we nu afklokken op ongeveer 740 miljoen.’

War on Talent

Maar ook Soudal kent zijn groeibeperkingen. Dit jaar hebben de gestegen grondstofprijzen en de wisselkoersen een negatieve impact op de ebitda. De schaarste van een aantal grondstoffen heeft de groei afgeremd. Een andere potentiële rem is van meer lokale aard. Heel wat sleutelgroeifactoren worden aangestuurd vanuit het hoofdkantoor in Turnhout. Denk aan R&D, engineering, marketing, operations en de gezamenlijke aankoop om schaalvoordelen te realiseren. Daarvoor zoekt Soudal in de Kempen, maar ook daarbuiten, continu sterke profielen. Dirk Coorevits: ‘We moeten de concurrentie tegenwoordig niet alleen op de markt bestrijden, op de arbeidsmarkt is een nieuw front geopend. De afgelopen vijf jaar hebben we 1.000 mensen aan onze workforce toegevoegd. En als het aan ons ligt, komen er daar nog een pak bij.’

Soudal in cijfers
  • Omzet 2017: 740 miljoen euro
  • Personeelsbestand: 2.850
  • Mondiale investeringen 2017: 80 miljoen euro
  • 250.000.000 kokers
  • 100.000.000 bussen PU-schuim (wereldmarktleider)
  • 300 nieuwe producten per jaar
  • 63 filialen
  • 17 productievestigingen
  • Actief in 130 landen
  • 100% familiebedrijf

 

Soudal is vandaag dringend op zoek naar automatisatie-ingenieurs, onderhoudstechnici, SAP-specialisten, machineoperatoren, ingenieurs en talloze andere technische profielen. ‘Dat is niet vanzelfsprekend. Ons bedrijf kreeg weliswaar meer naambekendheid dankzij sponsoring via Lotto Soudal. Maar we staan veel minder bekend als werkgever met geweldige mogelijkheden voor werknemers. Daarom richten we ons steeds meer op employer branding: onszelf niet alleen profileren als een van de meest succesvolle bedrijven van de Kempen, maar ook als een van de beste werkgevers.’

En daarvoor heb je vandaag meer nodig dan een aantrekkelijk voorwaardenpakket. ‘We hebben talloze troeven: enerzijds de flexibiliteit van een familiebedrijf, anderzijds ook de grenzeloze én grenzenloze mogelijkheden van een multinational’, somt Dirk Coorevits op. ‘We geven onze mensen een enorme vrijheid tot eigen initiatief, op een ander continent of in ons Turnhoutse hoofdkantoor. En we hebben zeker niet de ‘hire&fire’-cultuur die eigen lijkt te zijn aan zoveel andere ambitieuze bedrijven.’

We hebben enerzijds de flexibiliteit van een familiebedrijf, anderzijds ook de grenzen-loze én grenzeloze mogelijkheden van een multinational
Dirk Coorevits CEO van Soudal

Naast die ijzersterke reputatie als loyale werkgever, de grote werkvrijheid en bereikbaarheid – weinig files richting Turnhout – wordt ook een sympathieke uitstraling als werkgever steeds belangrijker. ‘Deze maand lanceren we een filmpje waarin een aantal bekende renners van Lotto Soudal aan de slag gaan in ons bedrijf. Hun boodschap ‘Als gij het beter kunt, ga naar jobs.soudalgroup.com’. Op die manier kunnen we ons internationale marketinguithangbord Lotto Soudal ook gebruiken voor employer branding, voor onze identiteit als aantrekkelijke werkgever voor mensen met ambitie. Of die ambitie nu in het binnen- of het buitenland ligt’, zegt Dirk Coorevits. ‘Zéker ook in het buitenland, waar we naast vakbekwame ook meertalige medewerkers nodig hebben, die kunnen communiceren met het hoofdkantoor of de andere filialen. En laat nu al die binnen- of buitenlandse medewerkers maar toestromen. Dan kunnen wij verder blijven groeien.’

Advertentie

Advertentie