Wereldspelers
Dirk Coorevits, CEO (links) en Vic Swerts, owner-president (rechts) © Frank Toussaint
2 Leestijd

Er is meer buitenland dan binnenland

Onder de verantwoordelijkheid van
Soudal

‘Ik krijg regelmatig de vraag: wat maakt jullie zo succesvol?’, zegt Dirk Coorevits, CEO van Soudal. ‘Zijn het de patenten, is dat jullie geheim?, volgt daar meestal op. Ik zeg dan altijd: Hier is het receptenboek van onze producten, begin er maar aan. Maar dan moet u wel een fabriek bouwen, mensen aanwerven, verkoopkanalen opzetten,… Zo simpel is dat allemaal niet.’

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Soudals groei van een eenmansbedrijf tot een multinational is dan ook niet over één nacht ijs gegaan. De internationale veroveringstocht begon pas echt in 1986, toen Soudal zijn eerste buitenlandse vestiging opende in het Nederlandse Breda. Kort daarna volgden vestigingen en verkoopkantoren in de buurlanden, onder het motto ‘er is meer buitenland dan binnenland’.

‘Als we naar een nieuw land trekken, is het onze eerste en belangrijkste prioriteit om daar een goede man of vrouw te vinden die voor ons de touwtjes in handen neemt’, legt Coorevits uit. ‘Daarna wacht meestal toch nog een lijdensweg om alle logistieke en praktische problemen op te lossen, dus dan kun je die mens wel goed gebruiken.’

Hij geeft het voorbeeld van Rusland. ‘Toen we daar begonnen, was het met vallen en opstaan. Veel zwarte sneeuw gezien, veel geld verloren, veel miserie gehad. Maar we hebben doorgezet, en nu loopt de verkoop daar goed en hebben we er tachtig mensen in dienst.’

Waarom werkt Soudal bij voorkeur lokaal, in plaats van zijn producten op één plaats te maken en die dan te verschepen? ‘In elke markt zijn er verschillende grondstoffen voorhanden’, legt Coorevits uit. ‘De producten moeten ook altijd net dat tikkeltje anders. Omdat de klanten iets specifiek willen of omdat de luchtvochtigheid er ietsje anders is bijvoorbeeld. Een ander voordeel: je kunt sneller leveren en er is een natuurlijke dekking tegen wisselkoersschommelingen. Want zowel de prijzen als de lonen in die markt noteren in dezelfde munt.’

Wat dan met het risico dat een nieuwe markt op het verkeerde moment aangeboord wordt? Bijvoorbeeld omdat er een vastgoedcrash is? ‘Ergens naar toe trekken is een strategische keuze’, zegt Coorevits nuchter. ‘Je wilt er dus wel of niet zijn. Wij denken op de lange termijn, twintig tot dertig jaar ver. Voor de financiële resultaten is zo’n slecht getimede instap natuurlijk niet leuk, maar het verandert niets aan onze strategie.’

De grote aanwezigheid in het buitenland betekent niet dat de Belgische thuismarkt verzadigd is. ‘We zijn hier zeker nog niet uitgegroeid’, aldus Coorevits. ‘Zo zijn we bijvoorbeeld nog maar net begonnen met de daksector, waar we lijmschuimen aanbieden om isolatiepanelen vast te leggen.’

Advertentie

Advertentie