Wereldspelers
 © Frank Toussaint
2 Leestijd

Probleemloos werken tot de kasseien uit de grond vriezen

Onder de verantwoordelijkheid van
Soudal

Zonder innovatie maak je niet het verschil met de concurrenten. Het helpt natuurlijk ook als klanten niet alleen naar de prijs kijken, maar ook naar wat het beste werkt.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

In het jaar dat je omzet in het eerste kwartaal met 30 procent daalt, beslissen om 10 miljoen euro te investeren in een nagelnieuw onderzoekscentrum. Dat getuigt van lef. En dat is net wat Soudal in crisisjaar 2009 deed. De moderne rood-witte kubus aan het Turnhoutse hoofdkwartier biedt sinds zijn oplevering begin 2011 onderdak aan meer dan dertig onderzoekers, onder wie vijftien doctors in de scheikunde

Het lag voor de hand om te blijven investeren in onderzoek en ontwikkeling, zelfs in economisch mindere tijden, zegt CEO Dirk Coorevits. ‘We moeten nieuwe producten blijven ontwikkelen om het verschil te maken met de concurrentie. Bovendien moet je een mooie en aangename werkomgeving bieden als je talent wil aantrekken. Wij moeten ingenieurs overtuigen om naar hier te komen in plaats van naar pakweg Janssen Pharmaceutica.’

Winterschuim

Elk jaar wordt de helft van het productaanbod vernieuwd. Een nieuw product ontwikkelen kost tussen de drie maanden en drie jaar, zegt marketingdirecteur Luc Thys.

Coorevits geeft een mooi voorbeeld van hoe innovatie bij Soudal tot stand komt. ‘Wij kregen een klant die klaagde dat hij geen schuim kon gebruiken als het vriest. Dat is ook logisch, omdat er dan niet genoeg luchtvochtigheid is waardoor je geen goede doorharding krijgt. En dus ontwikkelden wij een winterschuim dat gebruikt kan worden tot bij -15°C.’

‘Vroeger gebruikten ze in Siberië ook schuim bij vriestemperaturen’, vult Thys aan. ‘Alleen moesten ze daarvoor de bussen rond een centraal vuur zetten om ze warm genoeg te houden, of legden ze die in een emmer warm water. Dan is dit toch een betere oplossing.’

Sommige innovaties liggen voor de hand, maar laten toch verrassend lang op zich wachten. Dat is bij Soudal niet anders, erkent de marketingdirecteur. ‘Er zijn dingen waar we twintig jaar geleden al aan hadden moeten denken. Zo maken we pas sinds een paar jaar een lijmschuim dat een grote kleefkracht combineert met een extreem lage expansie. Dat maakt het mogelijk om vlakke daken gemakkelijk te isoleren, zonder dat je daar duizenden dure schroeven moet insteken.’

Zijn die chemische producten niet schadelijk voor de gezondheid als het brandt? ‘Die vraag krijgen we wel vaker’, zucht Thys. ‘Weet u dat als hout begint te branden, er ongelofelijk veel koolstofmonoxide vrijkomt? Alle brandbare materialen geven dat risico.’

Totaalconcept

Coorevits weet dat zijn producten niet de goedkoopste in de markt zijn. ‘Maar je moet kijken naar het totaalconcept. Onze producten zijn misschien wat duurder, maar ze gaan wel langer mee, of zijn energie-efficiënter.’

Bovendien spelen ook andere criteria bij de beslissing om een product te kopen of niet. Coorevits geeft het voorbeeld van een tijdbesparende innovatie. ‘Gewone silicone moet je op een droog oppervlak aanbrengen of ze valt er af. Wij hebben een product ontworpen dat ook op natte oppervlaktes werkt. Dat is bijvoorbeeld handig voor wie ’s ochtends vroeg al begint te werken als er nog dauw op de muur zit. Een vakman of doe-het-zelver moet dan niet zitten wachten tot die muur droog is.’

Advertentie

Advertentie