Wereldspelers
Jan Van Hootegem, Groep HR Directeur Vandemoortele: ‘Er zijn natuurlijk culturele verschillen. Het charmante is niet alleen dat die er zijn, maar dat we die ook toelaten.' © Frank Toussaint
3 Leestijd

Mensen maken het verschil hier en in het buitenland

Onder de verantwoordelijkheid van
Vandemoortele

Vandemoortele hecht veel belang aan de culturele authenticiteit van zijn vestigingen, al moeten die wel allemaal dezelfde bedrijfswaarden delen.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘Wij hebben de voordelen van een groot bedrijf zonder dat we onze identiteit verliezen in grootschaligheid’, zegt Jan Van Hootegem, HR directeur bij Vandemoortele. ‘We zijn nog een duidelijk Belgische onderneming, maar wel met een internationale dimensie. Groot genoeg om ons HR beleid breed en diep te kunnen uitrollen maar klein genoeg om alles overzichtelijk en de communicatie- en beslissingslijnen heel kort te houden.’ ‘Wij zijn ook geen familiaal gerund bedrijf. De voorzitter is een Vandemoortele, maar CEO Jules Noten behoort niet tot de familie. Die scheiding der rollen wordt trouwens altijd aangehouden.

Toen Jean Vandemoortele CEO was, lag de voorzittershamer in handen van “buitenstaander” Michel Delloye.’ Vandemoortele stelt 4.700 mensen tewerk, van wie 1.200 in België en zo’n 2.000 in Frankrijk. De rest zit verspreid over de andere Europese landen waar de groep actief is. ‘Er zijn natuurlijk culturele verschillen, zegt Van Hootegem. ‘Het charmante is niet alleen dat die er zijn, maar dat we die ook toelaten. Het moet niet allemaal op de Belgische manier. Authenticiteit is belangrijk.’ Hij geeft het voorbeeld van personeelsfeesten. ‘In België kijken mensen reikhalzend uit naar de uitnodiging, in Frankrijk vinden ze dat helemaal niet zo leuk.’ Ook het omgaan met leidinggevenden verschilt van land tot land.

‘In Nederland houden ze enorm van debatten, alles moet bespreekbaar zijn’, zegt Van Hootegem. ‘In Frankrijk vinden ze dan weer dat de baas de baas is. Die moet niet aan zijn werknemers vragen wat hij zelf als leidinggevende beter kan doen.’ Het is de uitdaging om die culturele verschillen te verzoenen met de organisatiecultuur, vindt de Group HR directeur. ‘Er zijn bedrijfswaarden die de grenzen van de vestiging moeten overstijgen, zoals openheid, transparantie, integriteit en vertrouwen. Die behoren tot het DNA van onze groep.’

Kweekvijver

Het maken van margarines of brood vraagt heel wat expertise. ‘Gelukkig hebben we geen problemen om onze vacatures in te vullen’, zegt Van Hootegem. ‘Dat ligt zeker voor technische profielen, zoals engineering en IT, niet voor de hand. Hout vasthouden dus dat het blijft lukken.’ ‘Het onderzoeks- en ontwikkelingsdepartement is voor ons een belangrijke instroomplek en kweekvijver’, merkt de HR directeur op. ‘Veel bio-ingenieurs die voor ons beginnen te werken, komen rechtstreeks van de schoolbanken. Ze beginnen in R&D, maar stromen daarna vaak door naar andere afdelingen zoals productie, kwaliteitscontrole of verkoop.’

Vandemoortele zoekt natuurlijk niet alleen schoolverlaters, haast hij zich daar aan toe te voegen. ‘Talent kan van overal komen. Ook mensen met ervaring of oudere werknemers krijgen hier kansen.’ Aangezien oudere werknemers vaak ook duurder zijn, rijst meteen de vraag naar de loonkosten. ‘We hebben geen problemen met het loon op zich, maar wel met de loonlasten (de totale kostprijs van een werknemer, red.). Die dwingen ons tot voortdurende productiviteitsverbeteringen, wat zich o.a. vertaalt in flexibilisering en meer automatisering.’ Vandemoortele houdt zich in dat maatschappelijk debat op de achtergrond.

‘Dat hoort bij het discrete karakter van het bedrijf’, zegt Van Hootegem. ‘Maar als bestuurder bij sectorfederatie Fevia en de federale werkgeversorganisatie VBO uit onze voorzitter, Jean Vandemoortele, natuurlijk regelmatig zijn bezorgdheid over de concurrentiehandicap.’

Advertentie

Advertentie