Wereldspelers
 © Vandemoortele
2 Leestijd

Nieuwe markten, nieuwe smaken

Onder de verantwoordelijkheid van
Vandemoortele

Om succesvol te zijn, moet een voedingsbedrijf niet alleen rekening houden met lokale smaken, maar ook mondiale producten aan de man kunnen brengen.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Er zijn in Europa duidelijke verschillen in broodsmaak, zegt Filip Goethals, general manager Europa bij Vandemoortele. ‘In Duitsland verkiest de consument bijvoorbeeld het klassieke donkere boerenbrood. In Frankrijk is een baguette doodnormaal, terwijl die in het Verenigd Koninkrijk voor speciale gelegenheden is. Elke markt is anders, dus moeten we ons altijd aanpassen aan de lokale smaken en gewoonten.’ Toch zijn er door het afbakken en de evolutie naar meer gebruiksgemak pan-Europese producten en trends ontstaan, geeft Goethals aan. ‘

 © Vandemoortele © Vandemoortele

Twintig jaar geleden kon je bijvoorbeeld met moeite een baguette vinden in België. Ondertussen is dat een dagelijks product. Hetzelfde geldt voor croissants of ciabatta’s.’ Dat betekent niet dat alle croissants hetzelfde zijn. ‘In Duitsland hebben ze een andere vorm dan in Frankrijk, en in het Verenigd Koninkrijk is dat nog anders’, aldus Goethals. ‘De gemeenschappelijk origine ligt natuurlijk in Frankrijk, waar ook het gros van onze productie zit. Dat kwaliteitslabel proberen we zoveel mogelijk internationaal te valoriseren. Zeker buiten Europa, zoals in de Verenigde Staten of Japan, is het een grote troef dat we werken met Franse kwaliteitsimago. De Franse croissants worden over de hele wereld verkocht, zeker in de vijfsterrenhotels.’

Donuts

Bij nieuwe productgroepen als donuts heb je die regionale verschillen niet, merkt Goethals op. ‘Die zijn dus overal in Europa hetzelfde. Dat wil niet zeggen dat de consumptie vergelijkbaar is. De gemiddelde Spanjaard verorbert er zo’n dertig per jaar, voornamelijk als ontbijt. In België zijn er dat maar een zestal per jaar.’ De donuts van Vandemoortele zijn gemakkelijk te transporteren en te bewaren.

Het enige wat een afnemer nog moet doen is de donut ontdooien en presenteren. De Amerikaanse keten Dunkin’ Donuts kondigde onlangs aan dat het vestigingen gaat openen in België. CEO Jules Noten vreest de concurrentie niet. Integendeel, hij ziet alleen voordelen. ‘Hoe groter de kans dat een consument tegen een donut aanloopt, hoe groter de kans dat hij er ook eens een zal eten. De komst van Dunkin’ Donuts kan zo de markt voor iedereen vergroten.’

Advertentie

Advertentie