Onder de verantwoordelijkheid van 
Randstad

WORKFORCE 360

‘Toon je werknemers de voordelen van digitalisering'

In hybride wereld staan mens en technologie zij aan zij

 © Christophe Ketels

 © Christophe Ketels

Tien jaar geleden haastten we ons een kwartier voor sluitingstijd naar de winkel voor een snelklaarmaaltijd. Vijf jaar later gristen we een onlinebestelling mee bij het afhaalpunt van de supermarkt. En vandaag hebben we een abonnement op Hello Fresh. De digitale omwenteling is niet te stoppen. Wat doet dat met een mens?

Advertentie

Advertentie

Advertentie

In het boek ‘Digital Transformation’, dat hij samen met Jo Caudron schreef, vertelt Dado Van Peteghem over de digitale transformatie en hoe die ingrijpt op vier assen: ‘De relatie met de consument evolueert van een praatje aan de kassa naar een onlinecontact. Digitalisering verandert ook het product in de kern: zo maakt Nike slimme sportschoenen dankzij sensoren. Het drukt bovendien een stempel op het businessmodel – kijk maar naar Uber of Airbnb. Maar de échte transformatie vindt plaats bij de mensen in de organisatie.’

Cultiveer het digitale IQ

Het concept klantgerichtheid schonk de laatste jaren vooral aandacht aan de eerste drie elementen. Daar is niets mis mee, vindt Dado Van Peteghem. Maar wil de transformatie kans op slagen hebben, dan moet ook de mindset van de mensen mee-evolueren. Hoe? Door inspiratie, oriëntatie en levenslang leren.

‘Werknemers willen geïnspireerd geraken’, legt Dado Van Peteghem uit. ‘Betrek hen dus bij die omschakeling. Toon hen de voordelen van digitalisering. Laat hen een 3D-printer aan het werk zien of ontdekken hoe een schoensensor de sporter helpt bij de training. Ontwikkel vervolgens samen een visie: waar brengt de digitalisering ons binnen 10 jaar? Wat betekent Airbnb bijvoorbeeld voor de kernactiviteit van een hotelketen? Houd de vinger aan de pols: houd voeling met de nieuwste trends, technologie en start-ups. Want de toekomst wordt bepaald door je nieuwe concurrenten, niet door de oude rotten.’

Hoe meer technologie er in ons leven komt, hoe meer nood aan menselijk contact
Dado Van Peteghem expert in digitale strategie

En ten slotte: cultiveer het digitale IQ van je onderneming. Reik de mensen opleidingen en trainingen aan die hen klaarstomen voor de digitale wereld. Life long learning is het devies. Een voorbeeld? ‘Schoenen Torfs legt zijn medewerkers uit hoe e-commerce werkt. Ik geloof ook sterk in reverse mentorship: millennials die hun senior collega’s vertrouwd maken met handige apps en tools.’

Moederschip en speedboten

Het succes van digitale transformatie hangt ook af van de snelheid van handelen. Dado Van Peteghem gebruikt het beeld van een groot moederschip dat zich omringt met speedboten. ‘Schaalvoordelen stellen in een wereld van constante verandering nog weinig voor. Wendbaarheid is vandaag the name of the game. Een grote onderneming kan geen snelle bochten maken. Om up-to-date en relevant te blijven heeft een organisatie snelle, efficiënte start-ups nodig. Het Randstad Innovation Fund past bijvoorbeeld perfect in die visie.’

Vreest Dado Van Peteghem dan niet voor het kille sciencefictionbeeld waarin robots het van de mens overnemen? ‘Daar geloof ik niet in. De slinger gaat in twee richtingen: hoe meer technologie er in ons leven komt, hoe meer nood aan menselijk contact. We evolueren naar een hybride wereld: mens en technologie staan zij aan zij. En dus heeft ieder van ons een verantwoordelijkheid om de digitale technologie op haar merites te beoordelen.’

Advertentie

Advertentie