Onder de verantwoordelijkheid van 
Randstad

WORKFORCE 360

Digitale technologie zoekt naald in hooiberg

Randstad innoveert met geautomatiseerde preselecties

Randstad heeft in Duitsland een project lopen dat de preselecties tijdens het rekruteringsproces automatiseert. Eureka, een variant op dat systeem, bevindt zich in België in een proeffase. Waar gaat het over?

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘Het Duitse Automatic Pre Match (APM) is software die de zoektocht naar kandidaten tijdens de preselectie van het rekruteringsproces vergemakkelijkt’, verduidelijkt Günther Ghijsels, CIO van Randstad. ‘Vroeger moesten onze consultants in databases duiken in functie van de gezochte kandidaat en de vereiste competenties, die uitkomsten naast elkaar leggen en dan een analyse maken. APM doorploegt al die databases tegelijk en filtert automatisch de verzamelde data, op maat van de vacature.’

Het APM-systeem wordt bij Randstad Duitsland meer dan 2.000 maal per dag gebruikt. Het is vergelijkbaar met Eureka op de Belgische markt. Ook daarmee kunnen consultants makkelijker en relevanter opzoekingen verrichten in de Randstad-databases en zo sneller de best passende kandidaten kiezen tijdens een eerste selectieronde.

‘Stel dat een consultant een bouwkundig tekenaar zoekt. Bij het ingeven van het functieprofiel krijgt hij meteen suggesties van kandidaten. Ook verwante criteria zoals ‘2D CAD Tekenen’ worden getoond. Die selectie kan worden verbreed of vernauwd met zoektermen zoals het opleidingsniveau, de afstand tot de werkplek, talen, ervaring, enzovoort’, legt Günther Ghijsels uit.

Minder voor de hand liggend

De voordelen van Eureka zijn duidelijk, zowel voor de consultant, de kandidaat als de werkgever: het bespaart tijd, opzoekingen verlopen efficiënter en de resultaten van de preselectie zijn nauwkeuriger en relevanter.

Een efficiëntere preselectie is goed voor zowel de consultant, de kandidaat als de werkgever
Günther Ghijsels CIO Randstad

‘Werkgevers worden vandaag geconfronteerd met een schaarste op de arbeidsmarkt. Minder voor de hand liggende kandidaten worden voor hen steeds belangrijker’, weet Günther Ghijsels. ‘Met onze digitale technologie proberen we voor hen een naald in een hooiberg te vinden. Die hooiberg ontstaat vrijwel altijd als je verschillende databases bundelt. Denk maar aan de combinatie van competenties, ervaringen en persoonlijke voorkeuren van onze kandidaten. We laten onze technologie los op die hooiberg, waardoor er - een beetje in Google-stijl – relevante informatie uitgefilterd wordt. Hoe beter en nauwkeuriger we kandidaten kunnen selecteren, hoe groter het voordeel voor onze klanten: zowel voor werkgevers als voor werkzoekenden.’

Randstad onderzoekt de effecten van het systeem in België. De eerste resultaten en reacties zijn erg positief. ‘We zijn ervan overtuigd dat we zo meer en beter vacatures kunnen invullen. Onze consultants zijn bijzonder enthousiast. Ze vinden de interface gebruiksvriendelijk en zijn tevreden over de profielen die het systeem oplevert. Voor cijferresultaten en bijhorende evaluaties voor België, is het nog iets te vroeg. Maar we zijn hoopvol.’

Arbeidsmarktvoorspellingen

In de toekomst wil Randstad ook voorspellingen maken over de arbeidsmarkt. Welke competenties en profielen worden over zes tot twaalf maanden schaars? ‘Als onze technologie daar een antwoord op kan geven, kunnen we anticiperen op die schaarste. Daarmee helpen we de arbeidsmarkt, en stijgt de meerwaarde die we via technologie bieden aan werkgevers en werkzoekenden’, besluit Günther Ghijsels.

Advertentie

Advertentie