Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Het tweede leven van uw kopje koffie op het werk

Samen met Rainforest Alliance werkt Nespresso met meer dan 75.000 koffieboeren om kwalitatieve koffie te telen op een verantwoorde manier

Investeren in goede koffie op het werk wint steeds meer aan belang. Het straalt af op de kwaliteit van uw bedrijf en medewerkers en ook klanten voelen zich gewaardeerd. Een pauze met heerlijke koffie zorgt niet alleen voor een rustmoment, het stimuleert ook de creativiteit. Maar wist u dat uw kopje Nespresso niet alleen goed smaakt, maar ook duurzaam is? Zo zamelt Nespresso zijn capsules in om het aluminium te recycleren en van het koffiegruis biobrandstof of meststof te maken.

Met een Nespresso-machine zet u op kantoor een lekker kopje koffie. Daarover is iedereen het eens. Maar wist u dat Nespresso de jongste jaren een versnelling hoger schakelde in zijn duurzame ambities om uw kopje koffie een tweede leven te geven? ‘Kwalitatieve koffie staat niet haaks op duurzaamheid - integendeel’, legt Astrid Haas uit, Technical & Quality Manager bij Nespresso Benelux.

5 miljoen bomen
‘Uiteraard beginnen we bij de koffie. Om te blijven groeien, ook als het klimaat opwarmt, moeten we de toekomst van onze grondstof veiligstellen. Al onze Nespresso Professional koffies dragen trots het Rainforest Alliance label. Samen met Rainforest Alliance werken we met meer dan 75.000 koffieboeren om kwalitatieve koffie te telen op een verantwoorde manier. Dat wil zeggen op de lange termijn. En die aanpak komt uiteindelijk de hele gemeenschap ten goede. Agronomen trekken bijvoorbeeld naar plantages, en daar helpen ze de boeren bij de keuze van de meest kwalitatieve koffie. Of ze leren hen landbouwtechnieken waarmee ze water besparen.’

‘Aluminium is een duurzaam materiaal dat je 100 procent en oneindig kunt recycleren’
Astrid Haas
Technical & Quality Manager bij Nespresso

Bomen planten rond de plantages is zo’n maatregel, want die zorgen voor schaduw. ‘En dat brengt ons naadloos bij de tweede pijler van ons duurzaamheidsprogramma. Tegen 2020 wil Nespresso zijn CO2-uitstoot met 10 procent verminderen, dat doen we door bijvoorbeeld 5 miljoen bomen te planten.’

Werken aan bewustwording
Tot slot zijn er de aluminium capsules. ‘We verpakken onze koffie in aluminium om hem de beste bescherming te bieden tegen zuurstof, licht en vocht. Die tasten anders de smaak aan. Daarnaast is aluminium een duurzaam materiaal. Je kunt het 100 procent en oneindig recycleren, en er nieuwe producten van maken, zoals blikjes en fietsen. Bovendien kiezen wij voor aluminium dat verantwoord ontgonnen wordt.’

In Zwitserland, waar Nespresso werd ontwikkeld, zijn ze al 25 jaar bezig met de inzameling van capsules. ‘In de Benelux zijn we daarmee in 2009 begonnen. Ondertussen komt een kwart van de capsules na gebruik bij ons terecht, maar we beschikken over de capaciteit om alle capsules te recycleren. We werken aan de bewustwording, zowel bij particulieren als in bedrijven. In een recyclagezak kun je de gebruikte capsules verzamelen en die kun je in onze Boutiques inleveren of afgeven aan de pakketbezorger. Je kunt er ook mee terecht in de UPS-punten (de vroegere Kiala-punten). En bij Nespresso Professional klanten zoeken we samen naar een oplossing op maat van het bedrijf, bijvoorbeeld het plaatsen van een container.’

De beste business ideeën beginnen bij de juiste koffie


Een heerlijke kop koffie: er is geen betere manier om uw werknemers elke dag te motiveren en te stimuleren. 87 procent van de werknemers die Nespresso drinken op hun werkplek, voelt zich bijvoorbeeld meer gewaardeerd (*). Welk koffieconcept past het best in uw bedrijf?

Ontdek nu onze 35% (**) korting op machines en capsules

©Nespresso

(*) Onderzoek uitgevoerd in 2014 door Strategic Research onder 212 beslissers en 1.000 werknemers van bedrijven met meer dan 50 werknemers in 5 Europese landen.
(**) Zie voorwaarden op nespresso.com

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.