Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

100 procent elektrisch, plug-inhybride of CNG? Maak de juiste keuze.

Overweegt u de aankoop van een groene wagen? Dan hebt u de keuze uit: 100 procent elektrisch rijden, een hybride model of rijden op CNG. Elk van die energiebronnen heeft voor- en nadelen. Audi zet ze voor u op een rij.

100% elektrisch

Een elektrische wagen is de ecologische oplossing bij uitstek, omdat die tijdens het rijden geen enkele vervuilende stof uitstoot. Wordt de batterij opgeladen met groene stroom en gebeurt de productie van de wagen volledig CO2-neutraal, zoals bij de Audi e-tron, dan is zijn ecologische voetafdruk dus uiterst miniem. Elektrische wagens zijn wel duurder in aankoop dan voertuigen met een verbrandingsmotor.

De productie van de Audi e-tron is volledig CO2-neutraal.

‘Het hogere vermogen en de lagere verbruiks- en onderhoudskosten zijn belangrijke troeven’, zegt Sofie Luyckx, woordvoerster van Audi België. ‘Elektrische voertuigen bieden, afhankelijk van het gewest, ook heel wat fiscale voordelen. Bovendien zijn ze buitengewoon efficiënt in stedelijke gebieden, waar hun energie-recuperatiesysteem het rijbereik van de batterij kan optimaliseren. Ze rijden ook uiterst soepel en geruisloos.’

Het opladen gebeurt door het aansluiten van een stekker. Dat kan via een stopcontact of een laadpaal thuis of op het werk, of via een van de 10.000 publieke laadpalen in ons land. Het rijbereik volstaat ruimschoots voor de gemiddelde bestuurder. Voor wie op vakantie gaat of vaak lange afstanden aflegt, vraagt het inplannen van laadtijden wel een nieuwe manier van denken.

De voordelen
- Meest milieuvriendelijke manier van autorijden
- Lagere verbruiks- en onderhoudskosten dan wagens met verbrandingsmotor
- Meer dan 10.000 openbare laadpalen in België

De nadelen
- Hogere aankoopprijs dan plug-inhybrides en wagens met verbrandingsmotor
- Beperkter rijbereik dan klassieke verbrandingsmotoren
- Planning laadtijden is vereist bij lange afstanden

Plug-inhybride

Een plug-inhybride wagen zoals de Audi Q5 TFSI e kan zowel elektrisch rijden als op klassieke brandstoffen, zoals benzine of diesel. Dat maakt van deze auto het ideale compromis tussen duurzaam rijden en voldoende autonomie. Net zoals een puur elektrische wagen wordt hij opgeladen via het aansluiten van een stekker. Dat kan eveneens via een privéstopcontact of via een van de 10.000 laadpalen die ons land telt.

De Audi Q5 TFSI e is het ideale compromis tussen duurzaam rijden en voldoende autonomie.

Vermits een plug-inhybride wagen een elektrische motor combineert met een verbrandingsmotor, is hij minder duurzaam dan een puur elektrische wagen. Daar staat tegenover dat het rijbereik niet alleen afhangt van de batterij. Is die leeg, dan schakelt u over op de benzinemotor. Als u gebruikmaakt van de elektrische motor (bijvoorbeeld in de stad), verbruikt u minder.

‘Die combinatie maakt plug-inhybrides geschikt voor zowel korte als lange afstanden’, zegt Sofie Luyckx van Audi. ‘Het intelligente energiebeheersysteem van de nieuwste modellen zorgt voor een optimale verdeling tussen beide energiebronnen. De motoren kunnen samenwerken om echt sportieve prestaties neer te zetten. Het fiscaal voordeel varieert naargelang van het gewest, maar is mogelijk kleiner dan dat van een puur elektrische wagen.’

De voordelen
- Geschikt voor zowel korte als langere afstanden
- Laag verbruik (wanneer u elektrisch rijdt)
- Meer dan 10.000 openbare laadpalen in België

De nadelen
- Hogere aankoopprijs dan wagens met verbrandingsmotor
- Mogelijk minder fiscaalvoordelig dan een puur elektrische wagen
- Niet even milieuvriendelijk als puur elektrisch rijden door aanwezigheid van verbrandingsmotor

CNG

Bij rijden op gas denkt u misschien spontaan aan LPG, een restproduct van het raffinageproces van aardolie. Maar CNG - dat is samengedrukt aardgas voor huishoudelijk gebruik - is heel wat veiliger. De opslagtanks voldoen bovendien aan uiterst strenge veiligheidsnormen, waardoor CNG-wagens even veilig zijn als benzine- of dieselvoertuigen. Daardoor zijn ze ook toegelaten in ondergrondse parkeergarages.

CNG-wagens, zoals de Audi A4 Avant g-tron, zijn even veilig als benzine- of dieselvoertuigen.

‘De CNG-motor van de Audi A4 Avant g-tron werkt op een gelijkaardige manier als zijn benzinetegenhanger, maar is zelfs een beetje stiller’, zegt Sofie Luyckx. ‘Hij stoot wel 90 procent minder fijn stof en 25 à 30 procent minder CO2 uit dan een diesel- of benzinewagen. Aardgas is ook 20 tot 30 procent goedkoper dan de klassieke brandstoffen. Tanken gebeurt op een vergelijkbare manier. Er zijn 130 CNG-tankstations in België. Vlaanderen wordt goed bediend, maar in Wallonië is er nog werk aan de winkel.’

Afhankelijk van het gewest, kan een CNG-wagen u een fiscaal voordeel opleveren. In combinatie met de lage verbruikskosten maakt dit van aardgas een perfect haalbaar alternatief voor wie vaak en veel rijdt. Verschillende automerken, zoals Audi, combineren overigens CNG met benzine: zo kunt u blijven rijden wanneer uw aardgastank leeg is. Hierdoor vormt een CNG-wagen een geslaagde combinatie van ecologie, economie en autonomie.

De voordelen
- 20 tot 30 procent lagere verbruikskosten dan wagens met verbrandingsmotor
- Tanken gebeurt snel en eenvoudig
- Toegelaten in ondergrondse parkings

De nadelen
- Hogere aankoopprijs dan wagens met verbrandingsmotor
- Beperkter rijbereik, maar overschakelen naar benzine is vaak mogelijk 
- Beperkt aantal tankstations in Wallonië

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.