.Calibre: Luis in de pels

Facedown werd .Calibre. Of hoe een Vlaams hardcorekwartet de stap van de underground naar het majorcircuit doet en net door te globaliseren de thematiek van de antiglobalistenbeweging op de voorgrond wil brengen. 'Kill the Logo' heet hun debuut op Warner.

'We zouden meer tijd kunnen stoppen in onze website. Of een boek kunnen schrijven. Of een vegetarisch restaurant kunnen openen. Er bestaan x aantal mogelijkheden om onze boodschap te verspreiden.' Maar, besloten de bandleden van .Calibre, voorheen Facedown: op dit moment is muziek nog steeds het meest voor de hand liggende medium voor hen. Na zeven jaar actief te zijn geweest in het hardcoremilieu, waarin ze hun do-it-yourself-mentaliteit in de praktijk omzetten en drie platen uitbrachten die in totaal 15.000 keer over de toonbank gingen, ruilden ze het kleine, onafhankelijke Pyrrhus voor major Warner.

'Don't you wish you could redesign your life? ... Making other choices. More time. More passion. More equilibrity. MORE FREEDOM.' De slogans op hun gloednieuwe website liegen er niet om. De titel van hun majorlabeldebuut evenmin: 'Kill the Logo'. Een bewuste vingerwijzing naar het standaardwerk der antiglobalisten, beaamt vocalist Daniel Mies, die duidelijk meer wil zijn dan een schreeuwlelijk. 'We toveren misschien niet met anekdotes en zwaar onderbouwde theorieën zoals Chomsky, maar al onze teksten gaan wel dezelfde richting uit. Logo's overheersen onze westerse markt en wij vermoeden dat het ondermijnen daarvan of, beter, het gelijktrekken van al die logo's een betere wereld mogelijk maakt.'

Vorig weekend stonden ze naast enkele andere punk- en hardcorebands nog op Groezrock in Meerhout en Schoolrock in Kontich, maar binnenkort zijn ze eveneens te zien op het grote Rock Werchter, een multinationaal Clear Channel Entertainment-event.

Verschilt de set die jullie op een festival als Groezrock spelen van die op Werchter?

Niko Poortmans (gitaar): 'Op een paar nummers na die we misschien verschuiven, zal dat exact dezelfde set zijn.'

Daniel Mies (zang): 'Kijk, op cd klinken we tegenwoordig een pak toegankelijker dan vroeger, maar wat we live doen staat nog zeer dicht bij onze roots. Je mag zeker niet verwachten dat we op het podium de sound van de nieuwe plaat herhalen. Dat kunnen we niet. Voor ons was het gewoon fenomenaal om eens veel tijd te krijgen om een cd op te nemen. Vroeger moest dat in een week geklaard zijn: inspelen en mixen. De productie deden we gewoon zelf.'

Jullie geluid heeft in vergelijking met de platen van Facedown een kleine metamorfose ondergaan.

Daniel Mies: 'Vroeger klonken we veel harder. Dat klopt. We mixten metal en funk. Nu laten we onze popinvloeden spreken. We proberen dynamischer te klinken, maar in die richting zouden we met Facedown eveneens geëvolueerd zijn. Het grote verschil tussen de laatste Facedown, die drie jaar geleden verscheen, en dit album is niet zozeer te wijten aan het wisselen van platenfirma, maar aan onszelf. De dingen die we in de demofase en in preproductie opnamen, klonken ook anders, en toen hadden we nog niet getekend voor Warner. Mocht je die te horen krijgen, dan zou de overgang wellicht geleidelijker klinken. Onze muziek is een logisch gevolg van onze evolutie als muzikanten.'

Thomas Baeken (bas): 'We hebben de stap naar een grote platenfirma gedaan omdat we op zoek waren naar een sterker medium om onze boodschap te verkondigen. Om je creativiteit te laten gelden, moet je ook constant nieuwe uitdagingen aangaan. We zijn zeven jaar bezig geweest met Facedown en we waren op een punt aanbeland waar we vragen begonnen stellen over de toekomst. We hadden de plaat op ons oude label kunnen uitbrengen, een tour kunnen forceren in hetzelfde circuit en uiteindelijk dezelfde mensen bereiken die we al zeven jaar bereiken en die al lang hun mening over ons gevormd hebben. Maar dan zouden we pas op de plaats maken.'

Waren jullie ook niet een beetje uitgekeken op het undergroundwereldje?

Daniel Mies: 'Je mag niet vergeten dat underground spelen nog steeds een van de fijnste dingen vinden die bestaan. We gaan dat heel hard missen. Wat we niet zullen missen is het gebrek aan goede afspraken. De kans bestaat steeds dat je ergens aankomt en de deal gewoon niet doorgaat. Dan sta je daar ergens in een godvergeten uithoek in Amerika. Je hebt net een rit van vijf uur achter de rug en op deur van de bar hangt een papier met de mededeling dat je concert afgelast is. Die dingen gebeuren.'

Niko Poortmans: 'We zullen waarschijnlijk ook iets minder direct contact met het publiek hebben. Dat betreur ik wel een beetje, al zullen we ons na de optredens nog steeds in het publiek mengen. Dat is nodig omdat we een groep zijn met veel inhoud. De luisteraars blijven soms zitten met vragen. In dat geval moet je aanspreekbaar zijn.'

Daniel Mies: 'Anderzijds hebben we de undergroundscene de rug niet toegekeerd. We gaan nog altijd naar optredens, steunen veel initiatieven. Als je voor een major tekent, wil dat niet zeggen dat je uit het milieu stapt. Het is gewoon een andere manier van werken.'

Daniel Mies: 'Jo hebben we leren kennen via Janez Detd. Hij heeft ons in eerste instantie enkele zaken uitgelegd die we al langer wisten: namelijk wat de platte commerciële structuur van een nummer is. Tegenwoordig voldoen we deels aan die regels. We maken nummers met refreinen. Dat was vroeger niet altijd het geval. Toen durfden we weleens 15 verschillende riffs achter elkaar spelen zonder herhaling. Jo heeft ons vooral veel raad gegeven, want waar we naartoe wilden, dat wisten we zelf. Het heeft in ieder geval veel discussies opgeleverd. Jo probeerde ons altijd iets meer in de poprichting te duwen dan we nodig vonden. Maar na een tijd zag hij in dat het voor ons van levensbelang was onze ideeën puur te vertalen. En daarbij heeft hij ons uiteindelijk goed geholpen.'

Wat hebben drummer en bassist opgestoken van Mario Goossens en Axl Peleman, twee zeer ervaren muzikanten, die hen bijstonden in de studio?

Youri Baeken (drums): 'De eerste single die verscheen onder de naam .Calibre heeft Mario ingedrumd. Voor mij persoonlijk was dat een leerrijke ervaring, maar tegelijkertijd was het een heel moeilijk moment, want als muzikant word je natuurlijk niet graag opzijgezet in je eigen groep. Het probleem was dat ik niet wist wat ik verkeerd deed. Maar door hem bezig te zien en lessen te volgen ben ik daar wel achter gekomen. Hij coachte me en leerde me mijn energie beter te doseren. De tracks van de full-cd heb ik daarna volledig zelf ingespeeld. Dankzij Mario heb ik de lat hoger kunnen leggen.'

Thomas Baeken: 'Ik vond het vooral leerrijk ondersteuning te krijgen van iemand met een grotere technische bagage. Axl vormde een buffer tussen Jo en mij. Dat verlichtte de stress in de studio. Zo kon ik ook heel gericht werken. Alleen de reactie toen we toegaven dat Axl en Mario onze partijen hadden ingespeeld, vooral vanuit de undergroundscene, vond ik doodjammer: '.Calibre is een gemaakte groep', 'het zijn slechte muzikanten'... Maar we konden het zelf wél inspelen. De demo waardoor we bij Warner zijn getekend hebben we helemaal zelf gedaan. We kregen soms zelfs reacties dat die demo puurder klonk. Maar qua techniek zal ik nooit beter spelen dan Axl. Dat is niet meer dan logisch.'

Jullie clips worden voorlopig enkel in de Benelux gespeeld. Mochten ze ooit op MTV raken, tussen welke twee andere artiesten zouden jullie dan liefst geprogrammeerd staan?

Thomas Baeken: 'Liefst tussen iets van Rage Against the Machine en iets van Moby. Rage Against the Machine om de voor de hand liggende reden dat dat de meest politiek geëngageerde groep is. Moby is veganist en maakt optimaal gebruik van zijn positie om mensen vertrouwd te maken met het veganisme of om de dierenrechten op de maatschappelijke agenda te plaatsen.'

Moby en Rage Against The Machine hebben bij het uitbouwen van hun carrière duidelijke keuzes gemaakt. De New Yorkse muzikant zal elke kans om zijn muziek te verspreiden benutten en peuzelt middels reclameschnabbels volop mee van de grote industriekoek. De Californische groep is veel principiëler wat dat betreft.

Daniel Mies: 'Als je het heel simplistisch voorstelt, kan je op twee manieren werken: van binnen naar buiten of van buiten naar binnen. Maar in principe pakken ze hetzelfde probleem aan. Ze zijn wat mij betreft even effectief.'

Niko Poortmans: 'Ik vind elk initiatief dat vecht tegen discriminatie en ongelijkheid legitiem. Elke 'revolutionair' werkt best op zoveel mogelijk verschillende manieren en niveaus, en met zoveel mogelijk verschillende middelen. Ergens zal men elkaar dan wel tegenkomen. Net daarom vind ik het spijtig dat de gespecialiseerde undergroundbeweging zich zo sterk afzet tegen initiatieven uit de majorhoek. Het majorcircuit en de undergroundbeweging hebben bestaanrecht naast elkaar.'

Anderzijds verkoop je in het undergroundcircuit een waarheid die door het overgrote deel al aanvaard is.

Daniel Mies: 'Dat vind ik een misvatting. Men is er misschien wel mee vertrouwd, maar het percentage dat echt overtuigd wordt, is maar even groot als in de mainstream. Het voordeel van de mainstream is dan weer dat daar een veel groter bereik ligt. Daarom zou ik het ook hypocriet vinden mocht men ons beschuldigen uitverkoop te houden, net omdat we naar een major stappen. Trouwens, wij beseffen ook wel dat onze boodschap niet meteen ingang zal vinden. Het is niet aan ons om de vinger op de wonde te leggen, maar om het alternatief duidelijk te maken. En er zijn enorm veel alternatieven voor onethische consumptie, om het even in een ruimer kader te schetsen. Het is wel aan ons, als medium dan, om via onze website of op onze concerten daarop in te spelen. Muziek is maar een eyecatcher.'

'Kill the Logo' is uit op Warner.

.Calibre concerteert op maandag 6 mei in het voorprogramma van POD in de AB in Brussel, op donderdag 9 mei in De Zwerver in Leffinge (met Gazzoleen en Skitsoy), op vrijdag 10 mei in CC Spinoy in Mechelen, op zaterdag 11 mei in de Magdalenazaal in Brussel op StuBruUit, op vrijdag 31 mei in Hof Ter Loo in Borgerhout (samen met American Head Charge, Deviate en Drowning Pool) en op zaterdag 29 juni in Werchter op TW. Meer festivaldata zijn op komst.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud