SP!AGA-fractie vraagt structuur in 'promotie van imago Brussel'

(belga) - De Brusselse parlementsleden Adelheid Byttebier (Agalev) en Rufijn Grijp (sp.a) vragen de oprichting van een tweetalige adviesraad en cultuurfonds die de uitgaven voor 'de promotie van het imago van Brussel' moeten stroomlijnen.

Jaarlijks subsidieert het Brussels gewest voor 6,6 miljoen euro culturele, sportieve en andere projecten om het imago van de hoofdstad in binnen- en buitenland uit te dragen. Maar dat gebeurt op een willekeurige en ondoorzichtige manier, vinden de twee leden van de SP!AGA-fractie. In sommige gevallen is zelfs niet duidelijk hoe het ondersteunde project het imago van Brussel als multiculturele stad uitdraagt, zeggen beide. Het gebrek aan een duidelijk lijn leidt dan ook elk jaar tot kritiek bij het begrotingsdebat.

Om daar een eind aan te maken pleiten Byttebier en Grijp om bij ordonantie een adviesraad op te richten. Die moet de strategie bepalen en een procedure ontwikkelen voor de aanvraag, selectie en toekenning van de subsidies. In die raad zouden twaalf vertegenwoordigers van de culturele, sportieve en toeristische sector zetelen, naast afgevaardigden van de Brusselse regering, de twee gemeenschapscommissies en de vereniging 'Brussel Internationaal Toerisme en Congres'. Minstens eenderde van de vertegenwoordigers moet tot de andere taalrol behoren.

Bijkomende voordeel is dat het gewest met het fonds meertalige initiatieven in het Brusselse structureel kan ondersteunen, zoals het KunstenfestivaldesArts of toneelgroep Dito'Dito . Die biculturele initiatieven vallen vaak tussen twee stoelen, omdat ze niet exclusief tot één gemeenschap behoren.

De twee parlementsleden voelen zich gesteund het colloqium dat de SPA!AGA-fractie in november vorig jaar organiseerde, met vertegenwoordigers van de Brusselse culturele wereld. Deze vroegen de oprichting van dit fonds, een structurele ondersteuning van meertalige projecten en inspraak in de politieke initiatieven omtrent cultuur.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud