Veel jonge Vlaamse auteurs op Saint Amour

(tijd) - Het literaire Valentijnsprogramma Saint Amour neemt dit jaar opvallend veel jonge en vooral Nederlandstalige auteurs mee op tournee. Onder meer Annelies Verbeke, Tom Naegels en Paul Verhaeghen brengen in de Vlaamse schouwburgen fragmenten over liefde en begeerte. Voor het eerst loopt er ook een editie in Nederland.

De voorbije edities viste Saint Amour sterk in de internationale vijver. Vorig jaar zaten tussen de zeven schrijvers amper één Vlaming en twee Nederlanders. Dit jaar zijn het allemaal Nederlandstaligen. 'Dat is heel bewust', zegt organisator Luc Coorevits van Behoud de Begeerte. 'Ik had al een Duitse, een Britse, een Amerikaanse en een Franse auteur, maar ik heb uiteindelijk beslist een volledig Nederlandstalig programma op te zetten. Ik wilde duidelijk maken dat het feit dat we vaak internationaal gaan, niet betekent dat er in Vlaanderen en Nederland geen goede schrijvers zouden zijn.'

Een van die schrijvers is de in New York wonende Vlaming Paul Verhaeghen (1964). 'Verhaeghen heeft begin deze week de Vlaamse cultuurprijs voor literatuur gekregen, ik ben dus niet de enige die ervan overtuigd is dat hij met 'Omega Minor' een fantastisch boek heeft geschreven', zegt Coorevits. Ook de 'dertigers' Annelies Verbeke (1976) en Tom Naegels (1975) staan dit jaar op Saint Amour. Coorevits: 'Verbeke had een aantal fragmenten uit haar tweede boek 'Reus' gestuurd die mij overtuigden. En Tom Naegels heeft vorig jaar met 'Los' de Gerard Walschap-literatuurprijs gewonnen en is een belangrijk schrijver aan het worden.'

Hugo Matthysen treedt dan weer aan als vertegenwoordiger van de humoristische column, naast Erik Vlaminck, die in de herfst van vorig jaar zijn zesdelige romancyclus/familiekroniek voltooide en Vincent Overeem, die in 2005 debuteerde met 'Novembermeisjes'. Tot slot is er de Nederlandse Joke van Leeuwen. 'Zij is een goede schrijfster, die nog te vaak puur in het circuit van de kinderliteratuur gesitueerd wordt, hoewel ze even goed voor oudere jeugd of volwassenen schrijft. Ik wou haar veelzijdigheid en dualiteit etaleren', zegt Coorevits.

'We kiezen voor mensen die goede boeken geschreven hebben', verduidelijkt de organisator. 'Natuurlijk, met een fantastisch schrijver die niets over liefde of begeerte geschreven heeft, kunnen we in dit programma niets beginnen. Goede fragmenten over liefde of begeerte komen nog altijd op de eerste plaats.'

'Vlamingen weten dat we telkens een ander, goed programma brengen. We kunnen het ons permitteren jonge en beginnende schrijvers te presenteren', meent Coorevits. 'Maar dat betekent niet dat dat volgend jaar ook weer zo zal zijn. Het kunnen dan even goed allemaal Amerikanen zijn.'

Voor het eerst loopt dit jaar ook in Nederland een Saint Amour-tournee, weliswaar met een eigen programmering. Daar werd vooral gekozen voor gevestigde waarden, met namen als Remco Campert, Hugo Claus, Anna Enquist, Gerrit Komrij, Tom Lanoye, Bart Moeyaert, Erwin Mortier, P.F. Thomése, Transparant en Laïs. 'In Nederland kiezen we voor de grote kanonnen', zegt Coorevits. 'Dat is ook nodig om aandacht te trekken.'

Op termijn hoopt hij de twee edities wel zoveel mogelijk gelijk te laten lopen. 'We willen van Saint Amour een Vlaams-Nederlands evenement maken, waarbij hetzelfde programma in dezelfde periode in de twee landen loopt', zegt hij. 'Vanaf volgend jaar al willen we met min of meer dezelfde affiche in de twee landen staan. Alles wat wij in Vlaanderen doen, kan even goed in Nederland staan. Nederland is natuurlijk een ander land, met andere gewoonten, barrières en schouwburgen. Dat moet verkend worden. Dit is onze eerste Blitzkrieg-achtige verkenning. We hopen dat het een positieve introductie wordt.'

De voorbije jaren ging Behoud de Begeerte op andere tijdstippen ook met een aparte Saint Amour naar het buitenland, naar steden als Londen, Madrid en Parijs. De organisatoren gaan daarbij vooral prat op de originaliteit van hun benadering, met name het theatrale aspect van de voorstelling en de vermenging met andere kunstvormen als muziek en film.

Voor de huidige Vlaamse editie is voor het niet-literaire aspect onder meer Tine Embrechts aangezocht. Samen met Adriaan Van den Hoof brengt ze dialogen van Harold Pinter, met Hugo Matthysen gaat ze parodiegewijs aan de slag met jazzliedjes en met haar broer Bert Embrechts brengt ze eigen nummers.

Saint Amour gaat dit jaar nog een stapje verder door voor het eerst ook dans te programmeren. Koen Augustijnen van Les Ballets C. de la B. danst met Ted Stoffer een fragment uit de productie 'Bâche'. 'We proberen op verschillende vlakken een beetje een andere draai te geven aan het programma', zegt Coorevits. 'Ik zag die productie nog in extremis en dacht meteen dat het fantastisch zou zijn om dat ook op Saint Amour te hebben. Het is een fragment dat op zich staat en dat heel sober is van belichting. Zo'n dingen maken Saint Amour ook echt multimediaal, of multi-artistiek.'

Een laatste vernieuwing is de presentatie. Die is niet zoals de vorige jaren in handen van Jef Lambrecht (die in Bagdad zit), maar van VRT-nieuwsanker Annelies Van Herck. 'Ik wist dat ze Germaanse gestudeerd had en van literatuur hield', zegt Coorevits. 'Ze leek mij net als Jef geschikt om Saint Amour te presenteren.'

Saint Amour, van 11 tot 20 februari in respectievelijk Gent, Antwerpen, Hasselt, Sint-Niklaas, Aalst, Roeselare, Leuven, Brussel, Knokke en Mechelen. Informatie: www.begeerte.be

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect