Advertentie
Advertentie

Olivier Messiaen - La transfiguration de Notre-Seigneur Jésus-Christ

Als diepgelovig man greep Messiaen geregeld naar religieuze themas in zijn muziek. Naast zijn orgelwerken ademen ook zijn orkestwerken niet zelden een religieuze sfeer. Het thema van de verheerlijking van Christus op de berg Thabor, een bijbelverhaal dat door drie evangelisten beschreven werd, was wegens het hoge mystieke gehalte, een gedroomd scenario voor Messiaen. Tijdens de jaren 1960 werkte Messiaen het verhaal uit in een compositie voor koor, groot orkest en zeven solisten (piano, klarinet, fluit, cello, marimba, xylorimba en vibrafoon). De twee delen van La transfiguration de Notre-Seigneur Jésus-Christ vallen telkens uiteen in zeven onderdelen, wat Messiaens fascinatie voor heilige getallen illustreert. Het koor vertelt het verhaal aan de hand van bijbelfragmenten, in de Latijnse vertaling. Het feit dat Messiaen na 17 jaar opnieuw voor koor componeerde, inspireerde hem tot het schrijven van pseudo-gregoriaanse melodieën die hij echter op zijn eigen modi entte. De monofone of akkoordische stijl van het koor zorgt voor de dominante sfeer in het werk, maar in het orkest duiken eveneens vogelgeluiden en felle ritmische uithalen op. Myung-Whun Chung is bijzonder vertrouwd met het oeuvre van Messiaen en hij brengt een adembenemende lezing van dit werk met het koor en orkest van de Franse radio. De exceptionele orkestkleuren die Messiaen voorzag, schitteren in deze opname als nooit tevoren en de sereniteit en devotie die de musici in hun uitvoering creëren, zorgen voor een vertolking die het alledaagse overstijgt.

Orchestre Philharmonique et Choeur de Radio France onder leiding van Myung-Whun Chung. DG 471 569-2

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud