Guillaume De Machaut / 'Motetten'

ECM 1823 472 4022

Guillaume De Machaut wordt als de belangrijkste componist van de middeleeuwen beschouwd. Hij werkte in Reims en Parijs en liet een mis, polyfone liederen en 23 motetten na. Het Hilliard Ensemble stortte zich op dat laatste genre. De ontleende gregoriaanse melodiefragmenten worden traditiegetrouw in de tenor geplaatst, en gaan bij De Machaut vaak terug op sterke emotionele uitroepen. Dat bepaalt het karakter van zijn motetten. De originele tekst van de tenor wordt weggelaten en, net als in de toegevoegde stemmen, van een andere tekst voorzien. In de meeste teksten gaat het over een verliefde die door een dame op de proef gesteld wordt: een metafoor voor de oprechte liefde die de zoekende christen koestert voor Christus. Motetten waren een genre voor intellectuelen, met dubbele bodems en complexe muzikale technieken. Toch is het de verdienste van De Machaut dat hij een sfeer kon treffen die naar het hart grijpt. Het Hilliard Ensemble focust in zijn uitvoering op die serene, mystieke sfeer door een homogene, welluidende klank na te streven. In combinatie met een zuivere intonatie en een weloverwogen balans tussen de stemmen levert dat een oorstrelend resultaat op. Toch worden daardoor interessante en expressieve kantjes afgevijld, die het geheel kleurrijker en gevarieerder hadden kunnen maken.

TE

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud