Capriccio 60 100

Antonio Salieri / La Passione di Nostro Signore Gesu Cristo Das Neue Orchester, Chorus Musicus Köln o.l.v. Christoph Spering

In het concertenaanbod tijdens de vastentijd duiken naast de passies van Bach steeds vaker muzikale alternatieven op. Christoph Spering zette recent 'La Passione di Nostro Signore Gesu Cristo' van Salieri op cd, een vergeten werk van een tijdgenoot van Mozart. Het libretto van dit passieoratorium werd door de beroemde librettist Pietro Metastasio geschreven. Nadat in het eerste deel gereflecteerd wordt over het lijden van Christus, wordt in het tweede deel bang afgewacht of de profetieën over de verrijzenis ook werkelijk ingelost zullen worden. Petrus maar ook Maria Magdalena, Johannes en Jozef van Arimatea worden in het werk ten tonele gevoerd.

Het koor treedt slechts sporadisch op, maar krijgt van Salieri, bijvoorbeeld in het slotkoor van het eerste deel, een virtuoze partij toebedeeld. Verder wordt het verhaal aan de hand van recitatieven, aria's en ensembles verteld. Salieri's stijl sluit nauw aan bij die van zijn opera's, en dat zorgt voor een dramatische en boeiende verklanking. Salieri vertolkt in dit werk diepe emoties en zorgt voor sterke muzikale momenten. Voor de uitvoering beschikt Christoph Spering over zijn eigen ensembles: Chorus Musicus Köln en Das Neue Orchester dat op historische instrumenten speelt. Die authentieke klankkleuren zijn zonder meer een pluspunt voor deze opname, al laat het orkest op het vlak van de intonatie nu en dan wel eens een steekje vallen. De solisten presteren behoorlijk, met de bas Hanno Müller-Brachmann in de rol van Giuseppe d'Arimatea als positieve uitschieter. Deze Salieri-passie krijgt al bij al een bevredigende uitvoering die Salieri, na de inspanningen van Cecilia Bartoli, opnieuw wat meer uit de vergeethoek haalt. TE

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud