Cultuur.tv biedt cultuursector goedkope reclamemogelijkheid

(tijd) - De televisiewereld heeft er met Cultuur.tv een format bij. De formule biedt culturele instellingen en organisaties de mogelijkheid hun evenementen aan te kondigen met korte spots op de elf regionale zenders. De cultuurspots, die aanzienlijk goedkoper zijn dan commerciële spots, worden voorafgegaan door introductiefilmpjes van studenten en jonge kunstenaars. Cultuur.tv is een initiatief van het televisie- en telecombedrijf Telenet en de reclameregie van de Vlaamse regionale tv-zenders RTVM.

Cultuur.tv is een aaneenschakeling van korte boodschappen die de kijker in een notendop wil informeren over de waaier van culturele evenementen in Vlaanderen. Het nieuwe initiatief loopt op alle regionale televisiezenders en biedt culturele instellingen de mogelijkheid hun evenementen kenbaar te maken aan een groot publiek. Het project is gelijkaardig aan 'Ster Cultuur', dat al een tijdje op de Nederlandse openbare omroep loopt.

Sinds het gewijzigde mediadecreet uit 2000 mogen de regionale televisiestations in Vlaanderen generieke boodschappen uitzenden over de elf regio's. 'Maar de zenders hebben ook een maatschappelijke rol te vervullen', zegt Wilfried Celis, de verkoopdirecteur van RTVM. 'Cultuur.tv past in dat plaatje. Het initiatief mag dan absoluut niet rendabel zijn, we tonen er wel mee aan dat het maatschappelijke project waar de openbare omroep zich steeds op beroept ook anders kan worden ingevuld.'

Cultuur.tv wil bij voorkeur niet-commerciële instellingen en VZW's die over beperkte financiële middelen beschikken in aanmerking laten komen voor de cultuurspots. Een commissie die bestaat uit leden van Telenet, RTVM en de koepelorganisaties uit de culturele wereld moet dan onderzoeken welke instellingen een kans maken.

'Het Toneelhuis in Antwerpen en De Vooruit in Gent komen in aanmerking', verduidelijkt Celis, 'de Antilliaanse Feesten niet. We gaan geen ruimte geven aan films die in Kinepolis draaien, maar een auteursfilm uit het alternatieve circuit kan dan weer wel. Momenteel lopen bijvoorbeeld al spots van Het SMAK in Gent, de Stichting Lezen en de organisatie Kunst In Huis, maar op termijn is het de bedoeling ook heel wat lokalere instellingen zoals culturele centra over de brug te krijgen.'

De cultuurspots draaien elke donderdag en vrijdag in de lus van de regionale nieuwsuitzendingen. Ze worden voorafgegaan door een introductiefilmpje waarin de naam Cultuur.tv en de sponsor Telenet vermeld worden. Op termijn is het de bedoeling dat studenten die 'artistieke' introductiefilmpjes verzorgen. Celis: 'We hebben de ambitie de creativiteit aan te zwengelen en jonge kunstenaars in het voetlicht te plaatsen. Daarom zullen we een groots opgezette wedstrijd uitschrijven voor het beste script. De winnaars mogen een mooie prijs verwachten en krijgen de garantie dat hun werkje minstens twee maanden als introductiefilmpje mag dienen.'

Het verkooptarief voor de spots is vastgesteld op minimum 1.820 euro. Voor dat bedrag komen de boodschappen van de culturele instellingen twee opeenvolgende dagen minimaal 32 keer op tv. 'Dat bedrag ligt aanzienlijk lager dan dat voor de commerciële spots op de regiozenders', zegt Celis. 'Dankzij de sponsoring van partner Telenet kunnen de culturele instellingen dus tegen dumpingprijzen adverteren in heel Vlaanderen.'

Telenet wil zich met het initiatief positioneren als partner van de culturele sector. 'Het bedrijf wil sympathie opwekken en kenbaar maken dat het de sector een warm hart toedraagt', zegt Celis. 'Daarom sponsort Telenet ook evenementen als het Filmfestival van Vlaanderen in Gent.'

Dat de spots niet langer dan zeven seconden kunnen duren, mag volgens de verkoopdirecteur geen obstakel zijn. 'Zeven seconden mag dan niet lang zijn', klinkt het, 'maar daardoor verplichten we de organisaties ook eventuele sponsors achterwege te laten. Het evenement moet centraal staan, en in zeven seconden krijg je meer gezegd dan je denkt. Bovendien wordt het spannend om te zien hoe creatief de instellingen met hun tijd omspringen.'

Dat Cultuur.tv een ideaal systeem kan zijn voor Vlaamse culturele instellingen zegt ook Anne-Marie Croes, de communicatieverantwoordelijke van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK) in Gent. 'Een instelling als de onze kan gewoon niet adverteren op zenders als VTM of VT4, dat is onbetaalbaar. En toch blijkt telkens weer dat televisie het meest effectieve medium is voor advertenties. Als je dan ziet dat de spots op Cultuur.tv eigenlijk spotgoedkoop zijn, dan is de keuze snel gemaakt. Toch wil ik niet te hard van stapel lopen. Het is de eerste keer dat we adverteren op televisie. We zullen zien of het de moeite waard is en hoe de reacties zijn.'

Het SMAK is een mooi voorbeeld van een culturele instelling die wel de financiële middelen heeft om op één regionale zender reclame te maken voor haar evenementen', besluit Celis, 'maar niet genoeg om op alle regionale zenders te adverteren. Bovendien huiveren sommige cultuurhuizen ervoor op een nationale, commerciële zender reclame te maken omdat hun evenement dan tussen de reclameboodschappen van multinationals komt te staan.'

Frederik TIBAU

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud